آشنایی با انواع تیتر و کاربرد آن‌ها (میان‌تیتر، سوتیتر و..)

آخرین بروزرسانی: 12 اسفند 1402
2954
2
آشنایی با انواع تیتر
چرا خدمات نشرآنلاین

عناوین یا تیترها مهمترین اجزای متن یا یک اثر هنری و بصری را تشکیل می‌دهند. تیتر به نوعی راهنمای مخاطب محسوب می‌شود که اطلاعات و مفاهیم مهم را در یک یا چند کلمه و یا جملات عموماً کوتاه و مختصر به مخاطب انتقال می‌دهد. تیتر باعث تمرکز خواننده برروی موضوعی خاص می‌شود و می‌تواند با فونت و صفحه‌آرایی مناسب خواننده را بهتر جذب کند. تیتر درعین حال خواننده را به سرعت با موضوع مربوط می‌کند.

ما با تیترها تقریبا در همه‌جا روبرو می‌شویم؛ مانند عناوین و تیترهایی که در کتاب و نشریات میبینیم، در پوسترها و دیگر آثار هنری و گرافیکی مشاهده می‌کنیم یا به اشکال مختلف در فضای مجازی و در مقالات و محتوای وب سایت‌ها و دیگر رسانه‌ها با آن‌ها مواجه می‌شویم. پس با مثال‌هایی که زده شد گستره‌ی کاربردی تیترها برایمان ملموس شد و اهمیت تیترها را می‌توانیم درک کنیم.

کاربرد تیترها

همانطور که پیش‌تر گفته شد، گستره‌ی کاربرد تیترها بسیار بزرگ است. مثلا در کتاب از تیتر برای عنوان کتاب، سرفصل‌ها و بخش‌های مختلف و تیترهای اصلی و فرعی متن استفاده می‌شود و در نشریات از تیتر برای عنوان نشریه، عنوان مقالات، روتیتر، زیرتیتر، سوتیترها، بخش‌ها و سرفصل‌ها، تیترهای اصلی و میان تیتر‌ها متن و … استفاده می‌شود.

در حوزه تبلیغات، عنوان‌های تبلیغاتی بسیار پر کاربرد هستند و به نوعی جزء جدانشدنی و مهم این حوزه برای انتقال مفاهیم و اطلاعات به شمار می‌روند. تیترهای تبلیغاتی را می‌توانید در انواع تبلیغات مثل: پوسترها، بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی؛ وب‌سایت‌ها و تبلیغات مجازی؛ تبلیغات تلویزیونی؛ تبلیغات محیطی؛ اقلام مختلف تبلیغات چاپی و … مشاهده کنید.

انواع تیتر

به طور کلی تیتر‌ها متناسب با نوع اثر در انواع مختلفی مثل تیتر یا عنوان اصلی، تیتر فرعی، روتیتر، زیرتیتر، میان تیتر و سوتیتر به کار برده می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم.

عنوان یا تیتر اصلی

تیتر اصلی مهمترین مفهوم و اطلاعات در رابطه با مطلب را بيان می‌كند؛ به نوعی تیتر اصلی معرف مطالب شما است و مهمترین تیتر محسوب می‌شوند. تیتر اصلی گاهی به صورت عنوان اصلی یک کتاب یا نشریه، یا تیتر اصلی یک مقاله، یا عنوان آگهی تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر بصری تیتر اصلی با حروف درشت‌تر نسبت به ساير تيترها و متن‌ها و با تاکید زیاد نوشته و درج می‌شود. مثلا در صفحه آرایی نشریه تیتر‌های اصلی معمولا با فونت‌های ضخیم و رنگ‌بندی متفاوت درج می‌شوند تا توجه مخاطب را به خود جلب کنند.

تیتر فرعی

تیتر فرعی عنوانی توضیحی است که نویسنده یا ژورنالیست به عنوان اثر اضافه می‌کند تا مفهوم تیتر را بهتر به مخاطب القا کند و به نوعی کمک کننده به تیتر اصلی برای درک بهتر است. تیتر فرعی به طور معمول یا از تیتر اصلی کوچکتر است یا با رنگ متفاوت و با تاکید کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روتیتر

روتیتر به تنهایی معنی كاملی ندارد و برای اشاره و فهم بهتر تیتر اصلی به کار برده می‌شود. روتيترها معمولا فعل ندارد و یک رابطه دوطرفه بین تيتر اصلی و آن وجود دارد. همینطور که مشخص است روتیترها در بالای تيتر اصلی قرار می‌گیرند و معمولا با فونت کوچکتر و با ضخامت کمتری از تیتر اصلی نوشته می‌شوند.

زیرتیتر

زیرتیتر توضیحی است که تیتر اصلی را تکمیل می‌کند. زیر تیتر گاهی ساختاری مشابه با عنوان فرعی پیدا می‌کند اما به طور کلی همانند روتیتر، زیرتیتر نیز از تیتر اصلی فونت کوچکتر و متفاوتی دارد. زیرتیتر هم می‌تواند به صورت یک جمله کوتاه باشند و هم به صورت جمله توضیحی بلند، البته نه به صورت یک پاراگراف طولانی!

میان تیتر

در متن‌های طولانی برای تفکیک مطالب از میان‌تیترها استفاده می‌شود که هم جنبه تقسیم‌بندی مطالب را دارند و هم باعث ایجاد تنوع در ساختار متن می‌شوند که خواننده را خسته نمی‌کند. معمولا میان‌تیترها متناسب با ساختار و وظیفه‌ای که در متن دارند، دارای فونت‌های بزرگ‌تر و ضخیم‌تر از متن با رنگ متفاوت هستند.

سوتیتر

سوتیتر قسمت جالبی از متن، یا متن توصیفی یا توضیحی هستند که برای کامل کردن بخشی از متن مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً سوتیترها به طور متمایز در کنار متن قرار می‌گیرند، گاهی فقط با فونت متمایز و گاهی با قالبی گرافیکی و کاملاً متمایز درج می‌شوند. به عبارتی با توجه به کاربرد سوتیتر‌، این تیترها قدرت جذب کردن خواننده به متن را دارد.

نکات مهم استفاده از تیترها

تیترها متناسب با محل استفاده، دارای ساختار متفاوتی هستند، یعنی تیترها در کتاب با تیترهای یک مجله یا پوستر متفاوت هستند. مثلا کاربرد تیتر در مجله مانند تصویر پردازی است. یعنی نوع آرایش و اندازه حروف تیتر باید برای موضوعی که شرح می‌دهد مناسب باشد. در مجله‌ها معمولاً از تیترهای کوتاه‌تر استفاده می‌شود. در حقیقت یک تیتر ده حرفی در مجله، کمی غیرعادی است و اندازه حروف تیتر باید آنقدر بزرگ باشد که توجه خواننده را به خود جلب کند. همچنین فضای سفید زیاد و مناسبی در اطراف صفحه باید باشد تا با تقابل در صفحه، باعث جلب توجه بیشتر می‌شود.

تعداد کلمات استفاده شده برای عنوان تیترها در کتاب، مجله و… بسته به نوع محتوا می‌تواند طولانی و یا کوتاه باشد. نویسنده باید به گونه‌ای عنوان تیتر را انتخاب کند که در عین اختصار و کوتاه بودن متن به روشنی گویای محتوای درونی متن نیز باشد. نکات ساختاری تیتر صرفا به همین بخش محدود نمی‌شود و نکات دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در درج تیتر‌ها در صفحات به شما کمک کنند.

نکات طراحی عنوان‌ یا تیترهای اصلی

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد عنوان‌ها و تیتر‌های اصلی، معرفی متن را فراهم می‌سازند و از آنها برای جلب توجه خواننده و ترغیب به مطالعه استفاده می‌شود، مثل یک تیتر یا شعار جذاب، که بلافاصله نگاه بیننده را به خود جلب می‌کند. عنوان‌ها باید کوتاه، پرمحتوا و صریح باشند، بدین ترتیب به آسانی قابل خواندن و قابل فهم خواهند بود. نوع قلم یا حروف چاپی عنوان‌ها باید کاملا متمایز از متن باشد تا ایجاد تضاد کند و به صفحه جلوه بدهد.

نکات ایجاد تاکید و متمایز کردن عناوین فرعی

نکاتی وجود دارد که در بهتر نمایش دادن تیترهای اصلی به شما کمک می‌کنند، این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • نوع قلم یا حروف عنوان‌ها باید بزرگتر از قلم متن باشد.
  • اگر برای عناوین و متن از یک قلم استفاده می‌شود، حروف عنوان باید بزرگتر باشد.
  • درحد امکان برای عناوین از قلم متفاوتی استفاده کنید. مثلا اگر قلم یا حروف متن از نوع لوتوس است، برای عناوین از قلم یاقوت استفاده کنید.
  • برای مؤکد کردن از حروف سیاه استفاده کنید.
  • اگر طول عنوان زیاد است، از حروف متراکم استفاده کنید یا در دو سطر حروف‌چینی کنید.
  • عناوین را در حد امکان به دو یا سه سطر محدود کنید.
  • اگر عنوان کوتاه است، می‌توان برای تأکید بیشتر زیر آن خط کشید.
  • عناوین با یک یا دو سطر را می‌توان وسط چین کرد. اگر عنوان بیش از دو سطر دارد و وسط چین است، خواندن آن دشوار است. بهتر است در این گونه موارد عنوان راست چین شود.

نکات طراحی عنوان‌ یا تیترهای فرعی

عنوان‌‌های یا تیتر‌های فرعی و که بیشتر در قالب میان تیتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خواننده امکان می‌دهد تا توجه خواننده از عنوان‌های اصلی به متن منتقل شود. به‌علاوه آنها جذابیت بیشتری به صفحه می‌دهند و به خواننده کمک می‌کنند تا اطلاعات را بهتر شناسایی کرده و تشخیص دهد. نکاتی وجود دارد که می‌تواند در بهتر دیده شدن و کارایی تیترهای فرعی به شما کمک کنند.

نکات ایجاد تاکید و متمایز کردن عناوین فرعی

  • حروف عناوین فرعی باید بزرگتر از حروف متن و کوچکتر از حروف عناوین اصلی باشند.
  • باید حتی‌المقدور نزدیک به متن زیر خود جای داده شوند و با متن پیش از خود فاصله داشته باشند.
  • بهتر است قلم عناوین فرعی با قلم عناوین اصلی مشابه باشد تا ارتباط بین آنها مؤکد شود.
  • عناوین فرعی را می‌توان بسته به چارچوب نهایی صفحه‌آرایی به‌صورت وسط‌چین، چپ‌چین یا راست‌چین قرار داد.
  • می‌توان برای ایجاد تأکید بیشتر در زیر عناوین فرعی خط کشید.
  • نوع حروف عناوین فرعی باید در سرتاسر اثر چاپی یکسان و ثابت باشد.

امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را ببرید
با شما همراه هستیم در نشرآنلاین♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید