محاسبه دقیق عطف کتاب

آخرین بروزرسانی: 18 دی 1402
8141
8
محاسبه عطف کتاب
چرا خدمات نشرآنلاین

محاسبه دقیق عطف کتاب برای ناشران، طراحان گرافیک و افرادی که با پروسه چاپ و تولید کتاب و نشریات سرکار دارند حائز اهمیت است. تناسب تعداد صفحات کتاب یا نشریات و جنس کاغذ با عوامل مختلفی چون نوع صحافی، جنس کاغذ در ارتباط است که در طراحی جلد باید مد نظر قرار گیرد. پس با این تعریف یکی از موارد مهمی که در فرآیند تولید و چاپ کتاب و نشریات به آن توجه می‌شود محاسبه دقیق اندازه عطف است.

محاسبه عطف کتاب یا نشریات از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مقاله به چند روش اصلی و فرمول محاسبه اندازه عطف پرداخته‌ایم. در محاسبه عطف کتاب و نشریات عواملی مانند گرماژ کاغذ متن، تعداد صفحات و جنس و نوع صحافی جلد تاثیر گذار است. البته بسیاری از ناشران و طراحان گرافیک بصورت تجربی توانایی محاسبه ضخامت عطف را دارند اما محاسبه دقیق آن باتوجه به مشخصات و شرایط خاص هر کتاب یا نشریه متغیر می‌باشد که با استفاده از فرمول‌های مشخصی محاسبه می‌شود.

در بخش زیر برای شما ابزاری قراردادیم تا بتوانید به راحتی اندازه دقیق عطف کتاب و نشریات خود را به دست آورید؛ البته اگر دوست دارید فرمول محاسبه عطف را یاد بگیرید، می‌توانید ادامه مقاله را مطالعه کنید.

محاسبه آنلاین عطف کتاب

  • تعداد صفحه را درج کنید نه تعداد برگه‌ها!
  • گرماژ کاغذ را وارد کنید. برای کاغذ تحریر 80 گرمی فقط عدد 80 را وارد کنید
  • مقدار عطف به احتساب 1 میلیمتر ضخامت کاغذ جلد

روش محاسبه عطف

اولین مولفه برای محاسبه عطف کتاب، نشریه، کاتالوگ، بروشور و … تعداد صفحات متن است که بعد از اتمام کار طراحی و صفحه آرایی مشخص می‌شود. (توجه داشته باشید در فرمول محاسبه عطف از تعداد صفحات استفاده می‌شود نه تعداد برگه‌ها)

دومین عاملی که باید مورد توجه قرار گیرد، گرماژ کاغذ می‌باشد. برای چاپ متن کتاب و نشریات معمولا از کاغذهای تحریر و گلاسه استفاده می‌شود که همه کاغذها گرماژ مشخصی دارند، مانند کاغذ تحریر 80 گرمی یا گلاسه 135 گرمی و موارد دیگر.

عطف کتاب

فرمول محاسبه عطف کتاب و نشریات

برای محاسبه عطف کتاب براساس گرماژ کاغذ و تعداد صفحات فرمول‌های متفاوتی وجود دارد که در اینجا به دو روش و فرمول محاسبه عطف می‌پردازیم. با استفاده از این فرمول می‌توانید کتاب و نشریات مختلف را با گرماژ متفاوت و تعداد صفحات متغیر محاسبه کنید. (توجه داشته باشید برای بدست آوردن اندازه دقیق عطف، مثلا در کتاب‌های شومیز با جلد 200 تا 300 گرمی 1 میلیمتر به مقدار به دست آمده اضافه کنید)

Sp= عطف کتاب | N= تعداد صفحه | P= گرماژ کاغذ

“فرمول شماره 1”

Sp =[n × (p ÷ 100)] ÷ 20

“فرمول شماره 2”

Sp = (N × P) × 5 ÷ 10000

در جدول زیر عطف کتاب را که برحسب گرماژ، جنس کاغذ و تعداد صفحات محاسبه شده مشاهده می‌کنید. (توجه داشته باشید برای بدست آوردن اندازه دقیق عطف، مثلا در کتاب‌های شومیز با جلد 200 تا 300 گرمی 1 میلیمتر به مقدار به دست آمده اضافه کنید)

جنس کاغذتعداد صفحهعطف کتاب
کاغذ تحریر70 گرم501.75 mm
کاغذ تحریر80 گرم502 mm
کاغذ تحریر90 گرم502.25 mm
کاغذ تحریر100 گرم502.5 mm
کاغذ گلاسه 90 گرم502.25 mm
کاغذ گلاسه 115 گرم502.875 mm
کاغذ گلاسه 135 گرم503.375 mm
کاغذ گلاسه 200 گرم505 mm
کاغذ گلاسه 250 گرم506.25 mm
کاغذ گلاسه 300 گرم507.5 mm
این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
    1. این جدول اطلاعات مربوط به محاسبه عطف رو بصورت کلی و حدودی در اختیار شما قرار داده که در انواع جلد مثل گالینگور می‌تونه متفاوت باشه. در ادامه دررابطه با انواع جلد و نحوه محاسبه عطف هرکدوم بیشتر صحبت خواهیم کرد.

    1. سلام؛ خیلی ممنون از پیام انرژی بخشتون.
      بله قاعدتاً در اندازه عطف تاثیرگذاره. مخصوصا در کتاب ها و نشریه هایی که تعداد صفحات بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید