10 نکته درباره ساختار کاتالوگ ها

آخرین بروزرسانی: 24 آذر 1398
2432
0
کاتالوگ
چرا خدمات نشرآنلاین

در دنیای مدرن تنوع محصولات و خدمات قابل ارائه از مراکز مختلف باعث بوجود آمدن بازار رقابتی گسترده ای در سراسر دنیا شده است. نحوه تبلیغات و ارائه اطلاعات می‌تواند عامل تمایز هر کار و تجارتی گردد تا بتوانند مزیتهای رقابتی خود را در عرصه‌های مختلف از محدوده شهر تا سطح جهانی عرضه دارد. کاتالوگ ازجمله ابزار معرفی محصولات است که بصورت چاپی و بطور مستقیم به دست مصرف کننده می‌رسد. 10 نکته درباره ساختار کاتالوگ ها

هدف از ارائه کاتالوگ معرفی و فروش محصولات و جذب مشتریان است. راهنمایی مشتریان بالقوه جهت آشنایی با محصولات متنوع و ایجاد قدرت انتخاب در بازار پر رقابت امروز باعت شده است که کاتالوگ‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شوند. امروزه کاتالوگ‌ها در نسخه‌های الکترونیکی نیز گسترش زیادی داشته‌اند اما استفاده از نسخه چاپی به دلیل حجم اندک، قابلیت حمل آسان، دسترسی آسانتر و جلب توجه مخاطب جهت ارائه در اولویت قرار دارند.

تصوری که پیش از مطالعه کاتالوگ در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد توجه به جذابیت‌ ظاهری کاتالوگ ازجمله جنس کاغذ، قطع کاتالوگ، کیفیت چاپ و استفاده از جلوه‌های بصری متناسب با حوزه فعالیت برند موردنظر همچنین توجه به نوع مخاطبین کاتالوگها در طراحی کاتالوگ دارای اهمیت است. اغلب خریداران عمده و یا فروشندگان و واسطه‌های ارائه محصول به دست مصرف کنندگان مخاطب کاتالوگ هستند. ارائه اطلاعاتی که موردنیاز این جامعه است با اطلاعات مخصوص مصرف کننده متفاوت بوده و لازم است به این نکته توجه گردد.

طراحی کاتالوگ نیز مانند سایر طرح‌ها امری سلیقه‌ای و متناسب با نیاز مخاطب و سلیقه طراح است. قانون خاصی دررابطه با ساختار و یا سایز کاتالوگ‌ها وجود ندارد. اما اغلب کاتالوگها در ابعاد A4 و یا A5 چاپ می‌شوند. جذابیت ظاهری، گویایی تصاویر مرتبط با موضوع و محصول قابل عرضه در کنار محتوای ساده روان و به دور از هرنوع پیچیدگی منجر به جذب بیشتر مخاطب خواهد شد.

تصاویر موجود در کاتالوگ ها اولین عنصری هستند که نگاه مخاطب را به خود جذب میکند. استفاده از عکسهایی که توسط عکاس با کیفیت و متناسب با موضوع تهیه شده است اهمیت زیادی دارد. درصورت استفاده از عکسهای اینترنتی به این نکته توجه داشته باشید که عکسهای کمتر دیده شده را انتخاب کنید.

اینجا توجه 10 نکته کلیدی در ساختار کاتالوگ ضروری است:

  1. قبل از شروع طراحی هدف را تعیین کنید.
  2. ازمحتوا ساده، گویا و بدون هیچگونه پیچیدگی استفاده کنید تا مخاطب با صرف کمترین زمان پی به مضمون آن ببرد.
  3. صداقت در بیان و ارائه اطلاعات باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطب می شود.
  4. محدود کردن فونتها؛ استفاده از فونتهای محدود و متناسب باهم. توجه داشته باشید استفاده از فونتهای جدید وناآشنا ریسک بزرگی است.
  5. ایده اولیه تان را ابتدا برروی کاغذ پیاده کنید.
  6. استفاده از کاغذ مناسب برای کاتالوگها؛ سایز و جنس کاغذ، متناسب با طرح و ایده.
  7. توجه به تناسب طرح کاتالوگ با زمینه کاری درعین توجه به زیبایی ظاهری کار.
  8. استفاده از عکس باکیفیت.
  9. انتخاب تصاویر متناسب با نوع محصولات قابل عرضه.
  10. طراحی لوگو، لوگو تایپ و درنظر داشتن رنگ سازمانی در انتخاب طرح و رنگ کاتالوگ

توجه داشته باشید استفاده از رنگهای مختلف باعث سردرگمی مخاطب می‌گردد همچنین زیاده روی استفاده از رنگ سازمانی در کاتالوگ نیز کاری غیرحرفه‌ای است و می‌تواند نتیجه منفی در جذب مخاطب داشته باشد.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید