استفاده و انتخاب رنگ در طراحی صفحه (صفحات)

آخرین بروزرسانی: 26 آذر 1402
2562
2
انتخاب و استفاده رنگ مناسب در طراحی صفحه
چرا خدمات نشرآنلاین

همانطور که می‌دانید رنگ ابزاری قدرتمند برای جلب توجه مخاطبان است و بر احساسات و درک آنها تأثیر می‌گذارند، بنابراین با استفاده از رنگ‌ها می‌توانیم به نوعی حس و حال و همچنین شخصیت برای طراحی ایجاد کنیم. ما در این مقاله به بررسی نکات و روش‌های انتخاب رنگ در طراحی صفحه می‌پردازیم، در اینجا منظور ما از صفحه هر چیزی هست که به نوعی طراحی و چیدمان می‌شود، چه یک صفحه وب یا نرم‌ افزار باشد چه صفحات یا صفحه‌ای از کتاب یا نشریات، کاتالوگ و بروشور باشد و یا نقاشی و تصویرسازی باشد و یا هر چیزی که به نوعی می‌تواند صفحه تلقی شود و در آن طراحی انجام می‌شود.

به طور کلی چیزی که به شما در انتخاب و استفاده درست از رنگ کمک می‌کند، شناخت و دانش مبانی اولیه رنگ و قوانینی است که بعد از آزمایش‌‌ها و بررسی‌های متعدد و مختلف به دست آمده و اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس ما در این مقاله به بررسی مواردی که لازم است در این زمینه بدانید می‌پردازیم.

شناخت رنگ

اولین قدم برای انتخاب و استفاده درست از رنگ، شناخت اولیه ساختار رنگ است. برای این کار لازم هست شما با تئوری رنگ، روانشناسی رنگ‌ها آشنا شوید. این کار به شما کمک می‌کند رنگ‌ها را به خوبی بشناسید و بر اساس ساختار پروژه‌ و مخاطبان آن، رنگ مناسب را انتخاب کنید.

در تئوری رنگ‌ها شما به شناخت چرخه رنگ؛ هارمونی‌ رنگ‌ها؛ رنگ‌های اصلی، فرعی و ترکیبی؛ رنگ‌های مکمل، متشابه، سه‌گانه و…؛ رنگ‌های گرم و سرد و دیگر موارد مربوط دیگر می‌پردازید.

در گام بعدی لازم هست با روانشناسی رنگ‌ها آشنا شوید. روانشناسی رنگ‌ها بر 2 اساس به شما کمک می‌کند رنگ مناسب‌تری را انتخاب کنید. 1)بر اساس موضوع فعالیت و نوع خدماتی یا محصولاتی که ارائه می‌شود. 2)بر اساس نوع مخاطبان و روحیات و شرایط آن‌ها. در روانشناسی رنگ‌ شما با مواردی آشنا می‌شوید که بر اساس آزمایشات علمی و تجربی به دست آمده که مطمئنا راه‌گشای شما در انتخاب رنگ خواهد بود.

قوانین استفاده از رنگ

در استفاده از رنگ قوانین مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ترکیب رنگی بهتری در صفحه ایجاد کنید. بعضی از این قوانین بسیار پرکاربرد هستند و نه تنها در طراحی صفحات وب، طراحی و صفحه آرایی کتاب و نشریات، نقاشی و تصویرسازی استفاده می‌شود بلکه در هنر‌ها و تخصص‌های دیگر مثل معماری و طراحی دکوراسیون داخلی از آنها بسیار استفاده می‌شود.

قوانین مختلفی برای مقدار استفاده از رنگ‌های مختلف در کنار هم وجود دارد، مثل قانون 60/30/10 یا 70/20/10 یا قانون ترکیب چهار رنگ. برای نمونه در قانون 60/30/10 شما ۶۰ درصد از رنگ‌های استفاده شده در طرح را به رنگ اصلی، ۳۰ درصد از رنگ‌ها را به رنگ‌های فرعی یا ثانویه و ۱۰ درصد باقیمانده را به رنگ تأکیدی اختصاص می‌دهید.

انتخاب رنگ بر اساس نوع پروژه

بعد از آشنایی با رنگ‌ها و قوانین مربوط به انتخاب رنگ‌ها، اکنون شما باید بر اساس پروژه‌ای که دارید رنگ‌های مناسب را انتخاب کنید. مهمترین موضوع در این بخش، انتخاب کانال رنگی مناسب هست، همانطور که می‌دانید ساختار رنگ‌ها در مانیتور و در چاپ کاملا متفاوت است. کانال رنگی در مانیتور RGB و در چاپ Cmyk هست، بر همین مبنا قاعدتاً شما در کارهای طراحی صفحات وب و طراحی کارهای دیجیتال و الکترونیک از رنگ‌های کانال RGB و در کارهای چاپی از رنگ‌های CMYK باید استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

موضوعاتی که در این مقاله بررسی شد، کلیاتی هست که شما برای انتخاب رنگ مناسب باید با آنها آشنا شوید.
امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را ببرید.
همراه ما باشید در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
    1. سلام متشکر از حسن نظر شما
      برای انتخاب رنگ لوگو و رنگ سازمانی در درجه اول سلیقه و نظر شما شرطه اما توجه به موضوع کاری و مرور مطالب مربوط به روانشناسی رنگها میتونه مفید باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید