address: IRAN, Tehran Province, Tehran, Vesal Shirazi St

انتخاب رنگ بندی مناسب در صفحه آرایی

آخرین بروزرسانی: 27 آذر 1402
3144
4
انتخاب مناسب رنگ در صفحه آرایی
چرا خدمات نشرآنلاین

رنگ یکی از عنصرهای مهم در طراحی و صفحه آرایی که باعث جذابیت بیشتر و ایجاد ساختار منحصر به فرد کار می‌شود، بنابراین رنگ در صفحه آرایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عدم انتخاب درست رنگ هم تاثیر منفی در طراحی و یا صفحه آرایی کار دارد و هم می‌تواند در خروجی الکترونیک و یا چاپ اثر تاثیر مخربی بگذارد. در مورد رنگ بندی مناسب برای صفحه آرایی کتاب، مجله و انواع دیگر نشریات، نکات مهم و در عین حال ساده‌ای وجود دارد که رعایت آنها، از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات رنگ در طراحی و صفحه آرایی جلوگیری می‌کند. لذا در این مقاله به بررسی برخی از موارد اصلی انتخاب رنگ و رنگ‌بندی در طراحی و صفحه آرایی می‌پردازیم.

شناخت رنگ و توانایی انتخاب رنگ‌بندی مناسب، جزو الزامات اساسی یک طراح و صفحه آرای موفق است. رنگ بندی یک اثر در همه جوانب آن مثل جذب و تاثیرگذاری، درک و انتقال درست مفهوم و همچنین خروجی و انتشار اثر تاثیرگذار است.

شناخت تئوری و روانشناسی رنگ و ساختار صفحه

قبل از اینکه به انتخاب رنگ در صفحه آرایی بپردازیم، لازم هست شما با مباحث تئوری و رواشناسی رنگ‌ها به خوبی آشنا شوید، تا بهتر بتوانید پروسه انتخاب رنگ در صفحه‌آرایی را به انجام برسانید. برای این موضوع قبل از مطالعه ادامه این مطالب، مقاله استفاده و انتخاب رنگ در طراحی صفحه را حتما مطالعه کنید تا به صورت مختصر و مفید با برخی موارد آشنا شوید.

نکته‌ی مهمی که در اینجا قصد اشاره به آن را داریم انتخاب رنگ مناسب بر اساس کانال رنگی پروژه است، که نوع ساختار آن بر خروجی کار تاثیرگذار است. قاعدتا رنگ انتخاب شده در کتاب و نشریات الکترونیک و صفحات وب با رنگ انتخاب شده برای کارهای چاپی متفاوت است. هم از لحاظ مود رنگی (RGB برای مانیتور – CMYK برای چاپ) و هم بر اساس نوع محتوا؛ پس باید در انتخاب رنگ دقت و تجربه کافی را لحاظ کرد. در رنگ بندی کارهای الکترونیک و آنلاین شما به راحتی می توانید هر رنگی را استفاده کنید و کنارهم بگذارید و در نهایت برای ارائه به مخاطب خروجی بگیرید، اما در کارهای چاپی شرایط به این صورت نیست و انتخاب رنگ باید طبق اصول و قواعد چاپ انجام شود تا کار شما بدون نقص و به زیبایی تمام چاپ و انتشار یابد.

برخی از نکات مهم در انتخاب رنگ کارهای چاپی

  • در کارهای چاپی مخصوصا در چاپ افست از مود رنگی CMYK برای طراحی و صفحه آرایی استفاده کنید.
  • در مورد نوع چاپ کار (ریسو یا افست) به جمع بندی برسید. در صورت استفاده از طیف های رنگی در چاپ ریسو، ممکن است دچار مشکل شوید.
  • برای بدنه متن از یک رنگ استفاده کنید.
  • در صورت استفاده از رنگ مشکی متن روی سطح رنگی، حتما متن را روی حالت overprint قرار دهید.
  • از قرار دادن رنگ‌های تک‌رنگ و چندرنگ در داخل و یا چسبیده به هم اجتناب کنید مگر اینکه تجربه کافی را داشته باشید.
  • برای رسیدن به بهترین کیفیت تک تک تصاویر خود را به حالت CMYK ذخیره و در صفحه قرار دهید.
  • از متریال (کاغذ و مقوا) و تاثیر رنگ روی آنها اطلاعات کافی را بدست بیاورید.
  • در کاغذهای با گرماژ پایین، از تن پلات رنگی استفاده نکنید.

رنگ بندی مناسب برای صفحه آرایی کتاب و نشریات

برای انتخاب رنگ بندی کتاب، مجله و نشریات چاپی چهار گزینه وجود دارد: تک رنگ، دو رنگ، چهار رنگ و استفاده از رنگ پنجم؛ هر یک از این موارد با توجه به محتوا کتاب و مجله و شرایط کارفرما انتخاب می شود که در ادامه به هر یک از آنها می پردازیم…

صفحه‌آرایی تک رنگ

معمولا تولیدات نوشتاری (برای کاهش هزینه های چاپ) دارای رنگ بندی تک رنگ هستند. رنگ بندی مناسب برای کتاب و مجله دارای تصویر نیز می توان کار را به صورت تک رنگ طراحی و صفحه آرایی نمود. در چاپ تک رنگ افست رنگ بندی تنها محدود به سیاه و سفید نمی شود و شما می توانید به جای رنگ سیاه از رنگ های تیره دیگر مثل سرمه ای و قهوه ای بهره ببرید.

صفحه‌آرایی دو رنگ

استفاده از دو رنگ در طراحی و صفحه آرایی کتب و نشریات جدا از کاهش هزینه نسبت به تولیدات چهاررنگ باعث ایجاد جذابیت و تمایز خاصی در کار می شود. شما می‌توانید یک رنگ تیره (مشکی، قهوه‌ای، سرمه‌ای و..) را به عنوان رنگ متن و برخی از عناصر بکار برد و یک رنگ را برای خطوط، اشکال هندسی ،تصاویر و عناصر گرافیکی دیگر مورد استفاده قرار دهید. رنگ دوم می‌تواند هر رنگی را شامل شود، بهتر است از رنگ های روشن مانند زرد به صورت خام استفاده نشود.

صفحه‌آرایی چهار رنگ

برای نمایش کتاب ها، مجلات، کاتالوگ ها و آثاری که دارای تصاویر و بخش های متنوع هستند، در صورتی که کارفرما امکان تامین هزینه های چاپ را دارد می توان در طراحی و صفحه آرایی کار را چهاررنگ طراحی و اجرا کرد.

در کار چهار رنگ هیچ محدودیت رنگی وجود ندارد و می‌توان با بینهایت تنوع رنگی کار را طراحی و اجرا کرد. برای کسب اطلاع از روانشناسی رنگ‌ها کلیک کنید.

رنگ پنجم در صفحه‌آرایی

رنگ پنجم یا در اصطلاح اسپات کالر spot color رنگی است که به صورت مجزا ساخته و چاپ می شود. در مواردی که طراح یا کارفرما بخواهد نما و رنگ خاصی را به طرح بدهد از این روش استفاده می کند. معمولا از این روش برای چاپ رنگ های متالیک (متالایز) مانند طلایی و نقره ای استفاده می شود.

توجه به نکات زیر می تواند در انتخاب رنگ مناسب شما را بهتر راهنمایی کند.

  • انتخاب نوع رنگ بندی با توجه به نیاز و خواست کارفرما انجام می شود ولی در صورتی که پروژه دورنگ و چهاررنگ است بهتر است از طراح مشاوره گرفته شود و انتخاب رنگها را به پیشنهاد و یا نظر طراح انتخاب کرد.
  • اگر از چاپ ریسوگراف استفاده می کنید، در طراحی کارهای تک رنگ می‌بایست حتما از رنگ مشکی استفاده کرد، اما در چاپ افست می توانید در کنار مشکی از طیف های خاکستری نیز استفاده کنید.
  • در چاپ دیجیتال (ریسوگراف) معمولا کارها تک رنگ به صورت مشکی و یا رنگ سرمه ای چاپ می شود.
  • در چاپ افست شما می توانید هم از مشکی هم از رنگ های ساختگی (ترکیبی) استفاده کنید. رنگ مورد نظرتان را به چاپخانه بدهید تا مشابه رنگ را برای شما تولید کند و در چاپ از آن استفاده نمایید.

این‌ها برخی از نکات و موارد رنگ بندی بود که باید در صفحه آرایی کتاب و نشریات به آنها توجه کنید.
امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.
با ما همراه باشید در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
    1. سلام؛
      به حالتی که تمام صفحه به صورت رنگی پر رنگ (ترام 100 درصد) است در چاپ به اصطلاح تن پلات میگن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید