address: IRAN, Tehran Province, Tehran, Vesal Shirazi St

5 نکته مهم در صفحه آرایی

آخرین بروزرسانی: 10 دی 1402
2743
0
5 نکته مهم در صفحه آرایی
چرا خدمات نشرآنلاین

در مقاله‌ی صفحه‌آرایی چیست و اصول‌ صفحه‌آرایی به تعاریف و مبانی این موضوع پرداخته‌ایم، اگر با این موارد آشنایی ندارید، این مقالات را مطالعه نمایید. با این حال در صفحه آرایی نکات مهمی وجود دارد که لازم هست آنها را مد به طور ویژه‌ای مدنظر قرار دهید. در این مقاله این موارد را در قالب 5 نکته برای شما بیان می‌کنیم.

نکات مهمی که در صفحه‌آرایی باید بدانید عبارتست از:

  1. رعایت اصول اولیه صفحه آرایی
  2. آشنایی با مبانی و اصول گرافیکی
  3. مخاطب شناسی
  4. آشنایی با نکات فنی چاپ
  5. آشنایی با نکات فنی نشر دیجیتال
5 نکته صفحه آرایی - اصول صفحه آرایی

1.رعایت اصول اولیه صفحه آرایی

این درست است که بخش زیادی از صفحه آرایی به سلیقه و تجربه طراح ارتباط دارد اما صفحه آرایی اصول و قواعدی دارد که باید آن‌ها را رعایت کرد تا از ایجاد نقص و مشکلات در کار جلوگیری شود. این قواعد و اصول صفحه آرایی نه تنها مهم هستند، بلکه باعث تاثیر مثبتی در زیبایی و جذابیت کار دارند لذا باید به آنها توجه ویژه‌ای شود. در ادامه تعدادی از ابن موارد را بیان کرده‌ایم.

انتخاب قطع استاندارد و مناسب

اگر قرار است کتاب، نشریه یا هر اثری دیگری چاپ شود، باید قطع مناسب با موضوع و محتوای کار، بر مبنای استانداردهای چاپ انتخاب گردد، تا از بروز مشکلات متعدد جلوگیری بعمل آید. برای نشریات یا کتاب الکترونیک هم شرایط همین هست و قطع کار باید متناسب با محتوا و موضوع باشد و نوع دستگاه یا فضایی که قرار هست در آن نمایش داده شود در نظر گرفته شود.

ممکن است قطع کتاب را ناشر یا نویسنده با توجه به محتوای خود تعیین کند، اما اگر این کار به طراح و صفحه آرا سپرده شود، باید بر مبنای نوع محتوا یعنی نوشتاری یا تصویری بودن کار، تیتربندی‌ها، تقسیم‌بندی‌های محتوایی، نوع مخاطب، میزان فضای مورد نیاز تصاویر، وجود یا عدم وجود ریزنقش‌ها و عناصر گرافیکی و … توجه کرد و بر همین مبنا قطع مناسب انتخاب شود.

انتخاب نوع و سایز فونت

قطعا فونت یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عناصر صفحه ‌آرایی است که بسیار در خوانایی و ایجاد جذابیت کتاب، نشریات و دیگر آثار تولیدی نقش دارد، پس در انتخاب فونت وسواس به خرج دهید. با توجه به تولید و تنوع فونت‌های جدید انتخاب فونت مناسب می‌تواند وجه تمایز کار شما باشد.

رعایت اصول رنگ بندی در صفحه آرایی

شناخت و استفاده اصولی از رنگ بندی در کتاب و نشریات می‌تواند در همه جوانب بر روی کار مثل خروجی چاپ تاثیرگذار باشد پس باید بطور دقیق انتخاب شود. شناخت شیوه‌های استفاده از رنگ نه تنها می‌تواند در زیبایی کار صفحه‌آرایی تاثیر گذار باشد، بلکه استفاده اصولی از رنگ در کار باعث جلوگیری از مشکلات چاپی و در برخی موارد باعث کاهش هزینه‌های تولید کتاب و نشریات می‌شود.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این مورد، می‌توانید مقاله اصول صفحه آرایی را مطالعه کنید.

5 نکته صفحه آرایی - اصول گرافیک

2.آشنایی با مبانی و اصول گرافیکی

طراحی گرافیک حرفه و هنری پیچیده و در عین حال هیجان‌انگیز است که از شناخت و آگاهی به موضوعات مختلف، همراه با استفاده صحیح و به جا از آن‌ها تشکیل شده است. ابتدایی‌ترین مواردی که یک طراح گرافیک باید با آن‌ها آشنا شود، شناخت عناصر و مفاهیم اولیه بصری است که در همه هنرهای تجسمی نیز کاربرد دارد. طراح گرافیک با استفاده از عناصر بصری، طرح را ایجاد می‌کند و با رعایت اصولی که در مفاهیم اولیه بصری یاد می‌گیرد، ترکیب‌بندی جذابی را در طرح ایجاد می‌کند. این عناصر و مفاهیم اولیه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عناصر اولیه بصری: نقطه، خط، شکل، سطح، رنگ، بافت، حجم و …
  • مفاهیم اولیه بصری: تعادل، تضاد، ریتم، تناسب، تاکید،‌ حرکت (جنبش) و …
  • مبانی تئوریک و روانشناختی رنگ‌ها

شناخت عناصر اولیه، مفاهیم اولیه، تئوری رنگ و روانشناسی رنگ‌ها، اساساً مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که به طراح گرافیک کمک می‌کند مسیری روشن و آگاهانه در طراحی گرافیک داشته باشد. طراح خوب ابتدا باید این اصول را درک کند، سپس در هر پروژه برای مقاصد شخصی یا تجاری از آنها استفاده کند.

5 نکته صفحه آرایی - مخاطب شناسی

3.مخاطب شناسی

شما به عنوان صفحه آرا قبل از اینکه اقدام به صفحه‌آرایی کنید باید مخاطب هدف را بشناسید. به عبارتی درمورد رده‌ی سنی و نوع مخاطبان از نظر شغلی و جایگاه اجتماعی و نوع کاربرد اثر تولیدی، اطلاعات کافی داشته باشید و همه‌ی این موارد را مدنظر قرار دهید. دلیل این موضوع این است که طراحی و صفحه‌آرایی یک اثر، بر اساس مخاطب شناسی تاثیر مستقیمی بر روی مواردی مثل انتخاب قطع، انتخاب نوع و سایز فونت، انتخاب رنگ، انتخاب ترکیب بندی صفحات و … دارد و در نهایت روی اثر بخشی کار تاثیر می‌گذارد.

5 نکته صفحه آرایی - چاپ

4.آشنایی با نکات فنی چاپ

شما به عنوان صفحه آرا باید اطلاعات کافی درمورد چاپ داشته باشید تا هم از مشکلات احتمالی چاپ جلوگیری کنید و هم نتیجه مطلوبی به دست آورید. برای این منظور لازم است با موارد زیر آشنایی داشته باشید:

  • انواع قطع‌های (ابعاد) کتاب و نشریات و پروسه انتخاب قطع‌های استاندارد.
  • با ساختار رنگ، قوانین انتخاب و استفاده از رنگ، نکات و تکنیک‌های انتخاب رنگ برای چاپ.
  • با فرآیند و پروسه انجام چاپ و آشنایی نسبی با دستگاه‌هایی که قرار هست چاپ اثر با آن انجام شود.

انواع چاپ در نشر

  • چاپ افست: یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین انواع چاپ، چاپ افست می‌باشد که کیفیت بسیار بالایی دارد و برای تیراژهای بالا مناسب و مقرون به صرفه است.
  • چاپ دیجیتال: یکی دیگر از انواع چاپ، چاپ دیجیتال است که جدیدترین روش چاپ محسوب می‌شود. این روش چاپ سرعت و کیفیت بالایی دارد و معمولا برای تیراژهای پایین مناسب است. هزینه این نوع چاپ برای تیراژ‌های بالا مقرون به صرفه نیست.
  • چاپ ریسوگرافی: یکی از ویژگی‌های چاپ ریسوگرافی سرعت بالا و قیمت مناسب آن است. چاپ ریسوگرافی نسبت به چاپ افست و دیجیتال، کیفیت بسیار پایینی دارد و برای کارهای تصوری یا رنگی پیشنهاد نمی‌شود.
5 نکته صفحه آرایی - نشر الکترونیک

5.آشنایی با نکات فنی نشر دیجیتال

صنعت نشر دیگر مانند قدیم تنها به چاپ محدود نمی‌شود و در حال حاضر با توجه به گسترش اینترنت و فضای مجازی بسیاری از آثار بصورت آنلاین و الکترونیکی ارائه می‌شوند. بر همین اساس شما به عنوان صفحه آرا می‌بایست با نکات فنی نشر الکترونیک و دیجیتال آشنایی کامل داشته باشید و از امکاناتی که ابزارهای مختلف برای این منظور در اختیار شما قرار می‌دهند استفاده کنید.

برخی از مواردی که درمورد نشر الکترونیک نیاز است بدانید شامل موارد زیر می‌باشد:

  • آشنایی با انواع خروجی‌های نشر الکترونیک
  • آشنایی با قطع (ابعاد) اسناد الکترونیک
  • آشنایی با نکات فنی و طراحی نشر الکترونیک
  • آشنایی با ابزارهای مختلف نشر الکترونیک یا دیجیتال

سخن آخر

مواردی که بیان شد بخشی از نکات اصلی صفحه‌آرایی است که برای رسیدن به یک کار حرفه‌ای باید به آن‌ها توجه کرد و آن‌ها را به درستی یاد گرفت. اگر شما به عنوان یک طراح و صفحه آرا فعالیت می‌کنید قاعدتاً باید در مورد نکاتی که گفته شد دانش و تجربه لازم را داشته باشید یا آن را هرچه سریعتر به دست آورید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد
اگر سوال یا اطلاعاتی داشتید در بخش کامنت های این مقاله با ما درمیان بگذارید.
همراه شما هستیم در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید