نکات کلیدی طراحی جلد مجله

آخرین بروزرسانی: 22 فروردین 1401
3366
2
طراحی جلد مجله
چرا خدمات نشرآنلاین

جلد مجله به عنوان اولین عنصر ارتباطی با مخاطب، یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین بخش‌های مجله است، پس باید به گونه‌ای طراحی شود که توجه خواننده را به خود جلب کند و اطلاعاتی درون خود داشته باشد که باعث ترغیب بیشتر مخاطب به مطالعه محتوای داخلی مجله شود. لذا توجه به نکات کلیدی طراحی جلد مجله که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت می‌تواند شما را در رسیدن به یک طراحی خوب راهنمایی کند.

یک جلد مجله خوب دو کار انجام می‌دهد؛ ابتدا توجه خواننده را به خود جلب می‌کند تا خوانندگان بالقوه آن را انتخاب و خریداری کنند. دوم موضوع و محتوای مجله را به خوبی بیان می‌کند، به طوری که مخاطب با دیدن جلد مجله به خوبی محتوای آن را درک کند. بنابراین در حالت ایده‌آل، گنجاندن این دو ویژگی‌ مهم در طراحی جلد مجله حائز اهمیت است.

نکات کلیدی طراحی جلد مجله

نکات کلی طراحی جلد مجله

قبل از اینکه به نکات کلیدی طراحی جلد مجله بپردازیم، موارد کلی در مورد جلد وجود دارد که لازم است از آن‌ها اطلاع داشته باشید و به آنها توجه کنید. این نکات شامل موارد زیر است.

برنامه‌ریزی پیشرفته

جلد مجله یکی از عناصری است که معمولاً برای طراحی آن زمان زیادی صرف می‌شود، چون اصولا یکی از مهمترین عناصر مجله نیز هست. اگر خوانندگان، جلد مجله را دوست نداشته باشد، بنابراین شماره بعدی آن را کمتر خواهند خرید. در نتیجه شما باید قبل از شروع کار طراحی جلد مجله، موارد و تاثیراتی که روی اذهان خوانندگان باقی می‌گذارد را در نظر داشته باشید.

تناسب و یکپارچگی

طرح جلد یک مجله باید با صفحات داخلی آن سازگار باشد. طراحی جلد مجله، مشابه طراحی صفحه اصلی وب است. تغییر دادن طراحی صفحات، اغلب به شما کمک نمی کند تا یک هویت بصری قدرتمند بسازید. شما باید همان سبک ها و صفحه آرایی های اولیه را حفظ کنید تا باعث شود خواننده برای پیدا کردن ادامه آن بازگردد. بنابراین سعی کنید عناصر گرافیکی و بصری که بر روی جلد استفاده می‌کنید با محتوای داخلی مجله هم‌خوانی داشته باشد.

نکات طراحی جلد مجله

الهام گرفتن

سعی کنید از محتوا و موضوعات موجود در مجله به عنوان سر نخ برای الهام گرفتن استفاده کنید اما در نهایت عنوان اصلی روی جلد هست که برای طراحی باید در نظر داشته باشید. برای الهام گرفتن به پیاده روی بروید؛ مجلات دیگر را مرور کنید؛ به جستجو در اینترنت بپردازید و نهایتاً در آرامش به ایده‌پردازی و طراحی بپردازید. سعی کنید اولین ایده‌هایتان را در نظر نگیرید و سراغ ایده‌های شماره چندمی بروید.

توجه به جزئیات

به جزئیات کار توجه داشته باشید، هم جزئیات طراحی و هم نکات و جزئیات چاپی. این جزئیات هستند که کار شما را پخته‌تر و حرفه‌ای تر می‌کنند پس از آن‌ها غافل نشوید. در مورد طرح‌های چاپی، قبل از ارسال نسخه نهایی برای چاپ، از فرصت استفاده کنید و تک تک جزییات کوچکی را که به ذهنتان می‌رسد بررسی کنید تا متن، تصویر، کادرها، هماهنگی رنگ، فاصله گذاری‌ها و … با هم تناسب و هماهنگی داشته باشد.

تاکید و ایجاد توجه

شما بر روی جلد با 2 عنصر می‌توانید توجه مخاطب را به خود جلب کنید، یا با تصویر (عکس/طرح گرافیکی) یا با تیتر اصلی. در طراحی جلد مجله باید به شکلی عمل کنید که مخاطب در نگاه اول با تصویر یا تیتر اصلی به سرعت ارتباط چشمی برقرار کند، پس بهتر است فضای آزادی را برای تصویر در نظر بگیرید و تیتر اصلی روی جلد را با ساختاری متفاوت از تیترهای فرعی قرار دهید. عنوان اصلی باید بزرگ‌تر و ترجیحا با یک رنگ و فونت متفاوت از تیتر‌های دیگر مشخص باشد که این رنگ کنتراست خوبی نیز با رنگ پس زمینه داشته باشد.

رنگ در طراحی جلد مجله

یکی از مهمترین مواردی که مخاطب در نگاه اول با مجله، ناخودآگاه آن را بررسی خواهد نمود و با آن ارتباط برقرار می‌کند، رنگ‌بندی طرح مجله است. ترکیب رنگی که انتخاب می‌کنید برروی مخاطب و احساسی که از جلد دریافت می‌کند تأثیر گذار است.

برای مثال رنگ قرمز بیشترین رنگ استفاده شده در طراحی جلد مجله‌ها است و قدرت بالایی برای جذب مخاطب دارد. یا رنگ مشکی برخلاف تصور، زمینه خوبی برای ایجاد طراحی و تایپوگرافی است و بر جذابیت جلد می‌افزاید. همچنین به کارگیری طیف رنگ‌های هم خانواده می‌تواند در طراحی جلد مجله بسیار اثربخش باشد. به عنوان مثال به کار بردن سه رنگ خاکستری، سفید و مشکی روی جلد مجله، یک جلوه بصری جذاب ایجاد می‌کند.

عنوان مجله

قاعدتاً عنوان و لوگو مجله در شماره‌های مختلف تغییری نمی‌کند و تنها ممکن است رنگ آن بسته به محتوای شماره جدید تغییر کند، پس لازم است در تایپوگرافی آن دقت کافی لحاظ شود. عنوان مجله باید یک ساختاری چشم نواز، خوانا و متناسب با موضوع کلی مطالب مندرج در مجله داشته باشد. در مورد سلسله مراتب تایپوگرافی، موضوع و عنوان اصلی باید از همه بزرگتر باشد تا به خوبی توجه خواننده را به خود جلب کنند.

تصویر اشخاص روی جلد مجله

در بعضی از طرح‌ها، استفاده از عکس افراد روی جلد مجله، باعث جلب توجه بیشتر مخاطبان می‌شود. استفاده از افراد شناخته شده برای مخاطبان، می‌تواند مفید باشد. در غیر اینصورت اگر عکس روی جلد مجله، به شخص خاصی از قبیل افراد مشهور و شناخته شده مربوط نمی‌باشد، می‌توان زاویه دید شخص روی جلد مجله را به طرف محتویات درون مجله اشاره داشت، در این صورت مخاطب تشویق می شود که از محتویات درون مجله آگاهی یابد.

چاپ

اگر به دنبال طراحی خاص و منحصر به فرد هستید تکنیک‌های چاپی را فراموش نکنید. مطمئنا آشنایی و استفاده از تکنیک‌های چاپی مثل دایکات، روکش‌های موضعی و … می‌‌تواند خروجی شما را متمایزتر از دیگر مجله‌ها کند. ضمناً توجه داشته باشید نوع و جنس کاغذ مورد استفاده برای مجله‌ها می‌تواند در کیفیت طرح روی جلد مجله تاثیر داشته باشد، چرا که اگر جنس و کیفیت کاغذ مورد استفاده برای جلد مجله نامرغوب باشد، هر چقدر هم تصویر روی جلد و طراحی باکیفیت باشد، نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آید.

طراحی جلد مجله

نکات کلیدی طراحی جلد مجله

برای طراحی حرفه‌ای جلد مجله می‌توانید نکات زیر را مد نظر داشته باشید.

  1. طراحی جذاب و چشمگیر؛ با توجه به موضوع، از عکس‌ یا عکس‌هایی استفاده کنید که توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب کند. بهتر است از یک کاراکتر اصلی و منحصر به فرد در طرح جلد استفاده کنید.
  2. ارائه موضوعات درون مجله؛ تیتروار موضوعات مهم مجله را در روی جلد ارائه کنید. قاعدتاً بهتر است این تیترها از عنوان اصلی روی جلد کوچکتر باشند. می‌توانید تیترها را به چند بخش تقسیم کنید و در طرح جلد قرار دهید.
  3. استفاده از رنگ ها و فونت های مناسب؛ با استفاده از فونت‌ها و رنگ‌های مختلف بر جذابیت مجله بیفزایید. البته تعداد آن‌ها را محدود نگه دارید – 2 یا 3 مورد.
  4. ایجاد هیجان؛ جلدهای مجله هیجان انگیز، جذابیت مجلات را بیشتر می‌کند. اینکار را با قرار دادن مطالب جالب، دیدگاه‌های منحصر به فرد و هیجانی، نکات مفید و آیتم‌های مهیج انجام دهید.
  5. طراحی با تایپوگرافی؛ از تایپوگرافی و استفاده از ترکیب‌های مختلف متنی در طرح غافل نشوید. می‌توانید طراحی جلدتان را بر مبنای تایپوگرافی انجام دهید.
  6. ارائه جزئیات مطالب؛ جزئیات مطالب را بروی جلد، طوری بیان کنید تا خواننده را راغب به خواندن مجله کند.
  7. شناساندن محصول به طور واضح و آشکار؛ از یک تصویر مرکزی استفاده کنید که محصول را به طور واضح و آشکار به نمایش بگذارد.
  8. شرح مزایا برای خوانندگان؛ مطالب را به صورت آگهی تبلیغاتی روی جلد قرار دهید تا خواننده را راغب به خواندن اصل مطلب کند.
  9. ارائه هویت خود؛ هر مجله دارای هویت خاص خود است. شما باید بتوانید این هویت را ایجاد کنید تا مردم به راحتی بتوانند آن را در مجله تشخیص دهند.

توصیه‌های کلی

کار طراحی یک کار پر چالش است. طراحی یک جلد مجله نیز چالش های خاص خود را دارد. شما باید هدفمند عمل کنید و بین تبلیغ، متن، عنوان و عناصر دیگر تمایز قائل شوید. یک طراح خوب ساعت‌ها زمان صرف جابجا کردن آیتم‌ها می‌کند تا به نتیچه مطلوب دست پیدا کند. محصول نهایی باید سازگاری، خلاقیت و انسجام را به تصویر بکشد.

برای دیدن ایده‌های طراحی جلد مجله می‌توانید مقاله 50 روش الهام بخش طراحی جلد مجله را مطالعه کنید.

به عنوان نکته پایانی؛ هیچ موقت از خلاقیت ترس نداشته باشید و با استفاده از طرح‌های جذاب و ایده‌های جدید کاری بکنید که مخاطب را با طرحی نو به خود جذب کنید. این را بدانید طراحی جلد هیچ قاعده مشخصی و دقیقی ندارد و شما می‌توانید با توجه به موضوع مجله، تمام نبوغ، استعداد و توانایی خود را به نمایش بگذارید.

امیدواریم از این مقاله اطلاعات مفیدی را به دست آورده باشید
همراه ما باشید در نشرآنلاین♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید