address: IRAN, Tehran Province, Tehran, Vesal Shirazi St

نکات طراحی سرفصل کتاب ها

آخرین بروزرسانی: 13 مرداد 1400
3022
1
طراحی سرفصل کتاب
چرا خدمات نشرآنلاین

یکی از مواردی که معمولا در کتاب‌های مختلف برای تقسیم‌بندی و دسته‌بندی بهتر مطالب و همچنین باعث ایجاد تصویر ذهنی از مطالب پیش رو در مخاطب می‌شود قرار دادن سرفصل در کتاب است. به جز این موارد، استفاده از سرفصل باعث می‌شود برشی در ریتم تکراری محتوا ایجاد شود و مخاطب را از مطالعه کردن خسته نکند. با توجه به مواردی که گفته شد پس بهتر است طراحی سرفصل کتاب ها متفاوت و زیبا باشند و روی آن‌ها تاکید شود. برای ایجاد تاکید و تمایز سرفصل‌ها از روش‌های مختلفی مانند انتخاب حالت متمایز قرارگیری سرفصل‌ها در صفحات و طراحی متفاوت سرفصل کتاب ها استفاده می‌شود.

انواع حالت‌های قرارگیری سرفصل در صفحه

معمولا سرفصل ها به شکل‌های مختلفی در صفحات کتاب قرار می‌گیرد و از آنجایی که معیار دقیق برای این موضوع وجود ندارد، لذا می توان سرفصل ها را در حالت‌های مختلفی مانند یک صفحه کامل، نیم صفحه و یا یک سوم صفحه قرار داد. شکل قرارگیری سرفصل ها با توجه به نوع محتوای کتاب، نظر تولیدکننده اثر و سلیقه طراح انتخاب می‌شود.
در کتاب‌های فارسی معمولا شروع فصل ها از صفحه فرد می باشد و قاعدتا سرفصل ها در صفحه فرد قرار می‌گیرند. در کتاب هایی که تعداد فصل ها نسبت به کل حجم کتاب، زیاد باشد، امکان دارد سر فصل ها نیز در صفحه های فرد و زوج نیز قرار داشته باشد و بعد از اتمام هر فصل، بلافاصله طرح سر فصل آورده شود.

حالت قرارگیری سرفصل کتاب در صفحه

طراحی سرفصل کتاب

به جز مواردی که پیش‌تر گفته شد، خوانندگان معمولا تمایل دارند قبل از خواندن کتاب مطالب را مرور کنند و اطمینان خاطر کسب کنند که کتاب پیش رو از جذابیت کافی برخوردار است، اینجاست که طراحی با استفاده از زیبایی بصری به همراه جذابیت‌های محتوایی مخاطب را جذب به ادامه مطالعه مطالب می‌نماید. یکی از مواردی مهمی که می‌تواند تاثیر زیادی بر زیبایی بصری محتوای داخلی کتاب بگذارد سرفصل‌های کتاب هستند، در ساده‌ترین شکل استفاده از فضای منفی در سرفصل ها حس خوبی را در مخاطب ایجاد خواهد کرد.

در کارهایی که بصورت حرفه‌ای طراحی می‌شوند، طراحی سرفصل ها بر اساس شخصیت و هویت کلی کتاب، در زمان طراحی قالب کلی تعیین می‌شود. همانطور که همه بخش‌های کتاب باید از نظر ظاهری، ساختاری یکپارچه داشته باشند، سرفصل های کتاب نیز باید از این رویه پیروی کنند و نباید شکلی نامتوازن با کل کار داشته باشد.
به عنوان مثال اگر قصد این را دارید که در طراحی سرفصل کتاب از طرح اسلیمی استفاده کنید باید این طرح در جاهای دیگری از کتاب هم استفاده شده باشد.

سرفصل کتاب

نکاتی در خصوص طراحی سرفصل کتاب ها

در طراحی سرفصل ها خلاقیت و نوآوری باید با توجه به شخصیت بصری کتاب و تناسب طراحی با موضوع کتاب انجام شود و البته عوامل مهمی وجود دارند که لازم است به آن ها توجه شود. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، شما را در طراحی سرفصل های کتاب تا حد زیادی راهنمایی می‌کند.

  • در کتاب های نوشتاری ساده، طرح سرفصل کتاب معمولاً به نقش و نگار خاصی نیاز ندارد و نبایست به سادگی کتاب لطمه ای وارد کند. بهتر است در این موارد از ترکیب بندی خاص عنوان متن و متن های پیرامون آن استفاده شود. در این نوع کتاب‌ها تا می‌توانید از فضای منفی صفحه در سرفصل‌ها لذت ببرید.
  • برای متمایز کردن سرفصل‌ها می توانید از پس‌زمینه تمام صفحه مانند پس زمینه مشکی و خاکستری در کتاب‌های سیاه سفید بهره ببرید.
  • اگر از خطوط و عناصر بصری در طرح سرفصل‌ها استفاده می کنید بهتر است صفحه به شکلی طراحی شود که به عنوان فصل اشاره داشته باشید و یا سرفصل را به شکلی طراحی کنید که مخاطب را به صفحه بعد هدایت کنید.
  • برای کتاب های مصور می توانید از یک تصویر مناسب برای سرفصل، متناسب با عنوان فصل استفاده کنید. این تصویر می تواند بصورت تمام صفحه باشد یا درون قابی قرار بگیرد؛ البته باید تصویر به شکلی قرار داده شود که خوانایی عنوان فصل را از تحت شعاع قرار ندهد.
  • اگر از حالت‌های نیم صفحه و یک سوم صفحه برای سرفصل استفاده می کنید سعی کنید در طراحی سرفصل به خوبی از فضای منفی استفاده کنید و بدنه متن را به عنوان فصل نزدیک نکنید.

شماره صفحه و سرصفحه را در سرفصل قرار دهیم؟

در صفحه های عادی متن کتاب و همچنین صفحه هایی از کتاب که در تمام صفحه تصویر قرار دارد، شماره صفحه می بایست قرار داده شود، ولی در صفحه های سرفصل که حالت تمام صفحه دارند و پشت آن که سفید می‌باشد، لازم نیست شماره صفحه و کلمات مرتبط با سرصفحه و مواردی از این قبیل را قرار داد.

امیدواریم از این مطالب بهره کافی را ببرید
اگر سوال یا تجربه‌ای در این مورد داشتید با ما درمیان بگذارید
همراه ما باشید در نشرآنلاین♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه‌ها
  1. خیلی خیلی عالی،
    من هیچ جا نتونستم توضیحی در مورد طراحی سرفصل کتاب پیدا کنم.
    خیلی هم کخوب توضیح دادین
    دستتون درد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید