انتخاب ابعاد مناسب اسناد کاغذی – محصولات چاپی و الکترونیک

آخرین بروزرسانی: 26 آذر 1402
2359
0
ابعاد مناسب اسناد کاغذی و محصولات چاپی و الکترونیک
چرا خدمات نشرآنلاین

اسناد کاغذی شامل کتاب و نشریات، کاتالوگ و بروشور، آگهی و پوستر و … هستند که به عنوان محصولات چاپی و تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که ممکن هست به صورت الکترونیک هم مورد استفاده قرار گیرند. این اسناد تنوع زیادی دارند و بنابر نوع کاربری هر کدام، معمولا در ابعاد متداول و مخصوص به خود ارائه می‌شوند. از این رو بررسی و شناخت ابعاد مناسب در شروع هر کاری، می‌تواند در مسیر ایجاد این تولیدات به شما کمک زیادی کند.

انواع اسناد کاغذی و محصولات چاپی و الکترونیک

  • اسناد آموزشی، فرهنگی و محصولات تبلیغاتی: کتاب، مجله یا نشریه، خبرنامه، کاتالوگ و بروشور، مقاله یا کتابچه مقالات، گزارش، دستورالعمل، کتاب راهنما، آگهی، پوستر، کارت ویزیت، پروپزال و روزمه، پلنر (دفترچه برنامه‌ریزی)، تقویم و سررسید.
  • اوراق اداری: انواع پاکت‌های نامه، کارت ویزیت، سربرگ، فاکتور، نامه‌های اداری و شخصی، پرسشنامه، برگه درخواست، برگه نظرسنجی، دعوت‌نامه.
ابعاد مناسب و متداول محصولات چاپی و الکترونیک

انتخاب ابعاد مناسب برای اسناد کاغذی یا محصول چاپی و الکترونیک

ابعاد مناسب کتاب

کتاب‌ها بر اساس موضوع و محتوایی که دارند دارای ابعاد و قطع‌های متنوعی هستند. کتاب‌های در ابعاد مختلفی مثل رحلی (A4)، خشتی، وزیری، رقعی (A5)، پالتویی، جیبی، ربعی، سلطانی و … تولید و ارائه می‌شوند. متداول‌ترین ابعاد مورد استفاده برای کتاب‌ها، قطع وزیری و قطع رقعی هستند.

ابعاد مناسب مجله، نشریه، بولتن یا خبرنامه

نشریات نوع اسناد چاپی یا الکترونیکی هستند که محتوای آموزشی، اطلاع‌رسانی، تبلیغاتی و … دارند و معمولا در دوره‌های زمانی مشخص ارائه می‌شوند. مجلات و نشریه‌های به دو صورت کتابچه‌ای و برگه‌ای ارائه می‌شوند. نشریات کتابچه‌ای معمولا در قطع A4 (رحلی) یا رحلی بزرگ ارائه می‌شوند و برای نشریه‌ها و خبرنامه‌های تک برگی از قطع‌های A4 – A3 یا 50×70 بهره گرفته می‌شود.

ابعاد مناسب کاتالوگ و بروشور و گزارش‌فعالیت‌ها

کاتالوگ‌ها و بروشورها به دو دسته تک‌برگی و کتابچه‌ای تقسیم می‌شوند. بروشور و کاتالوگ‌های تگ برگ معمولا A4 هستندکه بدون خط تا، یا با یک یا دو خط تا طراحی و تولید می‌شوند، البته بروشورهایی هم هستند که ابعاد و ساختار متفاوتی دارند که به طور خلاقانه طراحی می‌شوند.

در مورد کاتالوگ و بروشورهای کتابچه‌ای معمولا این محصولات به صورت رحلی (A4) یا قطع خشتی طراحی و چاپ می‌شوند، که همین ابعاد هم برای نسخه‌های چاپی و هم کاتالوگ و بروشورهای دیجیتالی و الکترونیک استفاده می‌شود. کاتالوگ‌ و بروشورهای کتابچه‌ای هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی طراحی می‌شوند.

ابعاد مناسب کتابچه‌های راهنما، دستورالعمل یا مقالات

این نوع اسناد به طور معمول در ابعاد A4 یا A5 یا وزیری(16.5×23.5) به صورت عمودی یا افقی طراحی می‌شوند، که کاملا بستگی به نوع و حجم محتوا دارد. معمولا در کتابچه‌های راهنما و دستورالعمل‌ها که تصاویرها و اشکال یا نمودار پر جزئیات دارند از قطع وزیری یا بزرگ‌تر استفاده می‌کنند. برای مقالات هم به طور معمول از قطع رحلی استفاده می‌شود.

ابعاد مناسب رزومه و پروپوزال

رزومه و پروپزال‌ها معمولا در ابعاد A4 طراحی می‌شوند، خواه تک برگ باشند یا کتابچه‌ای و چند برگ. این سبک و سطح طراحی پروپزال و رزومه است که بیشتر در کاربرد این موارد حائز اهمیت است.

ابعاد مناسب پلنر (دفتر برنامه‌ریزی)

پلنرها یا دهمان دفترچه‌های برنامه‌ریزی ابعاد بسیار بسیار متنوعی دارند. در کارهای معمولی و متداول ابعاد پلنر‌ها A4 یا کمی کوچکتر یعنی وزیری است، اما در پلنرهای خلاقانه ابعاد کاملا اختصاصی و خاص در نظر گرفته می‌شود مثل ابعاد 9×29 که برای برخی از پلنرهای روزانه در نظر گرفته می‌شود.

ابعاد مناسب پوستر و آگهی‌ تبلیغاتی

پوستر‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی از نظر کاربردی که دارند در ابعاد بسیار مختلفی طراحی و چاپ می‌شوند. گاهی این اسناد در ابعاد کوچک برای نصب بر روی دیوارها و محل‌های مشابه طراحی می‌شوند، گاهی روی بیلبوردها، گاهی در مجلات و نشریات، گاهی در فضای مجازی و پلتفرم‌های مختلف. از این رو کامل ابعادی که در نظر می‌گیرید بستگی به محل استفاده دارد و متعاقبا نوع طراحی کار متناسب با محل و ابعاد استفاده متفاوت هست و هر کدام نکات و تخصص مربوط به خود را می‌طلبد.

پرکاربردترین ابعادی که پوسترها طراحی و منتشر می‌وند معمولا در قطع های 50×70 – 100×70 – 60×45 است. لازم است بدانید هدف اصلی پوستر و آگهی‌ها، اطلاع‌رسانی به طیف گسترده‌ای از مخاطبین درباره یک محصول، مجموعه، رویداد یا نمایشگاه خاص و موارد گسترده‌ی دیگر است، بنابراین بهتر است در این نوع آثار اطلاعات یا شرح تصویر بسیار محدود و کم حجم باشد و از پیچیدگی زیاد دوری شود.

ابعاد مناسب سررسید و تقویم

عموما سررسید‌ها در این 3 قطع اصلی مثل قطع اروپایی (12.5×22)، قطع وزیری (17.5×24.5) و قطع رقعی(14.5×22) یا قطع‌های دیگر مثل به اصطلاح مدیران و سپیدار طراحی و تولید می‌شوند. برای تقویم بسته به نوع رومیزی و دیواری آن قطع‌های مختلفی وجود دارد، که معمولا قطع‌های خاص مستطیلی و مربعی برای کار انتخاب می‌شود و قطع کاملا استاندارد و یکسان در همه‌جا را ندارند.

ابعاد مناسب سربرگ و فاکتور

سربرگ‌ها عموماً به صورت A4 (21×29.7) یا A5 (14×21) طراحی و چاپ می‌شوند. به طور معمول در شرکت‌ها و سازمان‌‌های دولتی و خصوصی سربرگ‌ها در هر دو سایز طراحی و چاپ می‌شوند و متناسب با نوع کاربری از آنها استفاده می‌شود.

ابعاد مناسب نامه‌های اداری و شخصی، پرسشنامه، برگه درخواست، برگه نظرسنجی

نامه‌های اداری هم در دو سایت A4 و A5 تنظیم و ارائه می‌شوند. پرسشنامه‌ها و برگه‌های نظرسنجی با توجه به اینکه عموماً دارای متن‌های زیاد، گزینه‌ها و جداول هستند در قطع رحلی طراحی و تنظیم می‌شوند. برگه‌ درخواست‌ها درخواست متناسب با نیاز از ابعاد جیبی تا A4 (رحلی) متفاوت هستند.

ابعاد مناسب برای پاکت‌های نامه

عموماً پاکت‌ها نامه در سه قطع A4 و A5 و ملخی طراحی و تولید می‌شوند، که قاعدتا در قطع‌ها A4 و A5 ابعاد پاکت کمی بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شود. تا کاغذ به خوبی داخل آن قرار گیرد. گاهی با توجه به الزامات و نیاز، این ابعاد از حد معمول بزرگتر در نظر گرفته می‌شوند تا حجم بیشتری از کاغذ را در خود جای دهند.

دعوت نامه

دعوت‌نامه‌ها نیز در ابعاد مختلفی طراحی و چاپ می‌شوند که کاملاً بستگی به ایده و اجرای کار دارد. البته دعوت‌ نامه‌ها به طور متداول در سایز A5 طراحی و چاپ می‌شوند و گاهی نیز ابعاد مربعی دارند که از خشتی کوچکتر است.

امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را ببرید
همراه ما باشید در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید