حاشیه یا مارژین استاندارد در صفحه آرایی

آخرین بروزرسانی: 05 آذر 1402
5192
2
مارجین چیست
چرا خدمات نشرآنلاین

حاشیه یا مارژین چیست؟

حاشیه یا Margin فضای سفیدی است که در اطراف متن تا لبه کاغذ قرار می‌گیرد. حاشیه مانند یک قاب، به بهتردیده شدن آنچه در صفحه قرار داده شده کمک می‌کند و بر زیبایی کار می‌افزاید، همچنین محلی برای قرارگیری عناصر تکرار شونده (مانند سرصفحه و شماره صفحه) می‌باشد. انتخاب اندازه استاندارد حاشیه کتاب نقش مهمی در کیفیت کار شما دارد. ما در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر و مفید به بررسی حاشیه یا مارژین بپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

حاشیه مارژین چیست margin

حاشیه استاندارد صفحه آرایی

برای بدست آوردن حاشیه استاندارد (Standard Margins) صفحه آرایی می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند روش محاسبه حاشیه بر اساس نسبت طلایی استفاده کنید، اما این چیزی نیست که همیشه و در همه جا کاربرد داشته باشد، لذا باید با روش‌ها و تناسبات مختلف تعیین مارجین آشنایی داشته باشید که بخشی زیادی از آن نیاز به دانش و تجربه فراوانی دارد که با تحقیق و کار مستمر بدست می‌آید.

تعیین اندازه حاشیه‌ها معمولا به عهده طراح یا صفحه آرا است و طراح بسته به موضوع و نوع محتوا و همچنین ایده‌های بصری و گرافیکی که در نظر دارد، مقدار این حاشیه را تعیین می‌کند. برای مثال: معمولاً حاشیه کتاب‌های شعر نسبت به کتاب‌های دیگر بیشتر در نظر گرفته می‌شود و در مقابل بسیاری از کتاب‌های کمک آموزشی حاشیه را کم در نظر می‌گیرند و تا جایی که ممکن است از فضای صفحه برای درج محتوا استفاده می‌کنند.

روش محاسبه حاشیه صفحه آرایی بر اساس نسبت طلایی

این شیوه، روشی قدیمی برای محاسبه حاشیه کتاب است که نه تنها در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت، بلکه در عصر حاضر نیز تا حدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این نوع حاشیه بیشتر در کتاب‌های نوشتاری استفاده می‌شود. در این روش با استفاده از اتصالات و نقاط تلاقی خطوطی که رسم می‌شود، حاشیه مورد نظر بدست می‌آید که در تصویر زیر می توانید نحوه بدست آوردن این حاشیه را مشاهده کنید.

حاشیه استاندارد کتاب بر اساس نسبت طلایی

روش های دیگری نیز برای تعیین حاشیه کتاب و نشریات مورد استفاده قرار می‌گیرد که سعی می‌شود با ایجاد تناسباتی یکسان و نزدیک به هم برای حاشیه ها، ساختاری منظم و چشم نواز ایجاد کنند.

جدول حاشیه بر اساس قطع کتاب

در جدول زیر اندازه حاشیه پیشنهادی در قطع های مختلف کتاب قرار گرفته است. البته با توجه به مطالبی که قبلا گفته شده انتخاب حاشیه استاندارد باید بر مبنای موضوع و نوع محتوا باشد، لذا می تواند حاشیه مناسب متفاوت از موارد ذکر شده باشد. (توجه داشته باشید مقادیر جدول زیر، نمونه و کاملا پیشنهادی است)

قطعOutsideinsidebottomtop
رقعی و وزیری23 میلیمتر23 میلیمتر25 میلیمتر30 میلیمتر
خشتی23 میلیمتر22 میلیمتر20 میلیمتر20 میلیمتر
رحلی تک ستون30 میلیمتر25 میلیمتر30 میلیمتر40 میلیمتر
رحلی دوستونی25 میلیمتر20 میلیمتر25 میلیمتر30 میلیمتر
پالتویی15 میلیمتر15 میلیمتر15 میلیمتر20 میلیمتر
جیبی15 میلیمتر15 میلیمتر15 میلیمتر20 میلیمتر
شعر رقعی30 میلیمتر20 میلیمتر25 میلیمتر20 میلیمتر

امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید.
در صورتی که تجربه و یا سوالی در این مورد دارید آن را در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. 🙂
با ما همراه باشید در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
    1. سلام
      ارقام ارائه شده برای افراد تازه کار هست – هیچ عدد دقیقی برای تنظیم مارژین (حاشیه صفحه) وجود ندارد و با کسب تجربه می‌تونید خودتون مقادیر مناسب را برای صفحه آرایی انتخاب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید