چگونه یک پلنر (دفتر برنامه ریزی) طراحی کنیم؟

آخرین بروزرسانی: 28 اسفند 1402
159
0
چگونه یک پلنر طراحی کنیم
چرا خدمات نشرآنلاین

در دنیای پرهیاهوی امروز، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی برای انجام وظایف و اهداف، از اهمیت بالایی برخوردار است. پلنر یا دفتر برنامه‌ریزی، ابزاری کارآمد برای ساماندهی وظایف، اهداف و برنامه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه است. با استفاده از پلنر، می‌توانید به طور موثرتری زمان خود را مدیریت کنید، وظایف خود را به درستی اولویت‌بندی کنید و از هدر رفتن زمان و انرژی خود جلوگیری کنید.

چگونگی طراحی پلنر

پلنر یا دفتر برنامه ریزی چیست؟

پلنر یا دفتر برنامه‌ریزی، دفترچه‌ای است که برای برنامه‌ریزی و سازماندهی وظایف، اهداف و برنامه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه استفاده می‌شود. پلنر‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف موجود هستند و می‌توانند شامل بخش‌های مختلفی مانند تقویم، لیست to-do، جدول زمانی، صفحات یادداشت و … باشند.

مزایای دفتر برنامه‌ریزی (پلنر) چیست؟

استفاده از پلنر مزایای متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت زمان: پلنر به شما کمک می‌کند تا زمان خود را به طور موثرتری مدیریت کنید و از هدر رفتن زمان و انرژی خود جلوگیری کنید.
  • افزایش تمرکز: با استفاده از پلنر، می‌توانید بر روی وظایف خود تمرکز کنید و از انحراف خود جلوگیری کنید.
  • کاهش استرس: برنامه‌ریزی و سازماندهی وظایف، به شما کمک می‌کند تا اضطراب و استرس خود را کاهش دهید.
  • افزایش بهره‌وری: با استفاده از پلنر، می‌توانید وظایف خود را به درستی اولویت‌بندی کنید و با تمرکز بیشتر، آنها را به انجام برسانید.
  • ایجاد انگیزه: پلنر به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را به طور واضح مشخص کنید و برای رسیدن به آنها انگیزه پیدا کنید.

انواع دفتر برنامه ریزی (پلنر)

  • پلنر روزانه

خرید پلنر روزانه برای کسانی مناسب است که عادت دارند تمامی کارهای روزانه با ذکر دقیق‌ترین جزئیات مشخص کنند. البته توجه داشته باشید که از ویژگی‌های پلنر از نوع روزانه که معمولا در فرمت A5 و A6 طراحی می‌شوند این است که فقط برای برنامه‌ریزی کارهای عادی روزمره نیستند بلکه می‌توان از آن برای مشخص کردن میزان مخارج، برنامه ورزشی روزانه، قرارهای کاری و غیره نیز استفاده کرد که نشانه چند کاربردی بودن آنهاست. این نوع پلنر قابلیت ذکر دقیق جزئیات هر کار یا اهداف روزانه را دارد و در واقع فضای کافی برای آن در نظر گرفته شده و جای نگرانی نیست.

  • پلنر هفتگی

پلنر هفتگی برای کسانی مناسب است که فقط عادت به ذکر کارهایی که باید انجام دهند داشته و قصد نوشتن جزئیات را ندارند. طراحی این مدل‌ها معمولا به این شکل است که در سمت راست جدول روزهای هفته ذکر شده و در سمت چپ نیز اهداف و برنامه‌ریزی های خود را می نویسید.

معمولا این نوع در فرمت A5 طراحی می شود و کاملا چند منظوره است و در انواع طرح و رنگ نیز موجود است. این نوع پلنرها به نوع جیبی هم معروف هستند و به راحتی می توان در کیف نیز قرار داد.

  • پلنر ماهانه

می‌توانید یک هدف بزرگ را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید این یک بررسی اجمالی ماهانه است شما می‌توانید ببینید کجای کار هستید و دقیقا چه کارهایی را می‌خواهید در یک بازه زمانی مشخص انجام دهید. به عنوان نمونه می‌توانید هرگونه تاریخ مهم مانند روزهای تولد، سالگردها، قرارهای ملاقات را یادداشت کنید این به شما کمک می‌کند که بتوانید کارهای خود را در یک ماه نگاه کنید و بر اساس آن برای دیگر کارها زمان بگذارید.

  • پلنر سالانه یا تقویم پلنری

دفتر برنامه ریزی سالانه که به آن تقویم پلنری هم گفته می‌شود برای کسانی مناسب است که یکسری اهداف کلی را قصد دارند برای خودشان مشخص کنند که در هر ماه می‌توانید آن را جداگانه تعیین کنید. به عنوان مثال مشخص می‌کنید که در این ماه قصد دارید ۲ کیلو وزن کم کنید، به برنامه مطالعاتی خود برسید، قرارداد کاری مهمی ببندید و غیره.

  • پلنر مالی

این نوع از پلنر به شما کمک می‌کند تا روی اهداف مالی خود متمرکز بمانید. این دفاتر بر صورت ‌حساب‌های ماهانه، بودجه‌بندی، گزارش هزینه‌ها، ردیاب صورتحساب و موارد دیگر تمرکز دارد. این دفتر برنامه ریزی به شما کمک می‌کند تا میزان درآمدتان، هزینه‌‌هایی که می‌ کنید و اینکه آیا در حال پس‌ انداز یا سرمایه‌گذاری هستید را مدیریت نمایید. حفظ امور مالی شما ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد. برنامه‌‌ریزان مالی به شما کمک می‌کنند تا به راحتی به امور مالی خود بپردازید.

  • پلنر کاری

یکی از پرکاربردترین دفاتر برنامه‌ریزی است. چه عضوی از یک تیم باشید، چه مدیر یا فردی که کسب و کار خود را اداره می‌کند، به یک برنامه ریزی کاری نیاز دارید تا فعالیت‌های روزانه خود را به درستی پیگیری نمایید. همیشه افرادی هستند که باید آنها را پیگیری کنید، کارهایی که باید تمام شوند و برنامه‌هایی که باید انجام دهید. هنگامی که از یک دفتر برنامه‌ریزی برای کار استفاده می‌کنید، تمام این جزئیات را یکجا سازماندهی می‌کنید تا مجبور نباشید برای یافتن چیزی به ایمیل‌ها و دست‌نویس‌های متفرقه مراجعه کنید.

  • پلنر سلامتی و تناسب اندام

یک نوع برنامه‌ریز اختصاصی می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف سلامتی و تناسب اندام خود برسید. این دفتر برنامه‌ریزی به شما امکان می‌دهد تمرینات، وعده‌های غذایی و کار روزانه خود را برنامه‌ریزی و پیگیری نمایید.

  • پلنر تحصیلی

همانطور که شاید از اسم آن هم مشخص باشد ویژگی این نوع پلنر این است که مخصوص دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی، دانشجویان و کسانی است که کنکور را در پیش دارند و باید برنامه‌ریزی بسیار دقیق و منسجمی انجام دهند. ویژگی شاخص و متمایز کننده این نوع دفتر برنامه‌ریزی با نوع جیبی یا هفتگی این است که در آن لیست دروس، برنامه‌ریزی روزانه با ذکر ساعت، جمع بندی برنامه هفتگی و غیره در آن مشخص شده که فوق العاده مناسب برنامه‌ریزی درسی است.

طراحی پلنر

کاربرد دفتر پلنر( دفترچه برنامه ریزی)

 پلنر یکی از محصولاتی است که برای برنامه ریزی روزانه و حتی بلند مدت به شما کمک بسیاری خواهد کرد. بزرگترین کاربرد استفاده از پلنر یا دفتر برنامه‌ریزی اولویت‌بندی برنامه‌ها و کارهای روزانه است. بطور مثال وقتی متوجه شدید برای رسیدن به اهداف تحصیلی خود چه مواردی را لازم است با اولویت بالا انجام دهید، می‌توانید انرژی خود را به انجام آنچه که مهمتر است هدایت کنید و این همه منجر به تمرکز بیشتر، بهره‌وری بیشتر و افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

انتخاب پلنر مناسب

انتخاب پلنر مناسب، به نیازها و سلیقه‌ی شما بستگی دارد. اگر به دنبال پلنری هستید که به شما در برنامه‌ریزی روزانه کمک کند، پلنر روزانه یا هفتگی مناسب شما خواهد بود. اگر به دنبال پلنری هستید که به شما در برنامه‌ریزی ماهانه یا سالانه کمک کند، پلنر ماهانه یا سالانه مناسب شما خواهد بود.

طراحی و صفحه‌آرایی پلنر (دفتر برنامه‌ریزی)

شما می‌توانید پلنر خود را به دلخواه طراحی و صفحه آرایی کنید. برای این کار، می‌توانید از دفترچه‌های خالی و یا از صفحات موجود در اینترنت استفاده کنید. اگر طراح گرافیک هستید یا با طراحی گرافیک آشنایی دارید برای طراحی به موارد زیر توجه کنید:

  • نیازهای خود: قبل از شروع به طراحی پلنر، به نیازهای خود فکر کنید. چه چیزهایی را می‌خواهید در پلنر خود داشته باشید؟ چه نوع اطلاعاتی را می‌خواهید در آن ثبت کنید؟
  • سلیقه‌ی خود: پلنر خود را به گونه‌ای طراحی کنید که از استفاده از آن لذت ببرید. از رنگ‌ها، طرح‌ها و تصاویر مورد علاقه خود استفاده کنید.
  • از صفحات مختلف برای بخش‌های مختلف پلنر خود استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از یک صفحه برای لیست to-do، از یک صفحه برای تقویم و از یک صفحه برای یادداشت‌برداری استفاده کنید.
  • از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف برای جذاب‌تر کردن پلنر خود استفاده کنید.
  • از تصاویر و استیکر برای تزئین پلنر خود استفاده کنید.
  • از جملات انگیزشی برای بالا بردن روحیه خود استفاده کنید.
  • پلنر خود را به طور مرتب به روز کنید.

نکاتی برای افزایش کارایی پلنر

  • از صفحات مختلف برای بخش‌های مختلف پلنر خود استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از یک صفحه برای لیست to-do، از یک صفحه برای تقویم و از یک صفحه برای یادداشت‌برداری استفاده کنید.
  • از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف و خطوط گرافیکی برای جذاب‌تر کردن پلنر خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا از استفاده از پلنر خود لذت برده و به طور مرتب به آن مراجعه کنید.
  • از تصاویر و استیکر برای تزئین پلنر خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا پلنر شما جذاب‌تر شده و انگیزه شما برای استفاده از آن افزایش یابد.
  • از جملات انگیزشی برای بالا بردن روحیه خود استفاده کنید. نوشتن جملات انگیزشی در پلنر، به شما کمک می‌کند تا در مواقعی که احساس ناامیدی می‌کنید، انگیزه خود را برای ادامه ی کار حفظ کنید.
  • پلنر خود را به طور مرتب به روز کنید. در پایان هر روز، وظایف انجام شده را از لیست to-do خود حذف کنید و در ابتدای هر روز، وظایف جدید را به آن اضافه کنید.

با استفاده از این نکات، می‌توانید پلنری کارآمد برای خود طراحی کنید و از آن برای برنامه‌ریزی و سازماندهی وظایف و اهداف خود به طور موثرتری استفاده کنید.

جمع بندی

پلنر یا دفتر برنامه‌ریزی، ابزاری کارآمد برای ساماندهی وظایف، اهداف و برنامه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه است. با استفاده از پلنر، می‌توانید به طور موثرتری زمان خود را مدیریت کنید، وظایف خود را به درستی اولویت‌بندی کنید و از هدر رفتن زمان و انرژی خود جلوگیری کنید.

شما می‌توانید پلنر خود را به دلخواه خود طراحی کنید و از آن برای برنامه‌ریزی و سازماندهی وظایف و اهداف خود استفاده کنید.

امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را ببرید
همراه شما هستیم در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید