نیم فاصله در ایندیزاین و ورد

آخرین بروزرسانی: 23 مرداد 1400
5166
3
نیم فاصله
چرا خدمات نشرآنلاین

نیم فاصله یا Semi Space فاصله‌ای کوتاه و نامحسوس است که برای جداسازی حروف و کلمات بدون ایجاد فاصله مشخصی بین آن‌ها استفاده می‌شود. نیم‌فاصله در ویراستاری و درست نویسی زبان فارسی بسیار کاربرد دارد و در نگارش صحیح زبان فارسی باید از آن استفاده کرد.
بسیاری از افرادی که برای تولید مقاله، صفحه آرایی و طراحی کتاب و نشریات مختلف با نرم افزار ایندیزاین و ورد کار می‌کنند مشکل نیم فاصله دارند و معمولا یا نیم فاصله را نادیده می گیرند یا آن را به روش درستی درج نمی‌کنند. عدم توجه و درج درست نیم فاصله نه تنها ازنظر نگارشی در ساختار متن مشکل ایجاد می‌کند، بلکه باعث به هم ریختگی ظاهری متن نیز می شود و در بسیاری از موارد در جابجایی متن بین نرم افزارهای مختلف مشکلی پیش می‌آید.

دلایل استفاده از نیم فاصله

خوانش بهتر متن

استفاده کردن از نیم فاصله باعث خوانایی بهتر و درک بهتر متن می‌شود و همچنین از ایجاد اشتباهات نگارشی در فاصله‌گذاری بین کلمه‌ها جلوگیری می‌کند، پس تاثیر زیادی در خوانایی متن دارد.

نظم و زیبایی بصری متن

یکی دیگر از مواردی که استفاده از نیم‌فاصله را برای ما ضروری می‌کند، موضوع نظم و زیبایی بصری متن است. زمانی که از نیم‌فاصله استفاده می‌کنید نه تنها اصول نگارشی را رعایت می‌کنید بله از مشکلاتی مانند قرار گرفتم پیشوند و پسوندها با فاصله یکسان بین دو کلمه جلوگیری می‌کنید و پیشوند یا پسوند را به کلمه مرتبط خود نزدیک می‌کنید. همچنیین زمانی که از نیم‌فاصله استفاده نکنید ممکن است بخشی از کلمه در آخر خط بالایی و بخش از آن در اول خط پایینی قرار گیرد.

کاربرد نیم فاصله

  1. فعل‌هایی که نیاز به نیم فاصله دارند.
    ماضی استمراری (می‌گفت)
    ماضی نقلی (می‌آید)
    مضارع اخباری (گفته‌ام)
  2. نیم فاصله در اسم‌ها
    اسم‌های دوجزئی یا مرکب (نوشت‌افزار)
    ضمایر ملکی متصل (خانه‌‌شان)
    نشانه‌های جمع فارسی (آن‌ها)
  3. نیم فاصله در صفت‌ها
    پسوند «تر» (گرم‌تر)
    پسوند «ترین» (قشنگ‌ترین)
    صفت‌های دوجزئی و چندجزئی (شیک‌پوش)
  4. نیم فاصله در قیدها
    قیدهای دوجزئی و چندجزئی(به‌زودی)

روش مناسب درج نیم فاصله

بهترین و اصلی‌ترین گزینه برای قرار دادن نیم فاصله در ایندیزاین و ورد استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+2 است که نه تنها در نرم افزار ورد و ایندیزاین،‌ بلکه در اکثر نرم افزارهای کامپیوتری و اینترنت قابل استفاده است و نیم فاصله به درستی درج می‌شود. البته توجه داشته باشید کیبورد شما باید در حالت فارسی (Fa) باشد و در حالت انگلیسی امکان درج نیم فاصله وجود ندارد.

نیم فاصله

نکته دیگری که در مورد این کلید میانبر وجود دارد این است که معمولا قرار دادن نیم فاصله به این روش در جابجایی متن بین نرم افزارهای مختلف خطا و مشکلی ایجاد نمی‌کند. بعنوان مثال اگر با روش‌های قدیمی برای قرار دادن نیم فاصله در ورد استفاده کنیم زمانی که متن را به نرم افزار منتقل کنیم نیم فاصله ها یا نمایش داده نمی‌شوند یا بصورت کاراکترهای نامفهوم در بین متن پدیدار می شوند.

برای درج نیم فاصله با استفاده از کلید Ctrl+Shift+2 کیبورد شما باید در حالت فارسی (Fa) باشد

البته در نسخه های قدیمی نرم افزارهای مانند ورد Office Word کلید میانبر Ctrl+Shift+2 کار نمی‌کند، لذا برای قرار دادن نیم فاصله باید از Ctrl+Space یا Ctrl+ (-) یا Alt+0157 و غیره استفاده کرد.

اشتباه بزرگ استفاده از کلید ctrl + – یا Optional Hyphen در ورد

۹۰% تایپیست‌ها از این کلید استفاده می‌کنند اما چرا Optional Hyphen یا ( Ctrl + – ) اشتباه است؟
کلید Optional Hyphen برای کلمات طولانی در انگلیسی استفاده می‌شود. هنگامی که این کلمات طولانی در آخر سطر قرار می‌گیرند و نیمی از آن به خط بعدی منتقل می‌شود، در واقع بین حروف‌های کلمه فاصله می‌افتد، این فاصله باعث می‌شود کلمه از نظر خوانایی و دیداری باعث بروز مشکل می‌شود، به این صورت که بعد از نیمه‌ی ابتدایی کلمه یک خط تیره ایجاد می‌شود و بقیه‌ی کلمه به خط بعدی می‌رود.
حال وقتی در حال تایپ متن فارسی هستیم از این کلید میانبر زمانی استفاده می‌کنیم که می‌خواهیم کلمات دوبخشی مانند (می شود، ترکیب بندی، می رود، …) در یک خط قرار گیرند. این کلید میانبر در عین اینکه دو بخش مورد نظر را از هم جدا می‌کند، یک فاصله ای کمتر از فاصله ی کامل ایجاد می کند.
همین استفاده نادرست از این کلید میانبر باعث ایجاد مشکلات متعددی می‌شود، مخصوصا زمانی که قصد جابجایی متن از نرم افزار ورد به نرم‌افزار دیگر داشته باشید این موضوع کاملا مشکل‌ساز و دردسرساز می‌شود.

چگونه در ورد یک کلید میانبر برای نیم فاصله ایجاد کنیم؟

با همه توضیحاتی که داده شده اگر باز هم قصد ایجاد کلید میانبر دیگری دارید، می‌توانید از کلید میانبر Alt + I و سپس فشردن کلید S استفاده کنید.

سپس در پنجره باز شده به تب دوم که special characters است بروید. و در پایین لیست موجود در این بخش no-Width Optional Break را پیدا کنید. 
اگر جلوی آن کلید ترکیبی قرار داشت مثلا shift + space یا Ctrl + space از همین کلیدها برای ایجاد نیم فاصله استفاده می‌کنیم، در غیر اینصورت در پایین صفحه روی گزینه‌ی shortcut key کلیک کرده و در صفحه ظاهر شده کلید دلخواه خود را تعریف کنید. مثلاً کلید ctrl + space را همزمان نگه می داریم و سپس از پایین صفحه کلید Assign کلیک کرده و تنظیمات را اعمال می‌کنیم. به این صورت توانستید کلید میانبر خود را برای تایپ نیم فاصله اضافه کنید.

امیدواریم از مقاله بهره کافی را ببرید
با ما همراه باشید در نشرآنلاین

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
  1. خیلی عالی
    من قبلا در ورد از کنترل + منفی استفاده می کردم، اویل که آماتور کار می کردم مشکلی نداشتم ولی بعدش به گیرای خیلی بدی بر خوردم. الان همه جا از همین کنترل شیف 2 و شیفت اسپیس استفاده می کنم.
    سایت مفید و خوبی دارید خسته نباشید

  2. با سلام و عرض تشکر از مطلب مفیدتون
    زحمت بکشین بگین توی ایندیزاین نیم فاصله رو چجوری باید تنظیم کنم؟ که بتونم با یه شورتکات روی یک کلمه اعمال بشه ممنون

    1. سلام ممنون دوس عزیز؛
      منظورتون رو درست متوجه نمیشم…
      با زدن کلید Ctrl+Shift+2 میتونید به راحتی نیم فاصله رو در بین کلمات خود قرار بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید