address: IRAN, Tehran Province, Tehran, Vesal Shirazi St

طراحی صفحات داخلی کتاب

آخرین بروزرسانی: 07 مرداد 1400
2810
3
طراحی صفحات داخلی
چرا خدمات نشرآنلاین

برای طراحی صفحات داخلی کتاب، ابتدا باید شناخت کافی از اجزای داخلی کتاب ، ساختار و چیدمان آن‌ها داشته باشید. در طراحی کتاب‌ها باید دقت کنید که در حین سادگی و ایجاد تمرکز مخاطب بر روی محتوا به عنوان یک اصل، عناصر بصری و متن را طوری کنار هم چیدمان کنید که هم به ترکیب‌بندی زیبایی برسید و هم برای مخاطب تجربه خواندن را مطلوب و دلپذیر نمایید و خوانایی متن را افزایش دهید. پس با توجه به موارد ذکر شده در طراحی صفحات داخلی کتاب باید در حین زیبایی و سادگی، از ایجاد ترکیب‌بندی‌های گیج‌کننده و شلوغ که باعث حواس‌پرتی مخاطب می‌شود پرهیز کنید.

برای رسیدن به نتیجه سریع و اثربخش‌تر در طراحی صفحات داخلی کتاب، پیش از شروع باید با نویسنده یا سفارش‌دهنده، به بررسی و ارزیابی محتوای کتاب و نکات مد نظر سفارش‌دهنده بپردازید. بهتر است تمام جزییات لازم در مورد کتاب از جمله موضوع کتاب، هدف نویسنده از تولید کتاب، اندازه و قطع کتاب، نوع ارائه (کتاب چاپی است یا الکترونیک)، فونتهای ترجیحی، توقعات و نقطه نظرات ایشان را بپرسید و بررسی کنید، همچنین تا حد امکان نمونه‌هایی از سفارش‌دهنده بخواهید تا به مسیر فکری ایشان نزدیک‌تر شوید تا به نتیجه بهتری دست یابید.

نکات مهم در طراحی صفحات داخلی کتاب

برای اینکه طراحی صفحات داخلی را حرفه‌ای و ایده‌آل طراحی کنید، مواردی وجود دارد که توجه اگر این نکات را مد نظر داشته باشید می‌توانید به نتایج بهتری در طراحی و صفحه‌آرایی دست پیدا کنید.

  • اصول و قواعد پایه‌ای و دستورالعمل‌های طراحی و صفحه آرایی کتاب را رعایت کنید.
  • تعداد فونت‌های خود را در حد 1 یا 2 فونت محدود کنید و در عوض از ضخامت‌ها و اندازه‌های مختلف برای ایجاد تمایز بین متن‌ها و تیترها استفاده کنید. بهتر است در صورت نیاز حداکثر از 3 فونت استفاده کنید.
  • از فونت یا فونت‌های مرتبط و نزدیک با شخصیت و روح کتاب استفاده کنید.
  • به فضای منفی (فضای سفید) اهمیت ویژه‌ای بدهید.
  • از رنگ‌های خنثی برای ایجاد ترکیب‌بندی بهتر در صفحات استفاده کنید. برای مثال در کتاب‌های تک رنگ سیاه و سفید از طیف‌های مختلف خاکستری استفاده کنید.
  • یکپارچگی و ریتم طرح را همیشه مدنظر داشته باشید و حفظ کنید. یک مسیر مشخص در طراحی صفحات کتاب را در نظر بگیرید.
  • بین همه بخش‌ها و قسمت‌های کتاب ارتباط بصری ایجاد کنید، بطوری که همه صفحات کتاب ماهیت یکسانی داشته باشند.
  • از حالت‌های مختلف متن بهره بگیرید، استفاده از حالت‌های مختلف و ایجاد تمایز ظاهری بین متن‌ها می توانید در خوانایی بهتر متن بسیار تاثیرگذار باشد.
  • از ریزنقش‌ها برای ایجاد تحرک و پویایی در کتاب استفاده کنید.
  • از تصاویر با کیفیت و جذاب استفاده کنید؛ قطعا انتخاب تصاویر با کیفیت و جذاب در خروجی کار شما بسیار تاثیرگذار است پس اگر شما وظیفه جستجو و انتخاب تصاویر را دارید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.
طراحی صفحات داخلی کتاب

صفحات ورودی کتاب

صفحات ورودی می تواند بخش جذب کننده و زیبای کتاب شما باشد. صفحات ورودی شامل صفحه خوش‌آمد، صفحه عنوان، صفحه حقوقی یا شناسنامه، صفحه تقدیم، صفحه یا صفحات فهرست، پیشگفتار و مقدمه می‌شود و می‌تواند از نظر بصری کاملا متفاوت با صفحات متن باشد. یعنی می‌تواند طراحی شلوغ یا عناصر بصری زیاد، رنگ بندی متفاوت و … را داشته باشد.

سرفصل‌ها و بخش‌ها

با توجه به ماهیت سرفصل‌ها و بخش‌ها به عنوان جداکننده متن‌ها از نظر موضوعی و محتوایی، می‌بایست به راحتی با ورق زدن سریع کتاب نیز قابل شناسایی باشند. برای این کار معمولا از حالتی متفاوت مثل رنگ متفاوت صفحات سرفصل‌ها و بخش‌ها استفاده می‌شود یا در مقابل از صفحات سفید برای این منظور استفاده می‌شود.

طراحی صفحات داخلی سرفصل

سرصفحه و شماره صفحه ها

سرصفحه و شماره صفحه به عنوان عناصر ثابت و تکرارشونده در صفحات کتاب می‌بایست از قدرت کمتری در صفحه برخوردار باشند، یعنی باید به شکلی در حاشیه صفحه قرار گیرند که توجه مخاطب را خیلی به خود جلب نکند. برای این‌کار معمولا از فونت‌های کوچکتر یا رنگ‌هایی با قدرت کمتر مثل خاکستری می‌توان استفاده کرد.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود.
اگر نکات و سوالاتی در این مورد داشتید در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.
همراه ما باشید در نشرآنلاین

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
  1. سلام بنده دانشجوی گرافیک هستم اگر ممکنه توضیحات بیشتری در رابطه با طراحی صفحات داخلی و ترجیحا آموزش کاربردی ایندیزاین هم بزارین.

    1. سلام
      در آینده مباحث مربوط به آموزش نرم افزار ایندیزاین رو بصورت تخصصی توضیح خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید