address: IRAN, Tehran Province, Tehran, Vesal Shirazi St

نکات صفحه آرایی کتاب کودکان

آخرین بروزرسانی: 07 آبان 1399
3947
1
کتاب کودکان
چرا خدمات نشرآنلاین

یکی از اهداف مهم در صفحه آرایی کتاب کودکان، ایجاد انگیزه بیشتر برای خواندن، راحتی در خواندن و ایجاد زیبایی با به کارگیری عناصر بصری معقول است. تصویرسازی زیبا و حرفه ای در کنار صفحه آرایی خوب و مناسب با موضوع کتاب می تواند رغبت خواننده و مخاطب را افزایش داده و کمک موثری در توسعه و رشد فرهنگ داشته باشد و ذائقه بصری کودکان را به‌عنوان خوانندگان کتاب، اصلاح و تقویت کند. اگر می‌ خواهید طراحی و انتشار کتاب باید واقعیت‌های خاصی که در روند طراحی کتاب وجود دارد از قبل بدانید. به این ترتیب می‌توانید با اطلاعات کامل و چشمان باز به روند کار بپردازید.

نکات مهم در صفحه آرایی کتاب کودکان

کتاب کودک، از آن‌دسته كتاب های مصور هست كه در صفحه آرایی آنهــا، علاوه بر طرح یك ســاختار كلی برای صفحه آرایی كتاب و شــكل صفحه عنوان، نیاز اســت كه صفحه آرا شــناخت كافی ازمفهوم تركیب هنری یا كمپوزیســیون و بــه طور كلی مبانی هنرهای تجسمی داشته باشد تا بتواند در صفحه، درباره عوامل بصری، تصمیمات مقتضی مناسب و مطلوبی اتخاذ كند. همچنین جای گذاری درست،‌ برش مناسب تصاویر و تعیین صحیح جایگاه قرارگیری متون در صفحه آرایی کتاب کودک بسیار اهمیت دارد.

صرف اینکه کتابهای کودک کوتاه‌تر هستند به این معنی نیست که طراحی ساده و صرف زمان کمتری را در پی خواهند داشت. روند چاپ نیز به تبع آن کوتاه تر و ساده تر نخواهد بود. مهم نیست که داستان و شخصیت‌های شما چقدر عالی باشد، طراحی و تصاویر کتاب ضعیف کودکان باعث موفقیت شما و فروش شما در هنگام انتشار کتابهای کودکان خواهد شد.

نکات لازم برای شروع صفحه آرایی کتاب کودکان

  • گروه سنی مخاطبان جوان خود را بشناسید و طراحی جلد را برای آنها هدف قرار دهید.
  • عنوان کتاب را به روشی جالب طراحی کنید و مطمئن شوید که از آن برجسته است.
  • اطمینان حاصل کنید که تصویر جلد شما پیش نمایش داستان را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد و کنجکاوی ایجاد می‌کند.
  •  رنگ‌ها و حروف متن را انتخاب کنید که مطابق با روحیه داستان باشد.
  • سعی نکنید که چرخ را دوباره اختراع کنید. اطمینان حاصل کنید که جلد کتاب کودکان شما با روحیه کتابهای کودکان دیگر طراحی شده است.
  • برای کتابهای کودکان، لام است که درمورد طراحی طرح کتاب تصویری تمام رنگی را فرابگیرید.
  • انتخاب ابعاد مناسب: در اوایل مراحل انتشار کتاب عکس، شما باید درمورد اندازه متناسب تصمیم بگیرید.
  • به دنبال فونت‌هایی باشید که خلق و خوب بصری مناسب برای کتاب شما ایجاد کند.

اصل سادگی در صفحه آرایی کتاب کودک

همه ما خاطرات دلپذیری از کتابهای مورد علاقه کودکی خود داریم. در صفحه آرایی كتاب كودكان، اصل مهم، رعایت سادگی و پرهیز از پیچیدگی اســت. ســفید خوانی، یعنی وجود ســطوح ســفید علاوه بر حاشــیه ها و رعایــت آن در صفحه آرایی كتاب كودك، بســیار ضروری ســت. از این‌رو نباید صفحات از تصویر و نوشــته كاملا پر شوند و سفیدی نداشته باشند. اما تقســیم این سفیدی‌ها در صفحات، باید با رعایت ضوابط و مبانی بصری صورت گیرد و به ســهولت خواندن و درک مفهوم كمك كند. گروه ســنی كودك نیز باید درنظر گرفته شــود. سفید خوانی كتاب كودك 6 تا 7 ساله نسبت به سفید خوانی كتاب‌های نوجوانان بیشتراست.

صفحه آرایی كتاب كودك، باید به القای نوعی نشــاط و ســرزندگی كمك كند و تداعی حالتی جدی و عبوس را نداشته باشد؛ درعین حال كمك به رشــد و شــكوفایی شــعور و هوش كودك نماید و البتــه این هدفها در تركیب با تصویرسازی‌ها حاصل می‌شود. در صفحه آرایی کتابهای کودکان ، دو صفحه مقابل هم را با تأكید زیاد، باید یك تابلو و یك صفحه دید و در حد امكان، این دو صفحه را به هم مربوط نمود كه به صورت یك تابلو دیده شود. یكــی ازروشهای رایج برای رســیدن بــه این هدف، ادامه تصویــر ازیك صفحه به صفحه مقابل است.

روش ادغام حروف و تصاویر

در صفحه آرایی کتابهای کودکان روشی وجود دارد که حــروف دراصطلاح، با تصویر بافته شــده اســت و شــكل ابتدای ســطرها درامتداد تصویر و متأثر از آن می باشــد. این روش، در صفحه آرایی كتابهای كودكان بســیار کاربرد دارد كه درآن سطح حروف از عناصر تصویر جلوه می‌كند و یك ســطح خاكستری برای كامل كردن تصویر را تداعی می نماید.

رنگ در طراحی کتاب کودکان

در صفحه آرایی كتابهای كودكان، از زمینه های تمام صفحه رنگی هم برای دستیابی به هدف‌هایی كه ذكر شــد، اســتفاده می‌شــود؛ اما باید این زمینه هــای رنگی به گونه ای انتخاب شوند كه با تصویرسازیها تركیب كلی مناسبی داشته باشند و از جلوه آنها نكاهند. در توالــی صفحات هم كودك باید تنوع لازم را حس كنــد و تصمیم‌های یكنواخت در صفحات پیاپی كه قابل پیش‌بینی هستند، مردود می باشد.

ورود به كتاب، ارجح اســت كه حس ورود و پایان آن، حسی ازتمام شدن و پایان را القا كند. غالب كتابهای كودك، صفحات اندكی دارند و درنتیجه به شــیوه مفتول، صحافی می‌شوند. دراین شیوه صحافی، طراح می‌تواند یك تصویر سراســری را در صفحه وســط كتاب قرار دهد كه تنهــا دو صفحه مقابل هم یكپارچه كتاب می باشد.

کادربندی و حاشیه در صفحه آرایی کتاب کودکان

کادربندی و حاشیه‌گذاری بخش مهمی را در تصویرسازی ایفا می‌کند. ارائه جزئیات بیشتر در خارج از کادر جهت تأکید بر طرح داستان و همچنین مشخص کردن موارد مهمتر با استفاده از کادر بندی می‌تواند استفاده از حاشیه و کادر را فراتر از نمایش محدوده صفحه کند.

ایجاد پرسپکتیو

به وجود آوردن موقعیت مختلف برای بیننده تصاویر باعث می‌شود که با داستان ارتباط بهتری برقرار کند. تغییر زاویه دید، استفاده از سایه‌گذاری باعث ایجاد هیجان در خواننده می‌شود.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه‌ها
  1. ممنون مطالب خیلی مفیدی برای طراحی کتاب کودک گفتین.
    اگر امکانش هست بصورت جزیی تر هم در این زمینه صحبت کنید. تشکر فراروان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید