address: IRAN, Tehran Province, Tehran, Vesal Shirazi St

نکته های کاربردی صفحه بندی مجله

آخرین بروزرسانی: 07 مرداد 1400
3433
0
نکته کاربردی صفحه بندی مجله نشریه
چرا خدمات نشرآنلاین

نکته هایی که در این مقاله بررسی می شود شامل نکته‌های کاربری صفحه بندی مجله و همچنین انواع نشریات دیگر می‌شود. این نکات در ظاهر ساده، اما بسیار کاربردی و مفید هستند و می‌توانند مسیر روشنی در صفحه‌آرایی مجله را به شما نشان دهند. پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را با شما در میان بگذاریم.

برای طراحی و صفحه بندی نشریه ها باید اصول و قواعد مشترک آنها و قواعد اختصاصی هر نوع نشریه با توجه به رعایت اصول مختص به آن مجله، نشریه، کتاب و یا روزنامه انجام شود، هر چند که در مجموع تجربه،‌ ذوق و سلیقه طراح و صفحه آرا نقش غیرقابل انکاری در صفحه آرایی تخصصی و جذاب دارد. از آنجایی که شناخت ساختار و تفاوت‌های مجله و نشریه‌های مختلف نیز در طراحی و صفحه آرایی آن‌ها بسیار مهم است، لذا پیشنهاد می کنیم قبل مقاله تفاوت و شباهت انواع نشریه‌ها را مطالعه کنید.

دو هدف اصلی صفحه آرایی مجله

1. راحتی خواندن؛ 2.انگیزه دادن به خواننده برای ادامه خواندن.
هر تصمیم طراح و صفحه آرا باید برای دستیابی به یکی از این دو هدف یا هر دو آن‌ها باشد، لذا قبل از شروع صفحه بندی مجله یا نشریه های دیگر باید این دو مورد را همیشه به یاد داشته باشید و طراحی و صفحه آرایی را طوری انجام دهید که خوانایی مطالب تحت شعاع تصاویر و گرافیک بیش از حد قرار نگیرند.

مسلماً افرادی‌که صفحه آرایی روزنامه ویا صفحه آرایی مجله را انجام می‌دهند سعی در ترغیب و تداوم توجه خواننده دارند. روزنامه‌ها با حقایق روزمره سر و کله می‌زنند و اشتیاق طبیعی برای خواندن اخبار در وجود خواننده ها وجود دارد و آن‌ها را به آن سمت و سوی خود سوق می‌دهد، اما میزان اهمیت و جلب توجه یک مقاله یا عنوان در نظر مخاطب در طراحی و صفحه آرایی صفحات مجله تعیین می‌شود.

نکات صفحه بندی مجله

نکته مهم و کاربردی در صفحه بندی مجله

برای این که صفحه بندی مجله را بصورت حرفه ای انجام دهید و به نتیجه خوبی دست پیدا کنید باید اصولی و گام به گام پیش بروید. اولین گام شما در طراحی مجله مطالعه است؛ طراحی و صفحه بندی حرفه‌ای و متناسب با موضوع نیازمند درک درست از موضوع است.
این نکته هم زمان طراحی قالب مجله بسیار مهم و با اهمیت است و هم در زمان صفحه آرایی، زیرا درک درست شما از موضوع و محتوا می تواند شما را در رسیدن به طرحی جذاب و درعین حال کاملا مرتبط با موضوع کمک کند. پس به یاد داشته باشید حتما محتوا و مقاله‌ها را قبل از صفحه آرایی کاملا مطالعه کنید، شاید بهتر هست اینگونه بیان شود که این موضوع یک باید برای طراحی حرفه‌ای مجله است.

 نکات مورد توجه در صفحه بندی یا صفحه‌آرایی مجله

  • قبل از هر چیز با توجه به موضوع و محتوای مجله، یک قالب کلی خوب و متناسب طراحی کنید.
  • از یک گریدبندی منعطف و متغیر برای مجله استفاده کنید تا دست شما برای چیدمان های مختلف و صفحه بندی خلاقانه باز باشد.
  • از فونت‌های متناسب با شخصیت و هویت مجله استفاده کنید.
  • اندازه فونت مناسب، فاصله بین کلمات و فاصله بین سطرها را با توجه با نوع مخاطب و حجم محتوای مجله تعیین کنید.
  • برای عنوان بندی ها و ورودی مقاله ها، ساختار مشخص اما منعطف تعریف کنید.
  • از یک قاعده کلی برای فاصله بین عناصر مختلف استفاده کنید. سعی کنید ستون‌بندی‌ها و فضای منفی بین عناصر با تناسب داشته باشند.
  • از تصاویر و طرح هایی با ساختار یکسان و یکپارچه استفاده کنید. بعنوان مثال می توانید در یک مجله فقط از طرح های گرافیکی بعنوان بخش های تصویری مجله استفاده کنید و مجله ای دیگر از تصاویر واقعی فقط استفاده کنید. البته این موضوع یک باید نیست ولی می تواند برای شما مفید باشد.
  • از عناصر گرافیکی متناسب با موضوع مجله استفاده کنید. سعی نکنید برای ایجاد حالت گرافیکی مقاله به زور از عناصر نامرتبط با موضوع استفاده کنید.
  • در صفحه بندی مجله به ضرب آهنگ، تناسب تعادل و توازن، انسجام و ترکیب بندی مناسب و چگونگی قرارگیری عناصر بصری کل کار دقت کنید. اما باید توجه کنید که هدف صفحه آرایی برقراری نظم است و باید توجه شود که هرج و مرج و فرایندهای گنگ و پیش بینی ناپذیر در آن مطلوب نیست.

دستورالعمل‌های سودمند برای صفحه آرایی مجله

  • دو صفحه مقابل هم بهترین روش برای صفحه‌آرایی مجله است، که صفحه آرا باید مانند تابلو نقاشی، همزمان در هر دو صفحه تصمیماتی را به اجرا در آورد. استفاده از 2 صفحه در کنارهم، فضای مناسبی را برای ایجاد ترکیب بندی حرفه‌ای فراهم می‌کند.
  • طراحی و صفحه آرایی از نظر بصری باید با موضوع مقاله تناسب داشته و با روحیه کلی مجله نیز هماهنگ باشند.
  • از خطوطی با ضخامت‌های مختلف می‌توان برای دستیابی به تعادل در صفحه و رسیدن به ترکیب‌بندی بهتر استفاده کرد.
  • در صفحه آرایی مجله باید روحیه بصری صفحه با موضوع متناسب باشد.
  • فضاهای منفی یا خالی را جدی بگیرید. فضای خالی موجود در صفحه می‌تواند نقش مهمی در ابداع و ایجاد خلاقیت در طراحی داشته باشند.
  • وقتی چند ستون مطلب در مجاور یکدیگر قرار می‌گیرند سعی کنید آنها را به شکلی ترکیب بندی کنید که با هم تناسب و ارتباط بصری داشته باشند.
  • در مقالات حتما از سوتیترها و تصاویر مهم در بخش ابتدایی مقاله استفاده کنید.

طراحی و صفحه بندی مجله‌های هنری

در بعضی از پروژه‌ها مانند طراحی و صفحه آرایی مجله‌های هنری نیاز به خلق طرح‌های گرافیکی و تصویرسازی است که این‌کار می‌تواند با خلاقیت و تکنیک‌های مختلف گرافیکی انجام شود اما در نظر داشته باشید بهتر است که همه طرح‌ها یا تصویرسازی‌ها سبک اجرایی یکسان و یکپارچه‌ای داشته باشند، البته همانطور که قبل‌تر هم گفته شد این موضوع یک باید نیست و شما می‌توانید طرح‌ها را متفاوت اجرا کنید ولی بهتر است عنصری برای ایجاد ارتباط بین آن‌ها در نظر بگیرد.

در طراحی و صفحه آرایی مجله‌های هنری سعی کنید تا جایی که می‌توانید فضای بیشتری از صفحات را به فضای منفی اختصاص دهید. این یکی از نکاتی است که می‌تواند نتیجه بسیار مطلوبی را به همراه داشته باشد.

امیدواریم از مطالعه این مطلب اطلاعات مفید و کاربردی را بدست آورده باشید.
اگر نکات و تجربه‌ یا سوالی دارید در قسمت کامنت‌های این مقاله با ما در میان بگذارید. 🙂
همراه ما باشید در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید