بروشور (Brochure) چیست؟

آخرین بروزرسانی: 09 مرداد 1400
3355
2
بروشور
چرا خدمات نشرآنلاین

بروشور چیست؟

بروشور (Brochure) کلمه‌ای لاتین به معنای متن چاپی با تعداد صفحات معمولا کم است که اطلاعاتی درباره‌ی ویژگی های کالا، خدمات یا هر فعالیتی که نیاز به معرفی دارد را به ما می‌دهد.
معادل فارسی بروشور، کالانما است. بروشور اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده طراحی و صفحه آرایی می‌شود. در بروشور معمولا به ارائه ریز اطلاعات و جزئیات محصول، خدمات و … پرداخته می‌شود و اطلاعات کاملی را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

 بروشورها معمولا ارزان هستند و در اندازه های مختلف و به شکل سلیقه ای چاپ می گردند. تیراژ بروشورها بالاست، زیرا قرار است که در میان مخاطبان بی شماری توزیع گردد. گرم کاغذ بروشورها می تواند به دلخواه انتخاب شود، اما معمولا با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزان تر تمام شوند هم خواندن آن ها برای مصرف کننده ساده تر باشد.

انواع بروشور

1. بروشور تک برگی

بروشورهای تک برگی معمولا در يك برگ و در اندازه هاي مختلف چاپ می‌شوند. این بروشورها ممکن است گاهي يك رو و گاهي دو رو باشند.

2. بروشور لت‌دار

بروشورهای لت دار دارای چند صفحه هستند و این صفحات پس از تا زدن به لت تبدیل می شوند. این لت ها ممکن است 2 لت، 3 لت، 4 لت و بیشتر باشند. بروشورهای 2 و 3 لت از بهترین بروشورها است که برای تبلیغات تجاری استفاده می‌شود. به دلیل اینکه هم خواندنش راحت تر و هم مدت زمان بسیار کمی برای خواندن مطالب آن نیاز است. این نوع خاص طراحی بروشور چون دارای قابلیت خواندن سریع و آسان دارد و نیز قابل حمل می‌باشد مناسب فعالیت‌های تجاری معرفی می‌شود.

3. بروشور فرمی یا کتابچه ای

این نوع بروشورها بصورت کتابچه هستند و دارای صفحات زیادی هستند و ما مجبوریم آنها را به وسیله چسب گرم و منگنه صحافی کنیم. در بروشورهای فرمی می‌توان از عکس ها و متن های زیادی هم استفاده کرد. بیشتر این بروشورها را با کاتالوگ ها مقایسه می کنند. در ضمن در این نوع بروشور میتوان بطور کامل در مورد کالا و جزییات آن شرح داد.

4. بروشور اسلیپ کیس

از این بروشورها بعنوان پوشه استفاده می‌شود و در بعضی اوقات به آنها فولدر هم می گویند. این فولدرها بعنوان پوشه عمل کرده و برای گذاشتن ورقه های جدا جدا در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.در چاپ این این بروشورها از کاغذهای گلاسه و ایندلبرد ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم استفاده می شود که مقاومت بیشتر و ماندگاری بالاتری دارند.

5. پمفلت و یا لیفلت 

بروشورهای پمفلت و لیفلت بروشورهایی هستند که در تولید آنها از کاغذهای با گراماژ پایین استفاده می شود. بصورتی که از پمفلت برای استفاده از دفترچه های راهنمای کالا بیشتر استفاده می‌شود و از بروشور لیفلت برای درون جعبه های دارو استفاده می شود. اغلب این دو نوع بروشور بصورت تک رنگ و مشکی بکار می‌روند و بیشتر اوقات اصلا جنبه تبلیغاتی نداشته و فقط برای آموزش بکار می‌روند.

6. بروشور ضمیمه (GATE-FOLD)

از این نوع طراحی بروشور به عنوان یکی از عناصر خیلی خیلی مهم و کاربردی در بازاریابی استفاده می شود.

7. بروشور Z-FOLD

این نوع طراحی بروشورها (بروشور های Z-fold ) در بیشتر مواقع جایگزین بروشور های سه لت می شوند بیشتر با عنوان طراحی بروشور های سه لت مورد استفاده قرار می گیرند،به این دلیل که همانند بروشورهایی که سه لتی هستند دارای سه لت و یا سه لایه هستند.

انواع بروشور از نظر مدل چاپی و طراحی

  • لت دار
  • منگنه ای
  • سیمی

مزایای یک بروشور

  • معرفی کامل کسب و کار شما
  • یک ابزار بازاریابی بهینه
  • افزایش اعتماد مشتری به کسب و کار شما
  • حاوی اطلاعات جامع
  • مقرون به صرفه بودن بروشور
  • توزیع آسان بروشور

کاربردهای بروشور

1- به عنوان معرف محصول

یکی از رایج‌ترین نوع استفاده از بروشور معرفی کالا می‌باشد. به عنوان مثال بارها به هنگام باز کردن درب جعبه‌ی دارو برگه‌ی کوچکی را درون آن مشاهده کرده‌ایم. این برگه حاوی اطلاعات جامع و کاملی درباره‌ی نحوه‌ی مصرف، میزان مصرف، اثرگذاری و همه اطلاعات مربوط به محصول می‌باشد. شاید هرگز به این موضوع دقت نکرده باشیم اما وجود این‌گونه بروشورها همراه محصولات، برای ما واضح است و همواره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2- جهت معرفی شرکت یا مؤسسه

یکی دیگر از کاربردهای بروشورها استفاده در حاشیه‌ی سمینارها و نمایشگاه‌ها می‌باشد و حاوی رزومه و معرف سوابق شرکت یا مؤسسه هستند. رویکرد این‌گونه بروشورها بیشتر تبلیغاتی است.

بروشور معرفی شرکت یا موسسه

3- جهت محتوای آموزشی

یکی دیگر از کاربردهای بروشور، بروشورهایی است که در بیمارستان‌ها و مراکز مشاوره در دسترس مراجعین قرار دارند. این بروشورها راه‌های مقابله با یک بیماری، یک مطلب روانشناسی، یک مسئله حقوقی و موضوعاتی از این قبیل را به ما آموزش می‌دهند. این نوع بروشورها از جنبه‌ی تبلیغاتی کمتری برخوردار بوده است.

4- به عنوان منو

از این بروشورها بیشتر برای رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مشاغلی مشابه، استفاده می‌شود. این منوها به عنوان بروشور چاپ می‌شوند تا مشتری بتواند در صورت تمایل آن را همراه خود ببرد. این بروشورها برای رستوران‌هایی که خدمات بیرون‌بر دارند بسیار مناسب است.

 5- به عنوان راهنمای گردشگری

یکی دیگر از کاربردهای بروشور، بروشورهایی هستند که در اماکن گردشگری و شهرهای گردشگرپذیر استفاده می‌شود. این بروشورها معمولا به صورت برگه‌های چند لتی حاوی اطلاعات جامعی درباره‌ی محل مورد بازدید و یا لیست کاملی از اماکن دیدنی شهر هستند و بعضا نقشه‌ی شهر در طرف دیگر آنها چاپ می‌شود.

 6- به عنوان کارت دعوت

از این بروشورها برای دعوت افراد به نشست‌ها، کنگره‌ها، سمینارها و رویدادهای خاص استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای یک سمینار، باید موضوع مورد نظر، محورهای کلی مورد بحث، سخنرانان، زمان و مکان برگزاری در بروشور مربوطه ذکر گردد.

طراحی بروشور

در طراحی بروشور نکاتی وجود دارد که می‌توان با توجه به آن‌ها در طراحی بروشور نتیجه مطلوب و حرفه‌ای‌ بدست آورد. این موارد در عین سادگی در طراحی بسیاری از بروشورها رعایت نمی‌شود و باعث کاهش اثربخشی و تاثیرگذاری بروشور می‌شود. این نکات شامل موارد زیر است:

  • استفاده از نام کمپانی و آرم آن یکی از ضرورت های اولیه طراحی کاتالوگ و بروشور می‌باشد. بروشورها اگر در بیش از دو صفحه یا دو لت طراحی می‌شوند، احتمالا دارای یک صفحه یا لت رویی به عنوان جلد خواهند بود که آرم و نام کمپانی و همچنین سوتیتر آن نیز باید در این صفحه قید گردد.
  • استفاده از تصاویر مستقیم یا غیر مستقیم با کیفیت بالا و رنگ هایی با تونالیته بیشتر، از ویژگی های طراحی بروشورها می‌باشد. این عکس ها می تواند، عکس های محصولات و خدمات شرکت یا کمپانی صاحب بروشور باشد.
  • اگر می‌خواهید ایده شما در کار طراحی بروشور (که از طراحی های تبلیغاتی محسوب می شود) یونیک و تک باشد، بهتر است ایده های اول و دوم که به ذهنتان خطور می‌کند، نادیده بگیرید واگر امکان دارد سراغ ایده‌های دیگر بروید. چون احتمالا ایده های اولی و دومی به ذهن دیگران هم آمده و آن چنان یونیک نخواهد بود.
  • پیام نمادین توسط فرم، رنگ یا احتمالا تصاویر، باید سریع و در کوتاه ترین زمان منتقل گردد. این خاصیت کارهای گرافیکی تبلیغاتی است.
  • تا آنجا امکان دارد از متون کمتر و کاملا به جا استفاده کنید. هرچه جملات کوتاه و مختصرتر باشد، کار شما کیفیت بهتر خواهد یافت.
  • ارزیابی سفارش دهنده بروشور یکی دیگر از نکاتی است که قبل از شروع طراحی باید به آن بپردازید. معمولا ارزیابی سیستم سازمانی شرکت سفارش دهنده و پرس و جو در مورد مشتری هایی که قرار است بروشور به دست آنها برسد، شما را در چگونگی استفاده از المان ها و رنگ ها در طراحی بروشور و کاتالوگ آنها یاری می‌کند و در مجموع شما را با سلیقه سفارش دهنده آشنا می سازد.
  • هر چه احترام به مخاطب بروشور بیشتر باشد، او را در گرفتن خدمات از صاحب بروشور، ترغیب تر می‌کند. زیرا این احساس که با گروهی مشتری مدار طرف خواهد بود، سبب ایجاد میل و کشش، برای برقراری تماس برای گرفتن خدمات یا کالا می نماید.
  • بعد از انجام کار طراحی و یا درحین انجام کار، قسمت هایی را برای اعمال تغییرات احتمالی در تصویب نهایی توسط سفارش دهنده در نظر بگیرید.

اگر دوست دارید بیشتر با نکات و روش‌های طراحی بروشور آشنا شوید مقاله نکات مهم در طراحی بروشور را مطالعه کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید و راه‌گشا باشد.
اگر تجربه، اطلاعات و یا سوالاتی دارید که دوست دارید با ما در میان بگذارید در بخش کامنت‌های همین مقاله آن را مطرح کنید. 🙂
با ما همراه باشید در نشرآنلاین

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
  1. سلام خسته نباشید سایت مفیدی دارید یک سوال داشتم در مورد سایز استاندارد بروشور و خط تایی که روی بروشور ها زده میشه. میخواستم ببینم سایز خواستی داره که باید رعایت کنم یا نه؟ اگر بخوام سایز اختصاصی کار کنم چجوریه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید