چگونگی یافتن ایده جدید برای نوشتن

آخرین بروزرسانی: 29 بهمن 1399
2551
0
چرا خدمات نشرآنلاین

در صورتی که یک نویسنده هستید گاهی اوقات ضرورت دارد برای نوشتن غرق در عمق مطلب شوید و درست هنگامی که قصد دارید به مطلب با نگاه عمیق‌تری بنگرید پی می برید که دیگر توان نوشتن ندارید و مغزتان به شما یاری نمی رساند در این صورت ممکن است دست از نوشتن بردارید. چگونگی یافتن ایده جدید برای نوشتن زمانی است که هر نویسنده ای به کمک نیاز دارد تا مجدداً فکر خلاق خود را به کار اندازد و اقدام به نوشتن نماید.

یکی از شیوه هایی که می تواند به هر نویسنده ای در چنین حالتی کمک کند بهره گیری از شیوه سیلان ذهنی می باشد. با استفاده از این شیوه مجدداً قلم شما به کار خواهد افتاد و بهترین حالت این است که دیگر نیازی نیست یک شاهکار بیافرینید. در واقع شما می توانید به کمک شیوه سیلان ذهنی از ضمیر وجودی خود بیشتر بهره ببرید تا بنویسید. این شیوه موجب زدودن آلودگی و گرد و غباری که مقابل چشمان شماست می گردد و به شما چند ایده جدید ارائه می‌دهد که از میان آنها می‌توانید یک ایده جذاب برای نوشتن تعیین نمایید.

چگونگی یافتن ایده جدید

جهت شروع سیلان ذهنی در محیطی ساکت و دنج بنشینید و به هیچ چیزی غیر از یک کاغذ و قلم نیاز ندارید. نوک قلم خود را روی کاغذ قرار داده و اقدام به نوشتن نمایید. هر چیزی که به ذهن شما می‌رسد به رشته تحریر درآورید. اینکه ایده ها و افکار چقدر جالب هستند، چقدر اهمیت دارند، یک ایده کامل هستند یا چیزی که حواس شما را پرت کرده و از نظر نگارشی صحیح هستند یا خیر اصلاً مهم نیست؛ به صفحه آرایی در این مرحله توجه نکنید. توصیه می‌شود تنها آن چیزی که به فکر شما می‌رسد، بنویسید. حتی اگر چیزی به فکرتان نمی‌رسد می‌توانید بنویسید: «چیزی به ذهنم نمی‌رسد.»

به نوشتن خود ادامه داده تا موردی به فکر شما برسد. این شیوه مناسبی برای خارج کردن افکار مزاحم از ذهن می‌باشد و به کمک آن می‌توانید معضلات روزمره ای که همیشه فکر ما را درگیر کرده‌اند و مانع از تفکر و نوشتن می‌شوند به سادگی فراموش کرده و روی نوشتن تمرکز داشته باشید. این دستورالعمل را حداقل 30 دقیقه انجام دهید و به این ترتیب خود را برای نوشتن مطالب جدید و جذاب آماده کنید. می‌توانید پس از مدتی نیز به صفحاتی که در جریان سیلان ذهنی نوشته‌اید رجوع نموده و از بین آنها ایده‌های زیبایی برای نوشتن پیدا کنید.

اگر این شیوه را تجربه کردید و موفق نشدید به خوبی از آن استفاده کنید توصیه می‌شود یک موضوع را برای خود تعیین نمایید و سیلان ذهنی را برای آن امتحان کنید. یک ایده را برای سیلان ذهنی تعیین نمایید و هر چه را در خصوص آن به نظرتان می آید به رشته تحریر درآورید. این موضوع به طور فرض می‌تواند ماهیگری باشد. تصور کنید قصد دارید این شیوه را برای ایده جدید بکار ببرید. می‌توانید از یک آگهی بازرگانی در مورد تور ماهیگیری بنویسید یا از یک گردش در سنین نوجوانی با پدر خود بنویسید. صفحه را در مورد هر چیزی که از ماهیگیری به نظرتان می‌آید پر کنید.

به کار بردن از شیوه سیلان ذهنی با تمرکز روی ایده ای خاص برای انجام پروژه‌های نویسندگی بسیار با اهمیت است. لذا می‌توانید به بهترین صورت موضوع را وصف نمایید. حتی اگر ایده‌ای برای سیلان ذهنی به فکرتان نمی‌رسد بهتر است تلوزیون را روشن کنید و در خصوص نخستین ایده ای که ملاحظه می‌کنید اقدام به نوشتن نمایید. نوشته‌های شما به شیوه سیلان ذهنی می‌توانند در جایی حفظ شوند و زمان نوشتن گاهی اوقات به آنها رجوع نموده و از مطالب آنها برای پروژه های خود بهره ببرید. این مطالب می توانند به شما دید بدهند.

مناسب‌ترین شیوه بهره‌گیری از سیلان ذهنی این است که هر چیزی که به فکر شما می‌رسد بدون توجه به اهمیت و ارزش آن به رشته تحریر درآورید فکر خود را درگیر خوب یا بد بودن نوشته خود نکنید، چرا که فردی غیر از شما قرار نیست آنها را ببیند. این یک موقعیت خوب برای نوشتن با آرامش و آسودگی می‌باشد. بهتر است بدون نگرانی از نوشتن آزاد و بی تکلف خود لذت ببرید.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید