گرید چیست ؟

آخرین بروزرسانی: 29 مهر 1399
4213
0
گرید چیست
چرا خدمات نشرآنلاین

گرید چیست؟

گرید Grid شبکه‌ای از خطوط راهنما است که برای ایجاد نظم و قانونمند کردن چیدمان متن و تصویر در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرید چارچوبی از میله‌های فاصله‌دار هستند که یا موازی با یکدیگر قرار گرفته اند و یا از یکدیگر عبور می کنند. در تعریف دیگر گرید شبکه ای از خطوط است که از یکدیگر عبور می‌کنند و مجموعه‌ای از مربع ها یا مستطیل ها را تشکیل می‌دهند که از آن‌ها برای چیدمان قانونمند محتوا استفاده می‌شود.

گرید یک الگوی از پیش تعیین شده نیست بلکه در هر طرح و پروژه‌ای شکل ویژه‌ی خود را دارد که با توجه به محتوا و تفکر طراح ایجاد می‌شود. گرید معمولا با توجه به موضوع، حجم و نوع محتوا، همچنین نیازهای طرح برای ایجاد تناسب بین کل طرح و محتوا به کار برده می‌شود و در ایجاد خلاقیت های منطقی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
امروزه گرید در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد و به شکل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ما در این مقاله به گریدبندی در طراحی گرافیک و صفحه آرایی می پردازیم.

کاربرد گرید

یکی از ساده ترین روش‌ها برای دستیابی به یک طراحی سازمان یافته و متناسب، استفاده از گرید است. گرید برای اولین بار در طرح‌های چاپی مورد استفاده قرار گرفت و بسیار مفید بود و نتیجه‌ی خوبی را در برداشت. با رشد و پیشرفت فناوری و تکنولوژی، امروزه از گرید بعنوان ابزاری کاربردی در حوزه‌های نوین مانند طراحی ظاهری Ui نرم‌افزاها، اپلیکیشن‌ها، طراحی سایت، طراحی کتاب، نشریات و … استفاده می‌شود.

گرید طراحی وب سایت Grid ui Design

گرید در طراحی سایت

اگر به سایت‌هایی که حرفه‌ای طراحی شده‌اند نگاه کنید قاعدتا متوجه می‌شوید که آن‌ها از گرید برای چیدمان متن و عناصر بصری خود در صفحه بهره گرفته اند. گرید در طراحی سایت نه تنها باعث چیدمان اصولی و متناسب متن و تصویر می‌شود بلکه از گرید برای طراحی تعاملی سایت نیز استفاده می‌شود که امروز لازمه هر سایتی است.

استفاده از گرید در طراحی وب سایت واکنش‌گرا Responsive باعث می‌شود بتوانید بدون سردرگمی به طراحی سازگار سایت با چندین دستگاه، با اندازههای مختلف صفحه نمایش بپردازید. در طراحی اینترفیس برای گرید بندی طرح سایت معمولا از شبکه‌بندی عمودی استفاده می شود، دلیل این موضوع ساختار عمودی سایت‌ها است. البته از خطوط راهنمای افقی نیز استفاده می‌شود اما خطوط عمودی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

گرید در صفحه آرایی

همانطور که می‌دانید از گذشته در صفحه آرایی کتاب ها از شکل ساده گرید استفاده می‌شده، امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تنوع تولیدات چاپی، از گرید‌های متنوع و مختلفی برای طراحی پروژه‌ها استفاده می‌شود که البته ساختار و قواعد کلی آن‌ها با یکدیگر یکسان است. دلیل تنوع گرید‌بندی در نوع و حجم متفاوت محتوا و همپنین چیدمان‌های متفاوت متن و تصویر در صفحه است که با خلاقیت طراح و صفحه آرا شکل می‌گیرد.
در گرید صفحه آرایی به نحوه قرارگیری متون و تصاویر در کنار‌هم، فاصله بین ستون‌های متن، طول و عرض ستون‌ها، مقدار فضای حاشیه‌ها و موارد دیگر پرداخته می‌شود.

گرید

اين درست است که برای طراحی و صفحه آرایی هیچ محدودیتی و چهارچوب اجباری وجود ندارد اما طبق تجربه و آزمایشاتی که انجام شده گریدبندی در صفحه آرایی اصول و قواعدی پایه ای دارد که بهتر است از آن‌ها استفاده شود، این‌کار مطمئنا نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید