گریدبندی در صفحه آرایی

آخرین بروزرسانی: 13 مرداد 1400
4544
1
گرید
چرا خدمات نشرآنلاین

همانطور که در مقاله گرید چیست بطور کامل به بررسی مفهوم گرید و کاربردهای آن پرداخته شد، گرید شبکه‌ای از خطوط راهنما است که برای ایجاد نظم و قانونمند کردن چیدمان متن و تصویر در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. گریدبندی در صفحه آرایی بر مبنای صفحه و محتوای موجود تنظیم می‌شود و به طور کلی ساختار‌های متفاوتی دارد.

محتوا متنی و تصویری، ریزنقش‌ها، حاشیه ها، اندازه تصاویر، تعداد صفحات و نوع خروجی همگی در تعیین گرید صفحه تاثیرگذار هستند و در رسم خطوط گرید مد نظر قرار می‌گیرند. در گرید صفحه آرایی این خطوط با توجه به محتوا و تشخیص طراح و صفحه آرا به صورت‌های مختلفی رسم می‌شوند و واحدهای مربع یا مستطیل شکلی را ایجاد می‌کنند، که معمولا در اکثر گرید‌ها تناسبات یکسانی بین شبکه‌های ایجاد شده وجود دارد.

اجزای گرید به خطوط، ستون‌ها،‌ واحدها و حاشیه‌ ها تقسیم می‌شود. خطوط عمودی و افقی در گرید‌ها وظیفه تقسیم بندی و تعیین فاصله بین ستون‌ها و واحدها را دارند. منظور از واحد‌ها فضاهای مربع یا مستطیل شکلی است که از تقاطع خطوط در تقسیم‌بندی‌ها ایجاد می‌شوند و محل قرارگیری محتوا (متن و تصویر) هستند.

انواع گرید در صفحه آرایی

معمولاً نام‌گذاری و ساختار گرید در صفحه آرایی بر مبنای تعداد ستون‌های موجود در گرید انجام می‌شود، بر همین مبنا گریدها به گرید تک‌ستونی،‌گرید دوستونی، گرید چندستونی و در کنار این‌ها گرید واحدی (شبکه‌ای) و گرید مرتبه‌ای تقسیم می‌شوند که هر کدام با توجه به نوع محتوا و نوع طراحی که در ادامه به آن می‌پردازیم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گرید صفحه آرایی صفحه بندی

کاربرد انواع گرید در صفحه آرایی

همانطور که گفته شد نوع گرید بر اساس محتوا انتخاب می‌شود که نه تنها در نوع محصول کتاب، مجله، نشریه، گزارش، کاتالوگ و … متفاوت است بلکه با توجه به تنوع محتوا در هر یک از این موارد نیز باز هم گرید آنها می‌تواند متفاوت باشد.

گرید تک ستونی

از گرید تک ستونی معمولا برای کتاب‌های نوشتاری که بدون تصویر هستند و یا تصویر کمی دارند استفاده می‌شود، معمولا در استفاده از این نوع گرید طراحی گرافیکی خاصی انجام نمی‌شود و صفحات دارای نمای بصری ساده ای هستند.

گرید دو ستونی و چند ستونی

از گرید دو ستونی و چند ستونی برای صفحاتی که محتوای متنوعی دارند که طراح و صفحه آرا قصد دارند در هر صفحه از ترکیب‌بندی متفاوتی استفاده کنند کاربرد دارد. محتوا در ستون‌بندی این نوع گریدها می‌تواند به هم مرتبط باشد یا مطلب متفاوتی را در بر گیرد. اندازه ستون‌‌ها در این نوع گرید‌بندی‌ میتواند متفاوت باشد، مثلا در گرید دو ستونی ممکن است یک ستون عرض بیشتری از ستون دیگر داشته باشد. تعداد ستون‌ها در گرید‌بندی چند ستونی هم متفاوت است این نوع گرید ممکن است شامل 3 – 4 – 5 یا 6 در هر صفحه هم باشد که این موضوع بطور کامل به طراح صفحه و استراتژی محتوایی کتاب یا نشریات دارد.

گرید واحدی یا شبکه‌ای

گردید واحدی کاربردهای متعددی دارد و می تواند برای صفحات با محتوای مختلف استفاده شود. بطور مثال ممکن است برای یک کتاب، مجله یا کاتالوگ که دارای محتوای مختلف و متعددی مثل چند باکس متنی و تصویر در هر صفحه دارد مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای رسم نمودار‌ها، جداول، تقویم و از این قبیل از این گرید واحدی یا شبکه ای استفاده می‌شوند.

گرید مرتبه‌ای

این نوع گرید براساس اهمیت و بخش‌بندی محتوای صفحه به صورت ستون‌های افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بطور معمول برای کتاب‌ها و نشریاتی که صفحاتی با ساختار ثابت و یا تقریباً ثابت دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پایان؛ گرد جزء جدا نشدنی صفحه آرایی حرفه‌ای است و در اولین قدم باید به آن پرداخته شود. مواردی که در این مقاله بیان شد توضیح مختصری برای آشنایی با انواع گرید در صفحه آرایی بود، کاربرد و محل استفاده هر یک از گرید‌ها بستگی به انتخاب شما دارد که اگر به درستی انجام شود می‌توانید نتیجه بهتری را در صفحه‌آرایی بدست آورید. تجربه درست استفاده از انواع گرید فقط با مشاهده و تحلیل آثار مختلف و تمرین بدست می‌آید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.
اگر سوال یا تجربه‌ای دارید در بخش کامنت‌های این مقاله با ما در میان بگذارید.
همراه ما باشید در نشرآنلاین♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید