انواع مجله

آخرین بروزرسانی: 02 مرداد 1400
4187
0
انواع مجله
چرا خدمات نشرآنلاین

مجله رسانه‌ای وسیع و پرکاربرد است که به شکل‌های مختلف برای افزایش دانش و آگاهی، سرگرمی، اهداف تبلیغاتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به گستره کاربردی این رسانه مخاطبان متفاوتی را در بر می‌گیرد. به طور کلی مجله‌ها معمولا را بر اساس نوع محتوا، مخاطبان هدف و زمان انتشار تقسیم کرد که هر کدام می تواند زیرشاخه‌های متعددی را شامل شود. یکی از دلایل مهمی که در این مقاله به بررسی انواع مجله پرداخته‌ایم نیاز به شناخت و آگاهی این موضوع برای تولید و طراحی یک مجله اصولی و حرفه‌ای است.

انواع مجله‌ها

مجله‌ها را می توان بر مبنای نوع محتوا به مجلات علمی، تخصصی، عمومی و داخلی؛ بر اساس نوع مخاطبان دانش‌آموختگان دوره های عالی، نخبگان، ساسیتون، اقشار فرهنگی و هنری، مردم عادی و … بر اساس رده سنی مخاطب تقسیم کرد. یکی دیگر از تقسیم‌بندی‌های رایج برای نام‌گذاری و دسته بندی مجلات، تاریخ و فواصل انتشار مجله است که بر این مبنا به هفته‌نامه، ماهنامه، فصلنامه و … تقسیم می‌شود که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

1- مجلات علمی

همانطور که مشخص است در این نوع مجلات به ارائه و بررسی مقالات تخصصی در حوزه‌های علمی پرداخته می‌شود، از جهت این مجلات را می توان در دسته‌بندی مجلات تخصصی نیز در نظر گرفت. در سطوح عالی مجلات علمی، به طور معمول بیشتر به ارائه محتوای متنی در کنار تصاویر علمی به دور از طرح‌های شلوغ گرافیکی و بصری پرداخته می‌شود. البته همه مجلات به اینصورت ارائه نمی‌شوند و برخی از مجله‌ها با توجه به موضوع و نوع مخاطبان معمولا سعی در جذب مخاطب با استفاده از تکنیک‌های گرافیکی و جذابیت بصری می‌کنند.

2- مجلات دانشگاهی

این نوع مجلات معمولا برای 2 نوع مخاطب طراحی و تولید می‌شوند. یا برای کل دانشجویان، کادر علمی و اداری یک دانشگاه و یا برای یک گروه یا رشته تخصصی در دانشگاه که با توجه به این مخاطبان به ارائه و بررسی مقالات دانشجویان، اخبار،‌گزارش‌ها، سرگرمی و غیر پرداخته می‌شود. در سال‌های اخیر نیز مجلات دانشگاهی کمی حرفه‌ای تر کار می‌شوند و با ایجاد محتوای حرفه‌ای و جذابیت بصری به جذب مخاطبان و آگاهی بخشی بیشتر می‌پردازند.

3-‌ مجلات تخصصی

نشریات یا مجلات تخصصی (مجلات بازی، سرمایه‌گذاری و مالی، پزشکی، روانشناسی، طراحی گرافیک، پزشکی، کامپیوتری و …) از انواع مجله هستند که یک خواننده تخصصی و علاقه‌مند دارند، زیرا اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای را ارائه می‌دهند . پزشکی که می‌خواهد همواره در جریان اخبار روز مربوط به تحولات پزشکی باشد، یا ناشری که می‌خواهد از آخرین اطلاعات مربوط به سخت افزارها و نرم افزارهای جدید نشر باخبر باشد، باید نشریات علمی و تخصصی حوزه مربوط به خود را مطالعه کند.

4-‌ مجلات عمومی

این نوع از مجله‌ها معمولا به دلیل تنوع مخاطبانشان موضوعات مختلفی را در محتوای خود جای داده اند و شامل اخبار، مقالات، گزارش‌ها و … می‌شوند. این مجلات ممکن است در یک موضوع و حوزه خاص و یا در چند موضوع مختلف مرتبط یا غیر مرتبط با هم طراحی و تولید شوند.

5- مجلات داخلی (بولتن)

بولتن یا مجلات درون سازمانی در جهت آگاهی سازی، افزایش سطح دانش یا سرگرمی افراد شاغل در یک سازمان، موسسه، دانشگاه و مواردی از این قبییل مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا دارای محتوا و طراحی مرتبط با فعالیت سازمان تولید می‌شوند.

انواع مجله - تقسیم بندی

انواع مجله‌ها بر اساس تاریخ انتشار

همانطور که در ابتدا بیان شده نام‌گذاری مجله ها بر اساس تاریخ انتشار آنها نیز صورت می‌گیرد. این تقسیم بندی بر اساس فواصل معین از تاریخ انتشار شماره قبلی با شماره جدید تعیین می‌شود که به هفته‌نامه، ماهنامه، فصلنامه یا 2هفته نامه، 2 ماهنامه، 2 فصلنامه تقسیم می‌شوند. مجله‌هایی که به‌روز بودن اخبار و مقالات اهمیت زیادی دارد در قالب هفته‌نامه یا ماهنامه طراحی و تولید می‌شوند. همچنین مجلات تخصصی و علمی معمولا در قالب ماهنامه یا فصلنامه ارائه می‌شوند، برخی از مجله‌های علمی ارائه دهنده مقالات علمی تخصصی بصورت سالیانه نیز ارائه می‌شوند.

سخن پایانی

اطلاع از تقسیم‌بندی انواع مجله‌ها و توجه به نکات بیان شده می‌تواند راهنمای خوبی در تصمیم‌گیری برای طراحی و تولید یک مجله حرفه‌ای، برنامه‌ریزی شده و منظم داشته باشد.

اگر در این مورد اطلاعاتی دارید یا نیاز به پرسش و پاسخ داشتید، در قسمت کامنت‌های این مقاله با ما در میان بگذارید.

همراه ما باشید در نشرآنلاین

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید