نوشتن کتاب در یک ماه

آخرین بروزرسانی: 06 شهریور 1400
3206
0
نوشتن کتاب در یک ماه
چرا خدمات نشرآنلاین

هر کسی می تواند به نوشتن کتاب بپردازد اما هر کسی نمی‌تواند یک کتاب خوب بنویسد. واقعیت این است نوشتن کتاب در یک ماه نیاز به پیش زمینه‌هایی دارد که باید از قبل ذهن و مغزمان را آماده کنیم تا بتوانیم کتابی بنویسیم که هم محتوای کامل و بدون نقصی داشته باشد و هم جذاب و اثرگذار باشد. این آمادگی با تمرین و تفکر ایجاد می‌شود، اما گاهی به صورت غیر مستقیم با نوع روزمرگی و فعالیتی که افراد دارند مغز کم و بیش آمادگی لازم برای تولید محتوا و موضوع مورد نظر ما یعنی نوشتن کتاب را پیدا می‌کند.

با توضیحاتی که بیان شد باید بدانید که هیچ‌کس یک شبه، نویسنده نمی‌شود و نویسندگی نیازمند آمادگی و پیش‌نیازهایی است که باید آن‌ها را در خود پرورش دهید، به نوعی باید خود را درگیر نویسندگی و تولید محتوا کنید تا بتوانید یک کتاب خوب بنویسید. از آن جایی که نوشتن کتاب در مدت زمان کوتاه نیازمند برنامه‌ریزی و داشتن ذهنی آماده است، اگر شاخص‌های ذکر شده را در خود می‌بنید احتمالاً می‌توانید به نوشتن کتاب در یک ماه بپردازید.

برنامه‌ریزی برای نوشتن کتاب در یک ماه

برنامه‌ریزی مهم‌ترین عامل موفقیت شما در نوشتن کتاب در یک ماه است. شما باید با یک برنامه عملیاتی، قدم به قدم خود را به هدف‌تان نزدیک کنید. برنامه‌ریزی شما باید به شکلی باشد که ذهنتان همواره درگیر نوشتن کتاب باشد و این مدت را به طور کامل روی نوشتن تمرکز کنید، در کنار این موضوع باید برای هر روزتان، زمان مشخصی (مثلا 6 ساعت در روز) را برای نوشتن در نظر بگیرید، اگر تازه‌کار هستید از زمان‌های کم شروع کنید و روزانه آن‌را افزایش دهید.

بعد از برنامه‌ریزی دومین قدم برای نوشتن داشتن تمرکز است؛ تمرکز در محیط‌های شلوغ برای اکثر افراد کاری دشوار است، پس یک مکان آرام به دور از عوامل مختل کننده تمرکز برای خود انتخاب کنید، این مکان می‌تواند اتاق شخصی، طبیعت یا هر جای ساکت و آرام دیگری باشد.

سومین گام تعیین مسیر نویسندگی شماست؛ قاعدتاً زمانی که قصد نوشتن چیزی را دارید، از قبل آن را در ذهن‌تان تجسم کرده‌اید، پس 1 یا 2 روز اول بیشتر بر روی شاخ و برگ دادن به ایده‌هایتان و مسیری که می‌خواهید طی کنید تمرکز کنید. همه چیز را تیتروار بر روی کاغذ بیاورید تا مسیر روشنی از نوشتن را پیش رو داشته باشید. تحقیق و بررسی بر روی کتاب‌هایی که با موضوع کتاب شما یکسان است می‌تواند راه‌گشا باشد، اما دقت کنید که نباید کپی بر‌داری کنید و محتوای خود را تحت شعاع این کتاب‌ها قرار دهید.

گام بعدی و اصلی ما نوشتن است، شما فقط با برنامه‌ریزی و تلاش می‌توانید در یک ماه یا کمتر نوشتن کتاب‌تان را تمام کنید، پس خود را موظف کنید هر روز زمان مشخصی را صرف نوشتن کنید. به مواردی که قبل‌تر گفته شد دقت کنید، صرف قلم به دست گرفتن یا نشستن پشت کامپیوتر شما را نویسنده نمی‌کند، باید برنامه‌ریزی کنید و دانش خود را افزایش دهید.

برای نوشتن بهتر کتاب نکاتی وجود دارد که به طور کامل آن‌ها را در مقاله چگونه کتاب بنویسیم توضیح داده‌ایم، پس اگر در نوشتن تازه‌کار هستید این مقاله را حتماً مطالعه کنید.

نکاتی که در نوشتن کتاب کمک‌تان می‌کند

برای نوشتن کتاب در یک ماه نکاتی وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند شما را راهنمایی کند و زودتر به نتیجه برسید. این نکات شامل موارد زیر است، این نکات را به دقت مطالعه کنید و به یاد بسپارید.

1- لذت ببرید.
اگر به دنبال نوشتن هستید، احتمالا از انجام این کار لذت می‌برید. به یاد داشته باشید، حس شادی که هنگام نوشتن دارید را خوانندگان متوجه می‌شوند.
2- تمرین کنید.
حتی اگر از یک میز سرپایی استفاده می‌کنید، باید بدانید که نوشتن، اکثرا یک فعالیت بی‌حرکت و ساکن است. اگر ورزش کنید بیش‌تر روی کارتان تمرکز خواهید کرد. اگر ترجیح می‌دهید صبح بنویسید، بعدازظهر ورزش کنید. فراموش نکنید این کار، یک امر درازمدت است و بهتر است آن را ادامه دهید.
3- در نوشتن تداوم داشته باشید.
از چیزی که می‌نویسید مطمئن باشید؛ یا حداقل هر روز مطالبی که قبلا نوشته‌اید را ویرایش کنید.
4- از فرصت‌ها استفاده کنید.
از هر مقدار زمانی که دارید استفاده کنید. اگر به خودتان بگویید ۳۰ دقیقه در روز، کافی نیست، هرگز هیچ کاری انجام نخواهید داد.
5- به اندازه بخورید.
قبل از نوشتن خیلی کم یا خیلی زیاد غذا نخورید؛ زیرا هنگام نوشتن باید آگاه و هوشیار باشید.
6- اجتماعی باشید.
بخشی از نویسندگی این است که بدانید انسان‌ها چگونه حرف می‌زنند و رفتار می‌کنند. اجازه ندهید نوشتن شما را منزوی کند. اگر خودتان را منزوی کنید یکی از ابزارهای یادگیری را نادیده گرفته‌اید.
7- بخوانید.
علاوه بر نوشتن، بهترین راه برای پرورش مهارتتان، کتاب خواندن به صورت مداوم است.
8- نگران تعداد کلمات نباشید.
تعداد کلمات یک کتاب، فقط یک عدد است. مطمئنا تنها چیزی که شما نمی‌خواهید این است که نوشته‌ی شما به خاطر ۵۰۰۰۰ کلمه کتابی بی‌محتوا باشد.
9- خیال‌بافی کنید.
حتی اگر از آن‌چه می‌نویسید لذت می‌برید، روزهایی وجود دارند که حس می‌کنید نویسندگی یک کار بیهوده است. درباره‌ی رویاهایتان خیال‌بافی کنید: جلد کتاب چطور باشد؟
10- توضیح اجتماعی آماده کنید.
یکی از مشکلات نویسندگی این است که کاری را که انجام می‌دهید، برای خانواده، دوستان و غریبه‌ها توضیح دهید. آن‌ها بدون آن که قصد اذیت کردن داشته باشند، می‌پرسند کتاب شما درباره‌ی چه چیزی است.
11- نظرسنجی کنید.
شما می‌توانید از تعاملات اجتماعی استفاده کنید، تا محبوبیت آینده‌ی کتابتان را بسنجید. مردم چه واکنشی به پاسخ شما درباره‌ی کتاب می‌دهند؟ علاقمند می‌شوند یا بی‌تفاوت؟ این نظرات به شما در نوشتن و زمانی که کتابتان را به ناشر می‌دهید، کمک می‌کنند.
12- شرکای هم‌فکر پیدا کنید.
کار کردن با یک دوست یا همکاری که به او احترام می‌گذارید، باعث می‌شود با جدیت بیش‌تری کار کنید.
13- قبل از شروع کردن تمرین کنید.
لازم نیست از ابتدا در رمان خود غرق شوید. با مرور کردن آن‌چه دیروز نوشته‌اید، ذهنتان را آماده کنید. تنها باید ذهنتان را از آن‌چه قبلا انجام می‌داده‌اید، دور کرده و برای کار جدید آماده شوید.
14- عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید.
تنها چیزی که نیاز دارید، قلم و کاغذ، یا هر نرم‌افزاری که برای نوشتن استفاده می‌کنید، است. تلفنتان را خاموش کنید. مرورگرتان را ببندید. برای نوشتن رمان، داستان کوتاه و کتاب‌های تجاری، تحقیق بسیار مهم است؛ در ابتدا به این فکر کنید که آیا از نوشتن لذت می‌برید یا نه؛ و تنها بر عمل نوشتن تمرکز کنید.
15- انتظاراتتان را متعادل کنید.
اگر قبلا هرگز کتاب ننوشته‌اید، نباید انتظار داشته باشید در طی یک ماه بر کل متن تسلط پیدا کنید. تمرینِ بلند مدت به صرف زمان زیادی نیاز دارد.

مراحل پایانی آماده سازی کتاب

بعد از اینکه موفق شدید کتاب خود را بنویسید باید آن‌را برای ویراستاری بررسی کنید، به دلیل اینکه متن‌ها را خود شما نوشته‌اید و مغزتان به جمله‌ها و نوشته‌ها عادت کرده است، بهتر هست این کار را به یک شخص دیگر بسپارید. البته اگر به ویراستاری تسلط دارید می‌توانید با ایجاد یک وقفه نسبتاً طولانی این کار را خودتان انجام دهید، این روش به شما کمک می‌کند کمترین خطا را داشته باشید.

بعد از ویراستاری برای اینکه کتاب شما شکل و شمایل حرفه‌ای و اصولی به خود بگیرد و برای چاپ آماده شود، لازم است آن را صفحه آرایی کنید. این کار را هم خودتان با مطالعه و آموزش دیدن می‌توانید انجام دهید، اما به دلیل اینکه در صفحه بندی نکات ریز و مهمی وجود دارد بهتر است آن را به یک متخصص صفحه آرایی بسپارید.

آخرین مرحله آماده سازی کتاب پیش از چاپ می‌تواند طراحی جلد باشد. طراحی جلد می‌تواند به سبک‌ها و روش‌های مختلفی انجام شود که لازم است آن‌ها را بررسی کنید، برای این موضوع می‌توانید مقاله نکات طراحی جلد را مطالعه کنید.

در مرحله آخر باید برای دریافت مجوز و چاپ کتاب‌تان به یک ناشر مراجعه کنید. برای بازخورد بهتر می‌توانید ناشری را انتخاب کنید که به‌طور تخصصی در حوزه مربوط به محتوای کتاب شما فعالیت می‌کند، به عنوان مثال برای چاپ کتاب رمان به ناشر تخصصی این حوزه و برای چاپ کتاب کودک به ناشر تخصصی کتاب‌های کودک مراجعه کنید.

در مورد انتخاب ناشر یک نکته دیگر نیز وجود دارد؛ می‌توانید قبل از انجام مراحل پایانی تولید کتاب، ناشر خود را انتخاب کنید و هماهنگی‌های لازم برای ویراستاری، صفحه آرایی و طراحی جلد را انجام دهید. به دلیل وجود شیوه‌نامه‌های مختلف ناشرین، بهتر است برای جلوگیری از دوباره کاری و تسریع در انجام کار این کار را انجام دهید.

سخن آخر

لازم است به این نکته توجه کنید؛
مدت زمانی که شما برای نوشتن یک کتاب نیاز دارید، به موضوع، حجم و نوع محتوای شما بستگی دارد، پس اگر نتوانستید در یک ماه نوشتن کتاب‌تان را تمام کنید خود را ملامت نکنید و همه جنبه‌های این کار را در نظر بگیرید.

امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید.
همراه ما باشید در نشرآنلاین♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید