خلق کتاب ایده آل

آخرین بروزرسانی: 08 بهمن 1399
3106
0
کتاب ایده آل
چرا خدمات نشرآنلاین

هنگامی که قصد خلق کتاب ایده آل با هر موضوعی را داشته باشیم، احتمالا با این تصور که نگارش کتاب، تخصص و امکانات خاصی نیاز دارد، این کار را به آینده موکول می‌کنیم. در صورتی که اینگونه نیست و هر کسی که حرفی ارزشمند حتی کوتاه برای گفتن داشته باشد، می‌تواند کتاب هم بنویسد. برای موفقیت نگارش کتاب، نیاز نیست که شما مشهور باشید. بلکه داشتن هدف و مطالب مفید برای کتاب، تنها امکانات لازم برای نوشتن هستند.
بسیاری از افراد حرف‌های زیادی برای انتشار و گفتن دارند، بعضی از آنها تصمیم خود را نیز برای نوشتن کتاب گرفته‌اند، ولی اکثر آنها کمبود وقت و برنامه را دلیل عدم نوشتن کتابشان می‌دانند. در این راهنما ۷ مورد از امکانات و لوازم مورد نیاز برای نگارش هر چه سریعتر یک کتاب جمع‌آوری شده است:

از حرفه‌ای‌ها بیاموزید.

همه ما می‌دانیم که برای مشاوره در هر زمینه‌ای باید سراغ متخصص آن رفت. به طور مثال برای مشاوره در زمینه نرم‌افزارهای کامپیوتری، صحبت کردن با یک متخصص سخت‌افزار اشتباه است. به همین دلیل برای گرفتن مشاوره در مورد نگارش کتاب، حتما با کسانی صحبت کنید که خود آن‌ها کتاب را نوشته‌اند.

دلیل نوشتن کتاب را مشخص کنید.

شما به عنوان نویسنده باید بدانید دلیل نگارش کتابتان چیست. به عبارت دیگر چرا این کتاب باید نوشته شود و انتشار این کتاب چه مشکلی از چه قشری از جامعه را حل می‌کند. داشتن هدف و شناخت جامعه هدف، از ابتدایی‌ترین ملزومات نگارش کتاب، بخصوص کتاب‌های آموزشی هستند.

در مورد بازار کتاب مطالعه کنید.

اگر خود شما ناشر کتاب هستید و یا تصمیم‌دارید کتاب را به صورت آنلاین یا رایگان منتشر کنید، نیازی به مطالعه خاصی ندارید و می‌توانید کتابتان را هر طور که مایلید نگارش، ویرایش و یا صفحه‌آرایی کنید. اما اگر قصد دارید کتاب را به کمک یک ناشر منتشر کنید، باید در مورد نحوه پذیرش کتاب‌ها توسط ناشران، سبک مورد علاقه ناشران برتر، و حتی نحوه مذاکره با ناشران و فعالان صنعت نشر، مطالعاتی داشته باشید.

ذهنتان را با شروع به نوشتن فعال کنید.

اگر شما فقط ایده موردنظر خودتان را در ذهن نگه‌دارید و هیچ کاری انجام ندهید، تنها زمان را از دست می‌دهید و هر روز فقط به ایده مورد نظر فکر می‌کنید و نه تنها هیچ کاری برای این ایده انجام نمی‌دهید، بلکه وسوسه اجرای ایده نگارشی نیز، شما را از انجام دیگر کارهایتان باز می‌دارد. پس همین امروز شروع به نوشتن کنید و هر چه که در ذهن دارید روی کاغذ بیاورید. تمام موارد مورد نیاز برای شروع پروژه را یادداشت کنید و با انجام ۲ مورد از آنها که می‌توانید الآن انجام دهید، کار را شروع کنید.

با اینترنت و دوستان مجازی خداحافظی کنید.

همه ما به عنوان کاربران عصر اینترنت، با مشکل حواس‌پرتی اینترنتی در زمان کار مواجه هستیم. زمانی که تمام تمرکزمان روی موضوع مورد نظر است، یک پیام یا ایمیل از طرف یک دوست، تمامی حواس ما را پرت می‌کند. بهتر است در زمان کار و نگارش، اتصال اینترنت را قطع کنید و یا حتی از یک کامپیوتر قدیمی که امکان اتصال به اینترنت ندارد استفاده کنید.

مکان نوآوری خود را پیدا کنید.

هر فردی برای کسب آرامش یا تمدد اعصاب، موقعیت خاصی را در نظر دارد. برای مثال اتاق خواب، باغچه خانوادگی یا حتی کنار رودخانه. سعی کنید نگارش کتاب را در مکانی انجام دهید که به شما آرامش می‌دهد و خلاقیت شما را شکوفا می‌کند.

مطالبتان را به اشتراک بگذارید.

در مورد مطلب و موضوعی که قصد نوشتن دارید، با دوستان، همکاران و حتی دوستان مجازی صحبت کنید. با آنها بحث کنید و نظرشان را در مورد این موضوعات بپرسید. این که بدانید همین جامعه آماری کوچک در برابر موضوع و ایده شما چه واکنشی نشان می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا موضوع خود را ویرایش کنید، توسعه دهید و یا حتی کنار بگذارید.

برای طراحی و ظاهر کتابتان برنامه ریزی کنید

شما بعنوان خالق کتاب می توانید به مسائل مختلف ارائه کتابتان فکر کنید. اینکار باعث می‌شود تصویر روشن‌تری از خواسته ها و مسیر موفقیت‌تان داشته باشید. می‌توانید به تمام جوانب بصری کتاب خود فکر کنید. ولی این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که شما طراح نیستید و حتما برای رسیدن به نتیجه مطلوب از یک طراح گرافیک و صفحه آرایی حرفه ای بهره ببرید.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید