10 نکته کلیدی در طراحی جلد کتاب

آخرین بروزرسانی: 07 دی 1402
3534
7
نکات طراحی جلد
چرا خدمات نشرآنلاین

طراحی جلد کتاب از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه وقتی از کتابفروشی یا کتابخانه بازدید می‌کنیم، غرق در تعداد زیادی از کتاب‌ها می‌شویم. گاهی اوقات همین مسئله می‌تواند باعث مشکلات زیادی شود، زیرا انتخاب یک کتاب از میان کتاب‌ها بسیار دشوار است. اینجاست که یک طراحی جلد کتاب اصولی، زیبا و به یادماندنی می‌تواند نقش خود را ایفا کند.

برخی نویسندگان فکر می‌کنند که در طراحی کتاب، صفحات متن کتاب اهمیت بیشتری دارد، درست است که محتوا و متن بسیار اهمیت دارد و مهم است اما در جهانی که توجه افراد به سرعت کاهش می‌یابد، موفقیت یک کتاب در جلب توجه مشتریان بالقوه بیشتر با بهره‌گیری از طرح جلد جذاب رخ می‌دهد. شکی نیست که قضاوت ما درباره یک کتاب می‌تواند بر اساس طرح جلد آن باشد.

بنابراین، زمانیکه شما پس از تحقیقات فراوان و با زحمت و مشقت زیاد کتابی را نوشته‌‌اید، لازم است اطمینان حاصل کنید که طراحی جلد آن به خوبی انجام شود و جذاب و گیرا باشد.طراحی جلد توسط طراح صورت می‌گیرد اما به یاد داشته باشید که جلد یک کتاب باید به آنچه در داخل صفحات است اشاره کند. بنابراین، دخالت نویسنده در طراحی جلد بسیار مهم است.

نکات کلیدی در طراحی جلد کتاب

ما در این مقاله به بررسی 10 نکته کلیدی در طراحی جلد می‌پردازیم، این نکات و نمونه‌های ارائه شده بر اساس کتاب‌های انگلیسی و لاتین است اما مطمئناً دید و رویکرد مناسبی برای طراحی جلد به شما می‌دهد که رعایت این نکات، در نهایت می‌تواند جلد کتابی منحصر به فرد ارائه دهد و مشتری را به انتخاب کتاب شما ترغیب کند تا صفحات کتاب را بررسی کند. در ادامه این نکات کلیدی در طراحی جلد کتاب را بررسی می‌کنیم، این‌ها نکاتی هستند که بهره‌گیری از آن‌ها در رسیدن به طرح جلد ایده‌آل بسیار راه‌گشا خواهد بود.

1) استخدام یک طراح باتجربه

نویسندگاه معمولاً ایده‌ای درباره نحوه طراحی جلد کتاب ندارند یا اگر دارند امکان به تصویر کشیدن آن به درست و اصولی را ندارند. بنابراین لازم است در مهمترین گام، از یک طراح گرافیک حرفه‌ای و باتجربه کمک بخواهند و خود نویسندگان به عنوان مشاور در کنار طراح باشند.

یک طراح جلد کتاب حرفه‌ای تفاوت‌های ظریف طراحی را به خوبی درک می‌کند و از ابزار و منابع مناسب برای پیاده‌سازی نظرات و ایده نویسنده درباره کتاب، بصورت تصویری روی جلد استفاده می‌کند.

2) یک مفهوم جلد کتاب بی‌نظیر داشته باشید

اولین چیزی که پس از واگذاری کار به طراح به ذهن می‌رسد رسیدن به یک طرح جلد منحصر به فرد است، پس در مورد موضوع کتاب خود با طراح صحبت کنید. به طراح چکیده یا خلاصه‌ای از محتوای کتاب را ارائه دهید یا در صورت امکان، از طراح بخواهید که کتاب شما را کامل بخواند. مهم است که طراح از موضوع و محتوای کتاب به طور کامل اطلاع داشته باشد. درصورتی که طراح نتواند کتاب را مطالعه کند شما به عنوان نویسنده می‌توانید توضیحات مفصل وکامل خود را درمورد کتاب با وی درمیان بگذارید.

3) یک عنصر واحد را برجسته کنید

یکی از ترفندهای ایجاد طرح‌های جالب جلد کتاب، تأکید بر یک عنصر است. آن عنصر را برجسته کنید تا بر کل طرح حاکم شود. با این کار، جلد با طرحی جسورانه و بزرگ فوراً چشم را به خود جلب می‌کند.

چنین عنصری می‌تواند یک تصویر، نماد، مکان معروف، یک شیء و یا حتی حروف باشد. همچنین باید درباره سایر عناصر بصری نیز تصمیم بگیرید که آیا جلد نیاز به تایپوگرافی یا عکس دیگری خواهد داشت یا نه.

4) از اندازه و مقیاس‌های متفاوت استفاده کنید

اگر هر عنصر روی جلد کتاب یک اندازه باشد، هیچکدام اهمیتی ندارند. بنابراین،‌ به مقیاس و اندازه این عناصر توجه کنید. برای جلب توجه یکی یا بعضی از آنها را بزرگتر ایجاد کنید. اگر نخستین تجربه نویسندگی شما باشد، احتمالاً این نکته را نمی‌دانید. در آن صورت، عنوان کتاب در طراحی جلد به عنصر اصلی کتاب تبدیل می‌شود.

بنابراین درصورت جذاب بودن عنوان آن را در ابعاد بزرگتری استفاده کنید. از این عنوان می‌توان برای برانگیختن برخی احساسات و روایت استفاده کرد. آن را به بزرگترین و واضح ترین عنصر برروی جلد تبدیل کنید. عنوانی با حروف پررنگ که توجه مخاطب را جلب کند. اگر نویسنده مشهور باشد، باید در طراحی جلد نام نویسنده را اضافه کرد.

5) از طراحی تصاویر شلوغ و درهم پرهیز کنید.

اگر جلد کتاب شما دارای تصاویر، حروف بزرگ و سایر اطلاعات بیش از حد باشد، فقط به نویز بصری کمک می‌کند. بسیاری از عناصر برای جلب توجه بیننده رقابت می‌کنند. به عنوان یک نتیجه خالص، بیینده گیج می‌شود و نمی‌تواند درباره پیام اصلی جلد تصمیم بگیرد. تشخیص اینکه چه چیزی در طراحی جلد مرتبط و ضروری است، دشوار است.

بنابراین، از استفاده بیش از حد از رنگ‌، تصاویر، فونت، نقل قول، نام نویسنده و یا عنوان، طرح‌ها، خطوط و… خودداری کنید.

6) در انتخاب تایپوگرافی دقت کنید.

استفاده از تایپوگرافی می‌تواند باعث شود طراحی جلد شما بهتر شود و یا خراب شود. رنگ‌ها احساسات ما را برمی‌انگیزند و اشکال مختلف می‌تواند به یک طراحی هویت دهد. اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از درهم آمیختگی پوشش، فقط از یک یا دو نوع شکل استفاده می‌کنید. از قلم‌هایی استفاده کنید که ارتباط بصری خوبی برقرار کنند.

7) به اندازه جلد دقت کنید

به یاد داشته باشید در دنیای دیجیتال امروز، محصولات به صورت آنلاین انتشار می‌یابند. بسیاری از سایت‌های آنلاین در حال فروش کتاب‌های الکترونیک هستند. طرح جلد کتاب در صفحات نمایشگر در اندازه‌های کوچک و بصورت محدود نمایش داده می‌شوند. بنابراین شما مجبور خواهید بود که جلد را طوری طراحی کنید که در ابعاد کوچک هم بسیار چشمگیر و جذاب باشد. به همین دلیل است که امروزه اغلب طرح‌های ساده و با جزئیات کمتر ترجیح داده می‌شوند.

8) سادگی طرح جلد را حفظ کنید.

نیازی نیست که تمام جزئیات مربوط به محتوای کتاب را بر روی جلد به نمایش گذاشت. فقط کافی است که عناصر قابل توجه در محتوا با در جلد به بیننده منتقل کنید. جلد ساده و در عین حال اثرگذار می‌تواند در موفقیت کتاب اثر بسزایی داشته باشد.

9) به نکات مربوط به چاپ کتاب توجه داشته باشید

اگر هدف از طراحی صفحه کتاب و جلد کتاب چاپ آن است، باید به یکسری نکات مهم توجه داشت. اول اینکه رزولوشن و وضوح تصاویر را در نظر داشته باشید، زمانی که از تصاویر با حجم پایین استفاده کنید ممکن است با گستردگی تصویر از وضوح و کیفیت تصاویر استفاده شده بکاهد. دومین نکته رعایت نکات فنی چاپ و صحافی کتاب مثل انتخاب قطع کتاب، اندازه عطف و حاشیه استاندارد و … است، که در خروجی کار شما بسیار اهمیت دارد.

نکته‌ی مهم بعدی که بهتر هست مد نظر داشته باشید این است که حتی اگر قصد دارید کتاب را به صورت الکترونیکی انتشار دهید هنگام طراحی کیفیت و اندازه کتاب را به گونه‌ای تنظیم کنید که مناسب چاپ هم باشد، زیرا ممکن است در آینده کتاب را چاپ کنید.

10) تناسب ظاهری طرح با مجموعه‌کتاب یا برندتان را حفظ کنید

اگر کتاب شما نسخه‌ای از یک مجموعه کتاب است، باید این سوال را از خود بپرسید که آیا طرح جلد شما متناسب با سری طرح‌های گذشته است؟ در این گونه از طراحی‌ها لازم است که برای یکپارچه‌سازی مجموعه‌ی کتاب‌ها از ساختار یکسان مثل قالب کلی یکپارچه، فونت‌های یکسان، جایگاه و ساختار تصاویر یکسان ، تایپوگرافی، تصویرگری و … که در طرح‌های قبلی این کتاب استفاده شده است بهره ببرید. با این هدف که وقتی خواننده آن عناصر را می‌بیند، برایش یادآور نسخه‌های قبل کتاب شود.

به این ترتیب تبلیغاتی که پیش از این درباره نسخه‌های قبلی کتاب انجام داده‌ای خود به نوعی برندسازی‌ای است که به معرفی نسخه‌های جدید می‌پردازد. پس اطمینان حاصل کنید که عناصر موجود در صفحه و جلد کتاب همچنان در جلد کتاب‌های جدید تکرار شود تا شخصیت یکسان داشته‌باشند.

خدمات طراحی جلد کتاب و نشریات

اگر به دنبال طراحی یا مجموعه‌ای تخصصی در زمینه طراحی جلد هستید، ما در نشرآنلاین می‌توانیم این خدمت را برای شما انجام دهیم. در ادامه می‌توانید برخی از نمونه‌کارهای ما در نشرآنلاین را مشاهده نمایید.

امیدواریم از این مقاله نهایت بهره رو ببرید
همراه ما باشید در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
  1. نکته های خیلی خوبی بود. اگر امکانش رو دارید نمونه های داخلی و فارسی رو هم بگذارید.
    و نکته دیگه اینکه من زمانی که می خوام جلدی رو طراحی کنم خیلی طرح نهاییم خوب از آب در نمیاد چیکار باید بکنم؟ لطفا راهنماییم کنید

    1. مرسی از توجه شما. حتما در بروزرسانی های بعدی از نمونه های فارسی استفاده خواهیم کرد.
      برای اینکه بتونید طرح های خوبی رو بزنید هم باید تجربه خوبی داشته باشید هم به ابزار مسلط باشید. قبل از هر کاری بهتره کارهای خوب زیاد ببینید…
      موفق باشید

  2. سلام
    معمولا کپی برداری از نمونه های خارجی راحتتره از ایده گرفتن و تشخیص نکات کلیدی طراحی اما در این مقاله شما نکات کاربردی در هرکدوم از طرحها رو مشخص کردین

    1. سلام
      بله متأسفانه امروزه بجای ایده و آموزش روشهای طراحی اغلب به کپی برداری از طرحها اکتفا میشه

    2. سلام و وقت بخیر چند ایده برای کتب درسی و کتب رمان چند جلدی دارم چطور ارائه بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید