نکات کاربردی در طراحی جلد کتاب کودکان

آخرین بروزرسانی: 23 آذر 1402
2993
2
نکات طراحی در طراحی جلد کودکان
چرا خدمات نشرآنلاین

اولین و گاهی اوقات تنها ملاک برای انتخاب کتاب، جلد کتاب است. اساساً بدون جلب علاقه احتمال فروش محصول کمتر خواهد بود. در ادامه به بررسی 5 نکته در طراحی جلد کتاب کودکان خواهیم پرداخت که رعایت این اصول در چیدمان، ترکیب و طراحی به شما کمک می‌کند تا به بطور مداوم جلد کتاب‌های جذاب طراحی کنید تا نه تنها مشتری‌های خود را جذب کنید بلکه باعث افزایش فروش و موفقیت کتاب شوید.

پیش از شروع طراحی، لازم است که plan یا نقشه‌ای را در ذهن خود داشته باشید، مانند معماری که پیش از شروع ساخت، به یک طرح احتیاج دارد. پس از آن مرحله چیدمان و یا ترکیب آغاز می‌شود. طرح و ترکیب به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که عناصر مختلف، اندازه و محل قرارگیری آنها مشخص شود. ترکیب خوب در طرح شما باعث می‌شود که خواننده به سمت کتاب جذب شود.

نکات کاربردی در طراحی جلد کتاب کودکان

1- قانون یک سوم

استفاده از ترکیب‌های غیرمعمول یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد طرحی متفاوت است. شما می‌توانید از طرحی بدون نقطه‌ی تمرکز استفاده کنید یا اینکه در صفحه طراحی خود خطی فرضی را در نظر گرفته و عناصر را در امتداد این خط ترسیم کنید. توجه داشته باشید نیازی نیست که این خط منظم و یا قرینه باشد.

به تصویر زیر دقت کنید. خط افق کمی پایین تر قرار گرفته است. اگر افق را در وسط صفحه یا حتی امتداد راهنمایی افق فوقانی قرار دهیم از داشتن آسمانی با شکوه محروم هستیم. در این تصویر هدف از طراحی جلب نگاه‌ها به سمت آسمان است.

بخشی از مراحل فراگیری طراحی مربوط به استفاده از ابزارهای مناسب طراحی است. این که بدانید چه موقع اعمال یک قانون مفید است و در کجا مضر. در مواقعی استفاده از یک ترکیب خارج از مرکز، مفید نیست. به عنوان مثال نیازی نیست که جزئیات مهم را فقط برای قرار دادن یک شیء در این موقعیت قطع کنید.

2- جهت یابی دیداری طرح (مسیر نگاه کردن به طرح)

معمولا در زبان‌های لاتین نگاه از جایی سمت بالا و چپ شروع و به سمت راست و پایین متمایل می‌شود و در زبان فارسی بالعکس. حتی گاهی دیده شده است که طرح‌هایی که خلاف این جهت هستند باعث دشواری پردازش توسط مغز می‌شوند. به این ترتیب جهت‌یابی در ترکیب تصاویر به گونه‌ای که نگاه و مغز انسان بتواند با آنها ارتباط برقرار کند اثر مثبتی بر روی واکنش مخاطب خواهد گذاشت.

در تصاویر نمونه ملاحظه می‌کنید که در ترکیب تصاویر در کنار زیبایی، ترتیب ترجیحی میان عناصر نیز رعایت شده است.

3- نقطه کانونی

یکی دیگر از عوامل داشتن طراحی خوب، ایجاد یک کانون (نقطه توجه) است. در اینجا چند اصل اساسی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد نقاط دیدنی اولیه و ثانویه به راحتی از آنها استفاده کنید.

اندازه

عناصر بزرگ‌تر توجه بیشتری نسبت به عناصر کوچک به خود جلب می‌کنند. عناصر هم‌اندازه هم ممکن است با یکدیگر به رقابت بپردازند. هنگام ایجاد جلد کتاب باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید عنوان یا شخصیت اصلی، کانون اصلی باشد و آن را بزرگتر کنید.

انزوا

احاطه یک عنصر با فضای سفید به آن کمک می‌کند تا از آن جدا شود. اگر در اطراف یک عنصر اصلی بیش از حد آشفتگی وجود داشته باشد توجه به آن سخت‌تر خواهد بود.

مرکز

عناصری که در جلو و مرکز یک طرح قرار می‌گیرند، توجه بیشتری نسبت به عناصر قرارداده شده در لبه یا کناره‌های آثار هنری جلب می‌کنند. این یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین اصول در طراحی جلد کتاب است.

تضاد

کنتراست به راحتی با استفاده از رنگ ایجاد می‌شود. هنگامی که طرح شما با رنگ‌های کسل کننده احاطه شده است، یک شیء روشن‌تر ظاهر می‌شود. یک عنصر تیره زمانی که بر روی پس زمینه سبک و روشن‌تر قرار گیرد توجه بیشتری را جلب می‌کند.

عنوان بزرگترین عنصری است که می‌توان برای ایجاد نقاط کانونی استفاده کرد. استفاده از رنگ، قلم و تایپوگرافی در طراحی جلد اهمیت بسیاری دارد.

4- تایپوگرافی

شما تنها زمانی می‌توانید طرح‌ها، حروف نوشتاری و عناصر مختلف را با هم ترکیب کنید که طراحی حرفه‌ای و با تجربه باشید. بهترین توصیه برای حروف‌چینی جلد استفاده از یک یا دو مورد از عناصر طراحی است. در صورت استفاده بیش از یک فونت، فقط یکی از آنها باید به صورت تزئینی و با تایپوگرافی خاص طراحی شده باشد.

نگاهی به تصویر نمونه بیندازید. عنوان کتاب با فونتی مرسوم و مد روز نوشته شده است. اگر بخواهیم از فونت دیگری در کتاب برای نوشتن اسم نویسنده استفاده کنیم باید به اندازه، رنگ و حروف متن توجه داشت تا با عنوان اصلی در رقابت و یا تضاد قرار نگیرد.

5- روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ موضوع بسیار گسترده‌ای است. رنگ اغلب معیار مهمی برای جدا کردن جلد خوب و بد است. رنگ‌های مختلف احساسات و خلق و خوهای مختلفی را منتقل می‌کنند. استفاده از رنگ‌های آنالوگ، که در کنار یکدیگر روی چرخ رنگ قرار دارند می‌توانند احساس آرامش و هماهنگی بیشتری ایجاد کنند. رنگ‌های مقابل هم در چرخ رنگ نیز رنگ‌هایی هستند که در کنار یکدیگر تصویر خوشایندی می‌سازند.

سخن آخر

این چند نکته اساسی اگر اصولی انجام شود می‌تواند در طراحی حرفه‌ای جلد کمک زیادی به شما بکند اما پیشنهاد می‌شود تا می‌توانید نمونه‌کارهای خوب ببینید و تمرین کنید تا به نتایج خوب دست پیدا کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد
اگر سوال یا اطلاعاتی داشتید در بخش کامنت های این مقاله با ما درمیان بگذارید.
با ما همراه باشید در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
    1. سلام
      متشکر
      بله حتما در آینده به این موضوع هم می‌پردازیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید