رزومه چیست؟ همراه با نکات نگارش و طراحی

آخرین بروزرسانی: 12 اسفند 1402
164
0
رزومه چیست
چرا خدمات نشرآنلاین

مطمئناً نوشتن رزومه حرفه‌ای کاری دشوار و زمانبر است. اگر می‌‌خواهید در شرکتی معتبر استخدام شوید، اولین اقدامی که برای تقاضای آن شغل باید انجام دهید این است که معرفی‌نامه‌ی خود را برای شرکت مورد نظر ارسال کنید.

رزومه چیست؟

سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می‌شود. یک رزومه خوب به همراه طراحی صفحه حرفه‌ای اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می‌کند.

به طور خلاصه یک رزومه حرفه‌ای باید در مدت زمان کوتاهی بتواند توجه کارفرما را به خود جلب کند و او را برای برقراری تماس با کارجو ترغیب کند. در حقیقت، شما با ارسال معرفی‌نامه به کارفرما سعی می‌کنید اطلاعات دقیقی از شخصیت، تحصیلات و سوابق شغلی خود به کارفرما ارائه کنید.

رعایت نکات زیر در نوشتن رزومه بسیار مؤثر خواهد بود:

  1. رزومه خود را بصورت مختصر، مفید و اختصاصی تهیه نمایید. رزومه خود را حداکثر در دو صفحه خلاصه کنید تا کارفرما بتواند در زمانی کوتاه اطلاعات کلیدی شما را پیدا کند.
  2. به تخصص‌ها و مهارت‌های مورد نیاز محل کار، با تأکید بیشتری اشاره کنیداین موارد را با پر رنگ کردن یا خط کشیدن زیر مهارت‌های مربوطه مورد توجه قرار دهید.
  3.  رزومه را بطور واضح و روشن نوشته و از کلمات و عبارات مناسب استفاده کنید تا کارفرمایان بتوانند بدون مشکل و سریعاً اطلاعات مورد علاقه خود را در آن پیدا کنند.
  4.  یکی از نکات مهم در رزومه سندیت آن است. بنابراین تا حد ممکن سعی کنید تاریخ‌ها، آدرس‌ها و سایر مراجع را با دقت وارد کنید.
  5.  رزومه نباید حاوی اشتباهات چاپی و غلط‌ های املایی باشد. وجود یکی دو غلط املایی در رزومه ارزش و تأثیرگذاری آن را کاهش می‌دهد.
  6.  بعد از حاضر کردن نسخه اولیه رزومه، آن را چندین بار مرور کرده و خوب بررسی کنید تا از هر حیث بدون ایراد و مشکل باشد.
  7.  حتماً از رزومه خود پرینت تهیه نموده و در صفحه‌آرایی و انتخاب فونت‌های مناسب دقت کنید تا ظاهری پسندیده داشته باشد.
  8.  به یاد داشته باشید که رزومه جنبه‌ای تبلیغاتی دارد. بنابراین حتی اگر تجربه کاری زیادی هم ندارید؛ در بخش تجربیات کاری رزومه خود، پروژه‌های کلاسی، تجربیات و مطالعات شخصی خود را ذکر نمایید.
  9. هدف شغلی را یا با ذکر یک منصب یا پست سازمانی مشخص همراه کنید زیرا هدف از این بخش ایجاد رابطه بین توانایی‌های شما و موقعیت معین کاری است.
  10.  در بیان سوابق کاری سعی کنید نتیجه فعالیت شغلی خود را در هر مورد توضیح دهید. بر نقاط قوت خود تأکید کنید و نقاط ضعف را تا حد ممکن کمرنگ کنید. مهمترین جملات خود را در ابتدا بیاورید.
رزومه چیست

رزومه حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • رزومه باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارت‌های فرد با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین مطابقت را داشته باشد.
  • بخش‌بندی رزومه باید ساختاری منطقی داشته باشد تا به راحتی قابل مطالعه و مفهوم باشد.
  • باید کوتاه و مختصر بوده و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد.
  • محتوای رزومه نباید غلط املایی و دستور زبانی داشته باشد. نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد.

یک رزومه حرفه‌ای شامل چه اطلاعاتی است؟

  • اطلاعات شخصی: شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) می‌شود.
  • تحصیلات: شما در رزومه خود باید به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید، اشاره کنید. اگر مدارک دیگری نیز دارید بهتر است آن‌ها را نام ببرید.
  • سوابق شغلی و حرفه‌ای: این قسمت یکی از مهمترین بخش‌های رزومه کارجو بوده و محل توجه بسیاری از کارفرمایان است. در این قسمت، لیستی از عناوین و سمت‌های شغلی فرد همراه با جزییات آن درج می‌شود.
  • علایق و دستاوردها: یکی از مواردی که کارفرمایان در رزومه به آن دقت می‌‎کنند، نوع علایق و سرگرمی‌هاست.توضیحات مرتبط با این بخش باید کوتاه و مختصر باشد. هر چقدر سنتان بیشتر می‌شود، الویت‌ها و علایق شما در رزومه، به مرور کوتاه‌ و پر اهمیت‌ می‌شود.
  • مهارت‌های فردی: مهارت‌های ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه فرد ببیند عبارتند از:
    – تسلط به یک زبان غیرفارسی
    – توانایی کار با نرم‌افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
    – توانایی جستجو در اینترنت تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی
    این ها موارد ابتدایی و لازمه بسیاری از مشاغل امروزه هستند، اما چنانچه مهارت‌های شغلی شخص زیاد باشد، نوشتن یک رزومه براساس مهارت‌ها می‌تواند روند استخدام را تسریع کند.
  • تجربیات و دوره های تخصصی: درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاری دارد. جهت ارسال درخواست برای یک کار تخصصی، بهتر است اطلاعاتی درباره گذراندن دوره‌های آموزشی و یا تجربیات مهم در پروژه‌های مرتبط بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) در این قسمت درج ‌شود.
  • حضور در کنفرانس ها و همایش‌ها: جهت درخواست کار برای انجام کارهای علمی و تحقیقاتی، ذکر تجربیات شرکت در کنفرانس‌های علمی و تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • ارجاعات: بسیاری از کارفرمایان در مرحله مطالعۀ رزومه، درستی سوابق را بررسی نخواهند کرد. بنابراین اگر در رزومه خود با کمبود فضا روبرو هستید می‌توانید این قسمت را حذف کنید و در صورت درخواست، شماره تماس کارفرمایان پیشین خود را در اختیار کارفرمای جدید قرار دهید.
نحوه نگارش رزومه

نکات مهم در نگارش و طراحی رزومه

رعایت نکات مهم برای نوشتن، طراحی و صفحه آرایی رزومه و داشتن یک رزومه استخدامی مناسب کمک زیادی به شما می‌کند تا بتوانید یک موقعیت استخدامی خوب پیدا کنید و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و ابزارهای بازاریابی رزومه می‌باشد، نکاتی مهم برای نوشتن رزومه وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

۱) رزومه داشته باشید

رزومه شما شناسنامه‌ شماست. بسیار پیش می‌آید که دوستان و آشنایان برای شما به دنبال فرصت شغلی هستند و به هر کسی می‌توانند، می‌سپارند تا فرصتهای شغلی موجود را خبر دهد. اما رزومه‌ای از شما در اختیار ندارند.

همیشه رزومه داشته باشید و اگر به نزدیکان خود می‌سپارید که برایتان کار جستجو کنند، حتماً به صورت دیجیتال و یا به صورت مکتوب و پرینت کاغذی، نسخه‌ای از رزومه‌ی خود را ارائه دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که طرف مقابل برای خواندن رزومه شما بین ۳۰ تا ۴۰ ثانیه وقت صرف خواهد کرد.

۲) از رزومه‌های آماده استفاده نکنید

این روزها انبوهی از رزومه‌های آماده و نمونه‌های رزومه در فضای آنلاین، به صورت رایگان ارائه شده یا فروخته می‌شوند. این رزومه‌ها شاید بتوانند کمی در مورد موضوعات و عناوین مفید باشند، اما ممکن است به ذهن شما چارچوب‌های نادرست و نامربوط بدهند.

ضمن اینکه برای کسی که رزومه‌ی شما را می‌خواند و رزومه‌های زیادی را دیده است، احساس اینکه شما حتی در حد تنظیم یک برگ معرفی خودتان هم توانمند نیستید، می‌تواند احساسی منفی ایجاد کند.

۳) برای همه‌ی سازمان‌ها از یک رزومه استفاده نکنید

بسیار مشاهده می‌شود که فرد، یک رزومه را آماده می‌کند و آن را برای صد شرکت مختلف ارسال می‌کند. این کار شبیه ارسال ‌اس‌ام‌اس‌های عمومی برای تبلیغات است و همانطور که می‌دانید این شیوه اثربخشی بسیار کمی‌ دارد. به جای ارسال رزومه برای صد شرکت مختلف، وقت بگذارید و حتی اگر مجبور شدید برای ۵ شرکت (یا حتی یک شرکت!) رزومه طراحی کنید و بفرستید. اما آن رزومه را به صورت بسیار حرفه‌ای تنظیم کنید.

۴) سازمان‌های بزرگ و سازمان‌های کوچک در رزومه‌ی شما به دنبال قابلیت‌های متفاوتی هستند

معمولاً سازمان‌های بزرگ، نیروی تخصصی را ترجیح می‌دهند. اگر کسی قرار است متخصص شبکه باشد، دوست دارند در تمام بخش‌های رزومه‌اش در مورد فعالیت‌های شبکه‌ای ببینند و بخوانند.

۵) شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های بین‌المللی عموماً نگاه متفاوتی به رزومه دارند

برای شرکت‌های بین‌المللی، تفریحات شما، گردش‌ها و مسافرت‌ها، کارهای داوطلبانه، مسئولیت اجتماعی و … مهم است و همیشه در رزومه مورد اشاره قرار می‌گیرند. اینکه یک مهندس الکترونیک به تنیس هم علاقه دارد و این مطلب را در رزومه‌ی خود می‌آورد برای فرهنگ کسب و کار بین‌المللی نه تنها عجیب نیست بلکه مفید و موثر نیز هست. اما در رزومه‌ ارسال شده برای یک شرکت ایرانی، ممکن است بی‌معنی تلقی شده یا حتی به عنوان یک امتیاز منفی در نظر گرفته شود.

۶) قبل از هر چیز باید دقت کنید که رزومه‌ شما حذف نشود

معمولاً به دلیل تعدد رزومه‌های دریافتی، کسانی که مسئول بررسی رزومه‌ها هستند، تعدادی از آنها را کنار می‌گذارند. عوامل متعددی می‌تواند باعث شود که رزومه‌ی شما به سادگی کنار گذاشته شود. قالب‌بندی نادرست و نامرتب، اشتباهات تایپی، حجم خیلی زیاد مطالب، فونت نامناسب و غیررسمی از جمله مواردی هستند که ممکن است شانس بررسی‌های بعدی را از رزومه‌ی شما بگیرند.

۷) برخی نکات خیلی ساده نیز می‌تواند تاثیر خوبی روی حس خواننده از مطالعه‌ی رزومه‌ی شما داشته باشد.

به رزومه خود ساختار بدهید. اطلاعات تماس و سوابق حرفه‌ای و تحصیلات و … را با جدول‌بندی مناسب و کارهای ساده‌ی گرافیکی از هم تفکیک کنید. از فونت‌های رسمی (در فارسی مثل نازنین، لوتوس، میترا و در انگلیسی تایمز نیو رومن) استفاده کنید.

۸) همه چیز را در رزومه ننویسید

انسانها به سادگی در دام قضاوت گرفتار می‌شوند. جز در مواردی که مجبور هستید، اطلاعات بیهوده و اضافی در رزومه ننویسید. مجرد و متاهل بودن اگر از پیش‌نیازهای شغل نیست و در آگهی‌ها به طور مشخص در مورد آن صحبت نشده، یک مسئله‌ی کاملاً شخصی شماست و با نوشتن آن اطلاعات این احتمال را ایجاد می‌کنید که طرف مقابل در مورد شما پیش‌قضاوت داشته باشد.

۹) حتماً نباید سابقه‌ی کار زیادی داشته باشید

برخی فکر می‌کنند برای اینکه رزومه بنویسند باید سابقه‌ی کار زیادی داشته باشند. حتی یک دانشجو نیز می‌تواند رزومه داشته باشد. در این نوع رزومه باید سهم بیشتری را به اطلاعات تحصیلی، پژوهش‌ها، علاقمندی‌ها، مهارتها، توانمندی‌ها و انگیزه‌هایی که برای به دست آوردن موقعیت جدید دارید اختصاص دهید.

ویژگی های رزومه

رزومه، الزاماً برای استخدام نیست. همیشه رزومه‌ای از خودتان داشته باشید و آن را به کامل‌ترین شکل ممکن (شاید در چند صفحه) و برای هر کار و سازمانی، منتخبی از آن رزومه را ارائه کنید.

اشتباهات رایج در ارائه رزومه

سیاری از افراد از نوشتن رزومه متنفر هستند. نوشتن یک رزومه به دلیل توجه به فرم و محتوای آن ممکن است کسل‌کننده باشد و از آن بدتر فرستادن رزومه و دریافت نکردن هیچ پاسخی، باعث می‌شود به نوع نوشتن رزومه شک کنید. اشتباهات رایج در رزومه‌ها معمولاً تکراری هستند بنابراین در ادامه مقاله به اشتباهات رایج در ارائه رزومه می‌پردازیم.

۱) از «من» گفتن در بیان اهداف بپرهیزید

استخدام کنندگان به اهداف شغلی شما اهمیتی نمی‌دهند. آن‌ها فقط شغلی دارند که باید پر شود و شما تنها یکی از گزینه‌های آن‌ها هستید. اولین چیزی که استخدام کننده در رزومه‌ی شما می‌بینید توانایی‌های شما برای انجام شغل است نه درخواست های شما. پس سعی کنید از من گفتن بپرهیزید و در عوض، توانایی های خودتان را در رزومه ارائه دهید.

۲) از کلمات نامناسب استفاده نکنید

هنگامی که از کلماتی مانند «خلاق»، «مبتکر» و «استثنایی» استفاده می‌کنید، نظرات خودتان را به اشتراک می‌گذارید. از نظر استخدام کننده، کار او تشخیص این موارد است. هنگامی که این کلمات را درباره‌ی خود می‌گویید از خودراضی به نظر می‌رسید.

۳) اضافه کردن عکس

گذاشتن عکس در رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک طبیعی است اما در رزومه قابل قبول نیست. اجازه دهید توانایی‌هایتان درباره‌ی شما حرف بزنند نه ظاهرتان.

۴) خیلی شخصی بودن

استخدام کنندگان علاقه‌ای ندارند درباره‌ی برنامه‌های تفریحی و فوق‌العاده‌ی شما چیزی بدانند. استخدام کنندگان تقریبا ۶ ثانیه صرف خواندن رزومه‌ی شما می‌کنند پس مطمئن شوید نکات و اطلاعات ضروری و مرتبط به تجارب حرفه‌ایتان را نوشته‌اید.

امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را ببرید
همراه ما باشید در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید