نکاتی در خصوص طراحی کاتالوگ ها

آخرین بروزرسانی: 17 آبان 1399
1844
0
کاتالوگ
چرا خدمات نشرآنلاین

در این مقاله قصد داریم نکاتی در خصوص طراحی کاتالوگ ها ارائه نماییم. با پیشرفت رو به رشد در فناوری و تکنولوژی و تنوع در ابزار و روش های تبلیغاتی، در دنیای امروزی رقابت و حساسیت در شیوه تبلیغات و بازاریابی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در این میان ابزارهای تبلیغاتی بسیار متداول و کارآمدی وجود دارند که استفاده از آنها همراه با رعایت اصول تبلیغاتی می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. ابزارهایی همانند کاتالوگ، بنر، پوستر، بروشور، تراکت، کارت ویزیت و غیره که لازم است در طراحی هر یک به نکات متفاوتی توجه داشت.

نکات مهم در طراحی کاتالوگ ها

1_تعیین هدف

در آغاز طراحی کاتالوگ می بایست توجه داشته باشید که هدف مصرف کننده از سفارش آن محصول چیست و چرا از آن محصول استفاده می شود. به انتظارات و توضیحات خریدار با دقت گوش فرا دهید و سبک طراحی خود را مطابق با نیازهای او تعیین نمایید. بسیاری از خریداران شما در سابق نیز کاتالوگ داشته اند و در واقع علت طراحی مجدد نامناسب بودن نمونه های پیشین می باشد. توجه داشته باشید که امکان دارد مشکل از طرح نباشد بلکه به دلیل عدم تناسب میان نیاز مشتری و طراحی کاتالوگ نتیجه مورد نظر حاصل نشود.

2_محدود نمودن فونت ها

در طراحی کاتالوگ ها نیازی به استفاده از فونت های زیاد نیست. برخی از طراحان تصور می کنند که با افزایش تعداد صفحه های یک بروشور می بایست از فونت های بیشتری بهره برند تا به گیرایی آن افزوده شود، اما این تصور اشتباهی است. توصیه می شود شما از سه فونت مختلف در طراحی کاتالوگ استفاده کنید، اولی در عناوین اصلی، دومی برای عنوان های فرعی و سومی برای متن و نوشته های صفحات.

3_تعیین کاغذ مناسب

تعیین جنس و سایز کاغذ در طراحی کاتالوگ بسیار اهمیت دارد، انتخاب رنگ های مورد استفاده برای کاغذهای گوناگون، تفاوت خواهد داشت. طراحی برای یک کاتالوگ سایز A4 و سایز A5 بسیار متفاوت می باشد؛ بنابراین پیش از هرچیز مشخصات کاغذ مورد استفاده ی خود را تعیین نمایید.

4_رعایت اصول نگارشی

در کل توجه زیادی به رعایت اصول نگارشی، ویرایش و بازبینی متن و تعیین مناسب عنوان ها در طراحی کاتالوگ نمی شود. در صورتی که مهم ترین قسمت برای انتقال اطلاعات به خوانندگان یک کاتالوگ، نوشته ها و متن های آن می باشند و مشخص نمودن آنها کمک بسیاری به تعیین سایز تصاویر و چیدمان صفحات داخلی در طراحی کاتالوگ خواهد کرد.

5_طراحی کاتالوگ با استفاده از کاغذ و قلم

پیش از اینکه ایده های خود را در نرم افزارهای گرافیکی اجرا کنید، طرح اصلی و شکل کلی کاتالوگ را با استفاده از دست بکشید. زیباترین ایده های طراحی و حتی فیلم های سینمایی در آغاز با طراحی روی کاغذ ایجاد شدند. با گذشت مدت دو هفته، دو یا سه طرح اصلی را مهیا نموده و به مشتری خود ارائه دهید. هرکدام که در نهایت تأیید شد روی کامپیوتر اجرا کنید.

6_تناسب طراحی کاتالوگ با زمینه کاری

طرح شما می بایست پس از انتشار و رسیدن به دست اشخاص حس خوبی را در نگاه اول انتقال دهد. برای نیل به این هدف لازم است بین محصول عرضه شده، طرح شما، زمینه کاری شرکت و مشتریان هدف شرکت تناسب لازم ایجاد شود. به طور مثال چنانچه مشغول طراحی کاتالوگ برای یک موسسه خیریه هستید نبایست کاتالوگ خیلی گران و شیک طراحی کنید چرا که امکان دارد اشخاصی که آن را می بینند با خود تصور کنند که چه هزینه بالایی برای این طراحی صرف شده است! ولی برای معرفی محصول جدید یک شرکت بزرگ لازم است شما تا جایی که امکان دارد به طراحی متنوع و خاص و همچنین کیفیت کاغذ توجه نمایید.

7_عکاسی از محصولات کاتالوگ

به منظور افزایش کیفیت طراحی کاتالوگ به ویژه برای محصولات یک شرکت گرفتن عکس های صنعتی از محصولات ضروری است. به دست آوردن تصاویر مناسب کمک بسیاری به زیباتر شدن طرح پایانی بروشور خواهد کرد. چنانچه توانایی پرداخت هزینه های لازم برای عکاسی از محصولات را نداشته باشید یا به هر علت دیگری چاره ای به جز استفاده از تصاویر اینترنتی ندارید در انتخاب خود نهایت ظرافت و دقت را رعایت نمایید. تصاویری را تعیین کنید که واقعی به نظر برسند و با سایر تصاویر دیده شده تفاوت داشته باشند.

در میان شیوه های بازاریابی، طراحی بروشور و کاتالوگ اثرات فراوانی بر اعتبار شرکت نزد مشتریان دارد و مناسب ترین شیوه ممکن برای معرفی خدمات و محصولات شرکت ها می باشد. ضمن اینکه توجه به این مسئله و عرضه بهترین ها میتواند مشتریان سابق شما را به همکاری مجدد با شما تشویق نماید.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید