نکات اساسی در خصوص صفحه آرایی

آخرین بروزرسانی: 23 بهمن 1398
2449
0
صفحه آرایی
چرا خدمات نشرآنلاین

طراحان تازه کار و با تجربه بهتر است که برخی اصول اولیه را در طراحی صفحه بکار بندد. یک طرح چیدمانی از متن و تصاویر است و هنگامی که این عناصر به طور مؤثر ترکیب شوند، محتوایی به یاد ماندنی از شما برجای می گذارند. تأثیر بصری و تجربه بیننده به صورت نمایی افزایش می یابد. این طراحی را می توانید در رسانه هایی نظیر کتاب، وب سایت، نشریات تبلیغاتی و… به اشکال مختلف استفاده نمود.

برای درک تأثیرات مختلف طرح های مختلف، لازم است که با برخی اصول جهانی طراحی و همچنین فلسفه شخصی خود پیرامون آن آشنا شوید.

نکات صفحه آرایی

از جمله نکات اساسی در خصوص صفحه آرایی باید رعایت شود عبارتند از:

  • متناسب بودن فواصل سطرها
  • تعیین مناسب نوع خط
  • تناسب رنگ مرکب
  • اعمال فضاهای خالی و پر میان واژگان
  • تعیین نوع کاغذ
  • چگونگی تنظیم واژه نامه های لاتین و فارسی
  • چگونگی فرایند ارجاع به منابع
  • چگونگی نمایه شدن لغات خاص
  • چگونگی برخورد با فرمول ها و اعداد ریاضی
  • چگونگی چیدمان سربرگ ها
  • چگونگی ترکیب بندی و نمایان شدن جدول ها، شکل ها و نمودارها
  • چگونگی نمایان شدن عناوین فصل ها، بخش ها، پاراگراف ها و زیربخش ها

قبل از شروع یک پروژه خلاق، مهم است که مکان خود را در تاریخچه بزرگتر هنر و طراحی بدانید. هرگز از تحقیق و یادگیری در مورد سبک‌ها، حرکات و زیبایی شناسی‌های مختلف تاریخی و معاصر، دست برنخواهید داشت. به طور مثال سبک مینیمالیستی تکامل زیبایی‌شناسی است که توسط جنبش هنر و طراحی آلمانی اوایل قرن بیستم رواج یافته است.

توجه به آموزش شخصی خود و توجه به آنچه که شخصاً با شما صحبت می کند، به شما کمک می کند تا صدایی منحصر به فرد، اما مرتبط با آن را تهیه کنید که به شما امکان می دهد تا طرحی را که بیشتر از آن تحسین می کنید، مرجع کنید.

روزنامه‌ها به این علت که یکی از ابزارهای اطلاع‌ رسانی می باشند و دارای سوژه های گوناگون خبری بسیار متنوعی هستند، مخاطبان ویژه و تقریباً ثابتی را دارا می باشند به همین علت به طراحی گرافیکی و صفحه بندی مخصوص و بدیع در هر شماره ای که به انتشار می رسد، نیازی نیست. البته صفحه بندی و طراحی زیبای  روزنامه موجب جلب توجه بیشتر مخاطبان و افزایش تیراژ آن می گردد.

همچنین صفحه بندی و طراحی کتاب‌ها بر اساس سلیقه و ذوق مخاطبان و موضوعات آنها صورت می گیرد؛ یکی از مشخصه هایی که تقریباً شامل همه کتاب ها می شود عدم گرافیکی بودن و سادگی آن ها است. اغلب در صفحه بندی کتاب ها، نوع چاپ و جنس کاغذ مورد توجه قرار می گیرد.

رعایت تعادل در صفحه آرایی

دستگاه حسی انسان ها طوری عمل می نماید که افراد، زمان دیدن یک تصویر یا طرح، میل فراوانی به تعادل دارند. در صفحه بندی یکی از روش های رسیدن به تعادل، تقارن می باشد. در کتاب های خطی و همچنین کتاب های چاپ سنگی عصر قاجار، صفحه های متعادلی که بر اساس تقارن نظم یافته اند، بسیار دیده می شود.

نکات صفحه آرایی

ولی می بایست توجه نمود که اینک در صفحه آرایی، حفظ تعادل از طریق تقارن راهکار مناسب و ارزشمندی محسوب نمی شود و تقارن، زبان بصری مناسب قرن ما نمی باشد. به همین دلیل، لازم است با استفاده از شیوه هایی به غیر از تقارن، تعادل را در دو برگه مجاور هم ایجاد نمود. لازم به ذکر است در برخی از کتاب ها همانند کتاب های کودکان ارتباط بین دو صفحه مقابل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در صفحه آرایی کتاب های کودکان، اصل اساسی، اجتناب از هر نوع پیچیدگی و رعایت سادگی می باشد. سفید خوانی، به معنای وجود سطوح سفید به غیر از حاشیه ها است که رعایت آن در صفحه آرایی کتاب کودک، بسیار اهمیت دارد. به این دلیل، نبایست صفحه ها سرشار از متن و تصاویر و بدون هیچ سفیدی باشند.

ولی تقسیم این سفیدی ها در صفحه ها، لازم است با رعایت مبانی و قواعد بصری انجام شود و به درک مفهوم و راحت خواندن کمک کند. ضمن اینکه گروه سنی کودک می بایست در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است سفید خوانی کتاب کودک ۶ تا ۷ ساله در مقایسه با سفید خوانی کتاب های گروه سنی نوجوانان بیشتر است.

در صفحه بندی کتاب های کودکان، لازم است دو صفحه مجاور یکدیگر را در حد امکان و با تأکید فراوان، به هم مربوط ساخت که به شکل یک تابلو دیده شود. یکی از شیوه های متداول برای نیل به این هدف، ادامه تصویر از یک برگه به برگه ی مجاور می باشد.

اگر تصویرگذاری در کتاب های کودک از طریق کامپیوتر صورت پذیرد اغلب حداقل سایه را برای تصاویر اعمال می کنند، چرا که علتی ندارد برای یک کتاب کودک، تصاویر مشابه یک عکس دیده شوند یا حقیقی جلوه نمایند. شایان توجه است معمولاً برای کتاب های علمی یا آموزشی تلاش می شود تصاویر به واقعیت نزدیک تر باشند.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید