تمپلیت چیست؟

آخرین بروزرسانی: 27 آبان 1399
3942
0
قالب صفحه آرایی
چرا خدمات نشرآنلاین

تمپلیت (Template) واژه‌ای لاتین است به معنی الگو و قالب.
تمپلیت، قالب و الگویی است که به عنوان راهنما برای ساختن چیزی مورد استفاده قرار می گیرد. کلمه تمپلیت بیشتر در حوزه سایت و نشر کتاب و نشریات مختلف کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. تمپلیت‌هایی که به شکل آماده ارائه می‌شوند به همه این امکان را می دهند که بدون استخدام یک طراح یا توسعه دهنده وب، بدون داشتن دانش زیادی از آن‌ها استفاده کنند و سایت یا کتاب و نشریات خود را تولید کنند.

ساختار تمپلیت آماده

در تمپلیت آماده، طرح گرافیکی مرتبط با موضوع طراحی شده است و متناسب با آن ساختار بصری تمام محتوا (تصاویر، متن و…) مشخص شده اند و تنها کافیست هر قسمت توسط کاربر ویرایش و تکمیل شود. در تمپلیت‌ آماده رنگ‌بندی، ترکیب‌بندی، فونت، عناصر گرافیکی و غیره تمام بخش‌های کار مشخص می‌شود و این موارد به شکلی ‌تعیین و تعریف می‌شوند که کاربر بتواند به راحتی آنها را ویرایش کند. کیفیت، امکانات و ویژگی‌های این قالب‌ها جدای موضوع و نوع آن‌ها، کاملا به تجربه و توانایی تولید کننده تمپلیت بستگی دارد.

تمپلیت آماده کتاب و نشریات

خلق ظاهری زیبا و جذاب برای کتاب، مجله و نشریات، در کنار توجه به محتویات غنی و پربار از عوامل مهم در جذب مخاطب و خواننده است، این ظاهر زیبا در زمان طراحی قالب کلی یا تمپلیت آن شکل می گیرد.
طراح و صفحه آرا با توجه به موضوع و محتوای کتاب و نشریه تولید شده و در برخی مواقع با در نظر گرفتن طرز فکر نویسنده سعی می کند طراحی قالب کار را به شکلی انجام دهد که به مخاطب در درک بهتر و ارتباط بیشتر با محتوای پیش رو کمک کند.

قالب کلی همه چیزهایی که برای طراحی متن نیاز دارید به شما ارائه می‌دهد، البته این نوع امکانات به ویژگی‌ها و کیفیت و نوع قالب کلی بستگی دارد. در تمپلیت می‌توانید متن خود را در با توجه به ساختار کلی در هر جایی قرار دهید، سایز عناصر را تغییر دهید، رنگ بخش های مختلف و یا کل کار را تغییر و بسیاری از موارد دیگر را تغییر دهید، همچنین در صفحه آرایی با تمپلت در حین توجه به ساختار کلی طرح می‌توانید با خلاقیت چیدمان محتوای کار را تغییر دهید و بخش‌های جدیدی را ایجاد کنید.

تمپلیت ورد

تمپلیت‌های آماده در نوشتار ساده معمولا در قالب ورد ارائه می گردد و معمولا به خاطر سادگی نرم افزار ورد استفاده از این قالب ها برای اکثر افراد ساده هست، البته با توجه به ساختار نرم افزار ورد بهتر است کمتر از این قالب ها حتی برای کتاب‌های ساده استفاده کنید و توقع خروجی با کیفیتی را نداشته باشید. مانند همه تمپلیت ها، روش استفاده این نوع قالب ها به این صورت است که هنگام باز کردن از فایلی که بعنوان طرح پایه وجود دارد می‌توانید استفاده کنید و در سپس طبق نمونه مطالب مورد نظر خود را در قالب جای‌گذاری کنید.

تمپلیت ایندیزاین

در مقابل نرم افزار ورد؛ در بین همه نرم افزارها، نرم افزار حرفه ای که تمام امکانات لازم را برای یک طراحی و صفحه آرایی حرفه ای در اختیار طراح و صفحه آرا قرار می دهد ایندیزاین می باشد. ایندیزاین یک نرم افزار حرفه ای طراحی گرافیک و صفحه آرایی می باشد که در زمینه ایجاد طرح‌های گرافیکی متنوع با موضوعات مختلف مانند، کتاب، نشریه، کاتالوگ،‌بروشور، کتاب الکترونیکی، فرم‌ها و بسیاری موارد دیگر، امکانات کاملی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بر خلاف باور بسیاری افراد ایندیزاین در پروژه‌های مانند کتاب و مجله نه تنها نرم افزار پیچیده‌ای نیست بلکه با امکاناتی که در اختیار طراح و صفحه آرا قرار می‌دهند کار کردن بسیار آسان‌، سریع‌ و لذت بخش خواهد بود.

با توجه به نکاتی که گفته شد تمپلیت‌های آماده ایندیزاین از کیفیت بالایی برخوردار هستند. البته این جمله نباید به این منظور برداشت شود که همه تمپلیت‌های ارائه شده در مجموعه‌ها و وب سایت‌ها از ویژگی‌ها و امکانات کاملی برخوردار هستن و این موضوع بستگی به دانش، توانایی و تجربه تولید کننده تمپلیت دارد.

قالب‌های طراحی شده بسته به هدف می‌تواند متفاوت باشد اما با وجود تمام تفاوت‌ها در مضامین و الگوها اشتراکاتی نیز با یکدیگر دارند. تمپلیت یا قالب ها معمولا به شکلی طراحی می‌شوند که می‌توانند یک تا ده‌ها و یا صدها صفحه را شامل شود که هم راهنمای مناسبی برای صفحه آرا باشد و هم حالت ها و طرح های مختلفی را در اختیار طراح قرار دهد.

قالب های آماده نشرآنلاین

تمپلیت آماده کتاب و مجله، نشریه، بروشور، کاتالوگ و … بصورت چاپی و الکترونیک، در بخش فروشگاه نشرآنلاین در دسترس شما عزیزان قرار دارد؛ این قالب ها با توجه به شیوه‌های اصولی و کاربری صفحه آرایی به شکلی طراحی شده اند که امکان استفاده آسان را برای همه کاربران با هر میزان توانایی و دانش فراهم کرده اند.

قالب های آماده نشرآنلاین برخلاف بسیاری از قالب های ارائه شده در سایت ها و مجموعه های دیگر، به هیچ عنوان قالب پروژه‌های مشتریان نمی باشند. لذا بطور کامل و صرفا با هدف ارائه بصورت قالب آماده و استفاده آسان کاربر تولید شده اند و از امکانات ویژه‌ای برخورداند.

برای بررسی و تهیه این قالب ها به فروشگاه نشرآنلاین مراجعه نمایید.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید