10 نکته طلایی در صفحه آرایی

آخرین بروزرسانی: 01 اردیبهشت 1399
2885
8
صفحه-آرایی-کتاب
چرا خدمات نشرآنلاین

امروزه یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در فروش کتاب متعلق به بخش طراحی صفحه کتاب می باشد، این نکته مهم است که طراحی چگونه می‌تواند خواننده را به مطالعه وادار سازد و او را به خرید کتاب ترغیب کند. در این مقاله 10 نکته طلایی در صفحه آرایی کتاب مورد نیاز است تا بتواند توجهات را به سمت خود جلب کند، بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

1- انتخاب اندازه کتاب (قطع)

اولین تصمیمی است که شما درباره کتاب خود برای صفحه آرایی می‌گیرید. انتخاب اندازه استاندارد برای کتاب می‌تواند در عین ایجاد جذابیت و سهولت در حمل کتاب بسته به موضوع و نوع استفاده‌ی آن، از هدر رفت کتاب در مرحله چاپ نیز جلوگیری کند. اندازه های سفارشی همیشه هزینه بیشتری دارند.

2- حاشیه‌ها خوانایی کتاب شما را بهبود می‌بخشند.

اگر فضای کتاب شما زیاد باشد الزاماً به این معنی نیست که متن باید از خطوط طولانی‌تری تشکیل شود. خطوط طولانی علاوه بر اینکه در زیبایی صفحات شما اثر منفی می‌گذارند. باعث می‌شوند که خواننده برای دنبال کردن متن مجبور شود نگاه خود را برداشته و به دنبال سطر بعدی باشد و این خود موجب گسستگی ذهن و حتی گم کردن دنباله متن شود.

3- فاصله بین کلمات متن شما را به بهترین شکل ممکن جلوه می‌دهد.

فاصله اندک و فشردگی خطوط باعث ایجاد آشفتگی و در عین حال فاصله زیاد باعث از هم گسیختگی ذهنی در مخاطب می‌شود هنگام صفحه آرایی (صفحه بندی) باید به نگاه مخاطب نیز توجه داشت.

4- فضای سفید صرفا یک فضای خالی نیست.

درطراحی صفحه باید حاشیه های مناسب و زیبا داشته باشید. به یاد داشته باشید لازم است جای انگشتان افراد برای نگهداشت کتاب وجود داشته باشد. هیچکس نمی‌خواهد دائماً دست خود را برای خواندن مطالب حرکت دهد. همچنین اگر حاشیه داخلی خیلی کم باشد خواننده مجبور است برای خواندن مطالب کتاب را بیشتر باز کند و این باعث کوتاه شدن عمر کتاب می‌شود.

5- زیبایی صفحه عنوان بر زیبایی کل کتاب اثر می‌گذارد.

لازم نیست فقط عنوان را در این صفحه قرار دهید. استفاده از تصاویر و عناصر تزئینی، عنوان، زیر عنوان، نام نویسنده، ناشر و نقل قولها علاوه بر ارائه اطلاعات بیشتر میتواند بر زیبایی صفحه نیز بیافزاید.

layout

6- انتخاب فونت اشتباه خواننده را دفع میکند. 

طراحی یک قلم می‌تواند تفاوت زیادی در جذب و حفظ خواننده ایجاد کند. اما از فونتهایی که باعث حواس پرتی خواننده میشود استفاده نکنید.

7- حتی استفاده کم از طرح‌های گرافیکی باعث ایجاد تعادل در صفحات می‌شود.

ایجاد تجربه لذت بخش از خواندن کتاب و بهبود درک خوانند از مطالب با استفاده از تصاویر، نمودارها، جداول و سایر عناصر گرافیکی ممکن می‌شود.

8- عبارات و نکات کلیدی مطالب را برجسته کنید.

با استفاده از عناصری همچون کادر و باکس متن میتوانید متن اصلی کتاب را از سایر مطالب جدا کنید. البته توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از این باکسها می‌تواند باعث حواس پرتی شده و لذت خواندن مطالب را کاهش می‌دهد درعین حال تعداد کم باعث می‌شود برای خواننده این سوال پیش بیاید که چرا این باکسها وجود دارند.

9- فهرست مطالب یک نقشه راه برای اطلاع رسانی است.

سازماندهی فهرست باید بگونه ای باشد که نه خیلی طولانی و نه بیش از حد متراکم باشد. رعایت جزئیات کافی در عین حال زیبایی بصری از نکاتی است که باید رعایت شود.

10- شروع متن اصلی از طرح‌های زیبا استفاده کنید.

هدر در آغاز فصل‌ها، به عنوان یک طرح که در آغاز هر فصل تکرار می‌شود می‌تواند بر جذابیت صفحات شما بیافزاید.

در نهایت این نکته را به یاد داشته باشید که در طراحی و صفحه آرایی صفحه بندی) کتاب، مجله یا هر چیز مشابه دیگری فقط نباید به موضوع زیبایی بصری و استفاده از عناصر گرافیکی توجه کنید و توجه به موارد دیگر می تواند نقش مهمی در رسیدن شما به صفحه آرایی حرفه ای و در نتیجه خروجی ایده آل داشته باشد.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
    1. سلام؛
      بله دوره های حضوری و تخصصی ما بزودی شروع میشه که می تونید در آکادمی نشرآنلاین به اطلاعات و ثبت نام در دوره ها دسترسی داشته باشید.

    1. سلام
      البته تفاوتهایی در نحوه طراحی داخلی و خارجی وجود داره. اما توجه به اصول کلی طراحی و انواع اون. همچنین ایده پردازیها و خلاقیت طرحهای خارجی میتونه مفید باشه

  1. با درود و احترام
    آیا تعداد صفحات در اندازه حاشیه صفحه تاثیری دارد؟ برای مثال در کتاب 150 تا 200 صفحه‌ای وزیری اگر چپ و راست صفحه را 22 میلیمتر قرار دهیم، آیا برای کتاب 500 صفحه‌ای این اندازه باید بیشتر شود؟

    1. سلام پژمان عزیز؛
      اول از هر چیز لازمه بدونید، انتخاب مقدار فضای حاشیه صفحه کاملا بستگی به محتوا و نوع چیدمان و طراحی صفحات داره.
      در مورد پاسخ سوالتون، این مورد را فقط در نظر داشته باشید: قاعدتا هرچه تعداد صفحات بیشتر باشه نیاز هست مقداری فضای حاشیه داخلی (سمت عطف) بیشتر از حالت معمول در نظر گرفته بشه. البته نوع صحافی کار هم مهم هست که باید آشنایی لازم با این موضوع رو داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید