تفاوت بروشور با کاتالوگ

آخرین بروزرسانی: 30 مرداد 1400
2526
0
تفاوت بروشور و کاتالوگ فرق
چرا خدمات نشرآنلاین

بسیاری از افراد تفاوت بروشور و کاتالوگ را تنها با برداشتی از ظاهر آن‌ها معمولا یکی فرض می‌کنند و عده کمی هستند که با وجود تشابهات موجود تفاوت بروشور با کاتالوگ را بدانند. بیشتر افراد بروشور یا کاتالوگ‌های تک برگی را به نام بروشور و موارد کتابچه‌ای را به عنوان کاتالوگ می‌شناسند. در حالی که تفاوت بروشور و کاتالوگ مربوط به نوع محتوا و کاردبرد آن‌ها است.

بروشور و کاتالوگ‌ها معمولاً در شرکتهای تبلیغاتی و یا مراکزی که فهرستی از محصولات قابل ارائه خود را معرفی می‌کنند تهیه می‌شود. اولین تفاوت بروشور با کاتالوگ در هدف از تهیه آنها است. هدف از تهیه معرفی و فروش محصولات است، اطلاعات موجود در کاتالوگ با هدف بازاریابی و جذب مخاطب و معرفی کالا و خدمات مورد توجه قرار می‌گیرد و هدف از تهیه بروشور ارائه جزئیات محصول یا خدمات و یا راهنمای آن‌ها است.

کاتالوگ‌ها حاوی اطلاعات جامع و کلی در مورد محصولات یا خدمات است و به توصیف و تبلیغ محصولاتی می‌پردازد که برای خریدار یا توزیع کننده عمده، طراحی می‌گردند و بصورت چاپی و یا الکترونیکی (E-Catalog) قابل بارگزاری در اینترنت و یا CD، DVD و … قابل ارائه است. برای آشنایی بیشتر با کاتالوگ و انواع آن می‌توانید مقاله کاتالوگ چیست را مطالعه کنید.

اما بروشورها حاوی اطلاعات جزئی‌تری از محصول، پروژه یا خدمات هستند که برای مخاطب هواخواه یا مخاطبی که به دنبال درک جزئیات است تهیه و تولید می‌شود. اگر علاقه‌مندید با بروشور بیشتر آشنا شوید مقاله بروشور چیست را مطالعه کنید.

تفاوت بروشور با کاتالوگ

همانطور که گفته شد در کاتالوگ و بروشور تفاوت‌هایی وجود دارد که بیشتر جنبه محتوایی دارند، در ادامه تلاش کردیم تا شما را با همه‌ی تفاوت‌های موجود بین آنها آشنا کنیم. این تفاوت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • معمولاً هزینه طراحی و تولید بروشورها از کاتالوگ‌ها کمتر است. به این دلیل که معمولا طراحی بروشورها ساده‌تر است و بیشتر به متن و توضیحات پرداخته می‌شود و در کاتالوگ‌ها به تصویر و عکس بیشتر بها داده می‌شود و قاعدتا طراحی حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود.
  • با توجه به نوع مخاطب، بروشورها معمولا تعداد مخاطبان هدف بیشتری از کاتالوگ‌ها را پوشش می‌دهند.
  • با توجه به نکاتی که در موارد قبلی گفته شد، معمولا هزینه چاپ هر مورد کاتالوگ با توجه به نوع طراحی و چاپ نسبت به هر مورد بروشور بیشتر است.
  • گرم کاغذ بروشورها از کاتالوگ‌ها کمتر است و در کاغذهای نازک‌تری نسبت به کاتالوگ‌ها چاپ می‌شوند.
  • بروشورها درهر سایزی چاپ می‌شوند؛ اما کاتالوگ‌ها با آنکه استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اما برای تاثیرگذاری بیشتر معمولا در کاغذهای A4 یا بزرگتر چاپ می‌شوند.
  • در بروشور معمولا در هر بخش تصاویر زیادی از یک محصول(برای نمایش جزئیات) و اطلاعات درباره‌ی یک محصول، مکان، وغیره استفاده می‌‌شود و اما در کاتالوگ ها از یک تصویر بلد شده با اطلاعات جزئی استفاده می‌شود.
  • بروشور را می‌توان به عنوان کتاب یا مجله‌ای کوچک تعریف نمود که حاوی اطلاعات کامل دررابطه با محصولی خاص و یا خدمات قابل ارائه می‌باشد. امروزه الگوها، طرح‌ها، و انواع مختلفی از بروشورها موجود است؛ از جمله بروشور‌های طرح مجله، بروشورهای سه بار تا شده و یا بروشورهای پست کارتی.
  • بروشور، مثل یک واسطه، پلی بین شرکت و خواننده است. طراحان باید با استفاده از کلمات و گرافیک مناسب راهی پیدا کنند تا به طور مؤثر خواننده را از جزئیات مطلع کنند؛ کاتالوگ‌ها معمولا اطلاعاتی کلی و مطلوب پیرامون محصول عرضه شده را ارائه می‌دهند.
  • در بروشورها مجموعه اطلاعاتی درج می‌‌شوند که برای مصرف‌کننده و انتخاب نهایی محصول توسط مخاطب مفید است. اطلاعات جزئی و خاص مانند خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی و… را به مصرف کننده می‌دهد.
  • کاتالوگ یک فهرست از محصولات در حال فروش یا خدمات است که به همراه توضیحات و قیمت آن‌ها به صورت یک سند چاپی، یا سند الکترونیکی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. و بروشور به جزئیات محصول و خدمات می‌پردازد.
  • کاتالوگ یک سند یا یک کتاب شامل فهرست شماره‌گذاری شده از اسامی، وسایل، و یا کتاب هاست. هدف از تهیه‌ی کاتالوگ فقط فروش محصول به مشتری است.
  • کاتالوگ شامل اطلاعاتی است که به شما کمک می‌کند یک محصول را خریداری کنید. طراحی و رنگ آمیزی کاتالوگ باید به گونه‌ای باشد که مشتری حداقل یکبار بتواند به محصول مورد نظر خود فکر کند.
  • طراحی کاتالوگ برای افرادی که به‌عنوان رابط تولید کننده (فروش و بازاریابی)، بازار هدف و مخاطبین می‌باشند، جمع‌آوری و چاپ می‌گردد. این افراد معمولا خریدهای انبوهی دارند و یا افرادی هستند که وظیفه ارائه محصول را دارند.
  • کاتالوگ‌ها معمولا به‌صورت محدود چاپ و در اختیار خریداران و شرکت‌ها قرار می‌گیرند. کاتالوگ‌ها گونه‌ای از تبلیغات در زمینه تولید و ارائه خدمات است که می‌توان آن‌ها را برقرار کننده مستقیم و انتقال دهنده مفهوم و تاریخچه و محصولات شرکت دانست.
  • کاتالوگ گرافیکی ابزار مناسبی بود تا مخاطبین بتوانند راغب به خواندن و دیدن تصاویر در جهت شناخت بالاتر محصولات و خدمات، در زمان کوتاه تری باشند.
  • کاتالوگ از عناصری همچون ارائه شناخت از لحاظ کمی و کیفی تصاویر محصولات، معرفی شرکت‌ها و ساختار فنی چه از مسیر گرافیکی و چه از نظر ستون، عملکردهای وسیعی دارد.

موارد ذکر شده بخش عمده‌ای از تفاوت‌های بین کاتالوگ و بروشور بود که ارائه شد. اگر قصد طراحی کاتالوگ و بروشور دارید می‌توانید از خدمات طراحی کاتالوگ و بروشور ما در نشرآنلاین استفاده کنید.

امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید.
همراه ما باشید در نشرآنلاین♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید