چگونگی انتخاب موضوع و نوشتن کتاب

آخرین بروزرسانی: 29 بهمن 1399
2604
0
انتخاب موضوع کتاب
چرا خدمات نشرآنلاین

هر کسی که موضوعی برای گفتن داشته باشد، می‌تواند کتاب بنویسد و به این وسیله در دسترس همگان قرار دهد. اما چگونگی انتخاب موضوع و نوشتن کتاب بحث مهمی است.

در ابتدا شاید نوشتن کتاب کار دشواری به نظر آید، اما با کمی حوصله اینکار محقق خواهد شد. چنانچه می‌خواهید از نوشته های خود درآمد قابل توجهی کسب نمایید، به موضوعاتی فکر کنید که مردم به خواندن آنها تمایل دارند. با دوستان و اطرافیان خود مشورت کنید تا  ایده‌های خوبی برای موضوع کتاب به ذهن‌تان برسد.

گام‌های نخست در انتخاب موضوع و نوشتن کتاب

تهیه یک دفتر یادداشت

هر جا که می‌روید قلم و دفتر همراهتان باشد.  ممکن است حین صحبت و معاشرت با دوستان و اطرافیان یا انجام کارهای روزمره در محل کار یا خیابان، اتوبوس و… طرح‌ و ایده‌هایی به ذهنتان برسد. سرگرمی‌ها، علاقه مندی‌های خود و همچنین آنچه را نمی‌پسندید لیست کنید تا جهت حرکت خود را مشخص نمایید و بدانید در چه زمینه‌ای می خواهید مطلب بنویسید.

فکر کنید و ایده‌هایتان را با دیگران در میان بگذارید

ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را در دفتر خود یادداشت کنید. ایده‌های خود را دوباره مرور کنید و آنها  را با چند نفر در میان بگذارید و از نظرات آنها مطلع شوید. بهترین ایده را انتخاب کنید و مطمئن شوید موضوع منتخب شما به تازگی توسط نویسندگان دیگر چاپ نشده باشد.

اگر شما از نوشتن در مورد موضوعی لذت ببرید، شانس اینکه مخاطبان شما هم از خواندن آن لذت ببرند، بیشتر خواهد بود. باید اطلاعات خود را در زمینه‌ای که به آن علاقه دارید افزایش دهید. برای اینکه مطلبی را به خوانندگان بیاموزید، باید ابتدا خود آن را یاد بگیرید.

بنابراین یکی از بهترین موضوع ها را در میان لیست خود انتخاب نمایید. به عنوان مثال اگر به گیاهان علاقه دارید، از تحقیق در این زمینه بدتان نخواهد آمد. نوشتن مطلب درباره موضوعی که به آن علاقه‌مند هستید برایتان بسیار ساده تر خواهد بود. آنچه می‌نویسید باید برای شما جذابیت داشته باشد تا بتوانید توجه مخاطب خود را جلب کنید.

شرح مختصر کتاب

تمام جزئیات کوچک و نکات مهمی که یک کتاب را شکل می‌دهد، بنویسید. با اینکار ممکن است ایده‌های جدیدی به ذهن‌تان برسد.

بطور مثال اگر کتاب شما داستانی می‌باشد؛ از دفتر یادداشت خود برای افزودن به جزئیات شخصیت‌ها استفاده کنید. برای چند شخصیت مهم، یک شرح مختصر بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند آنها را تجسم ‌کنید و بیشتر به آنها فکر کنید.

شما می‌توانید در کتابخانه‌ها درباره موضوع مورد بحث تحقیق و از موتورهای جستجو استفاده کنید. همین که یکبار بتوانید مطالب مورد نظر خود را جمع آوری کنید، اعتماد به نفس لازم برای نوشتن کتاب‌های بعدی هم خواهید یافت.

ویرایش کنید

گاهی اوقات، برای ادامه‌ی داستان نویسی یا نگارش یک کتاب، به ایده‌های جدید نیاز پیدا می‌کنید. هر جای این فرایند که باشید، قریحه‌ی نویسندگی‌تان شما را به هر جا که بخواهد می‌برد. پس آن را دنبال کنید، چون این کار، بخشی از لذت نوشتن است.

دوباره نویسی کنید

وقتی تصمیم می گیرید کتابی بنویسید که قبلا در کتاب، مقاله یا در وب نوشته شده است، می‌توانید متون را دوباره نویسی و آن را با زبان خود بیان کنید. بهترین کار اینست که چند مقاله و کتاب درباره موضوع کتاب مطالعه نموده و چکیده‌ای از آنها را به همراه آخرین اطلاعات و اخبار در آن مورد بیان کنید.

نکته ها

  • باید به اندازه کافی درباره موضوعات مورد علاقه خود بنویسید. هر چه بیشتر بنویسید تجربه و توانایی شما در نوشتن بیشتر می‌شود و جذابیت مطالب شما هم بیشتر خواهد شد و همین طور تعداد بالای چاپ کتاب و مقالات شما، شانس درآمدزایی شما را افزایش خواهند داد.
  • موضوعات خود را بصورت جزیی و ریز انتخاب کنید. انتخاب موضوعات کلی و تکراری، گرایش به خواندن کتاب یا مقاله‌ی شما را در مخاطبین کاهش می‌دهد.
  • سعی کنید از کتاب‌های معتبر هم مطلبی به کتاب خود بیفزایید. اگر منابع خود را هم ذکر کنید ارزش کتاب خود را دو چندان کرده اید.
این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید