انتخاب فونت مناسب صفحه آرایی کتاب و مجله (معرفی و دانلود)

آخرین بروزرسانی: 16 اسفند 1402
71
4
فونت در صفحه آرایی
چرا خدمات نشرآنلاین
فهرست محتوا نمایش

انتخاب فونت در صفحه آرایی کتاب ، مجله و نشریات دیگر

انتخاب فونت مناسب در صفحه آرایی کتاب و مجله، کاتالوگ و بروشور و انواع دیگر محصولات و نشریات، از جمله مهم‌ترین مراحلی است که برای خلق یک اثر جذاب و خواندنی باید به آن توجه شود. فونت‌ها، نه تنها بر زیبایی ظاهری اثر، بلکه بر خوانایی و وضوح محتوا نیز تاثیر بسزایی دارد، پس باید با دانش و حساسیت زیاد انتخاب و استفاده شود.

به طور کلی در حوزه‌های مختلف طراحی گرافیک و در اینجا به طور مشخص در صفحه آرایی، انتخاب فونت همانطور که از اهمیت زیادی برخوردار است، برای اکثر طراحان هم چالش بزرگی محسوب می‌شود چون با فونت‌ها و نکات مرتبط با آن آشنایی ندارند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی نکات کلیدی در انتخاب فونت مناسب برای صفحه آرایی کتاب و نشریات مختلف می‌پردازیم.

نکات مهم در انتخاب و استفاده از فونت‌ها در صفحه آرایی

در انتخاب فونت مناسب صفحه‌آرایی کتاب و نشریات موارد مهم و ساده‌ای وجود دارد که با درک و توجه به آنها می‌تواند برای شما بسیار مفید و راه‌گشا باشد. برخی از این موارد شامل: خوانایی، ساختار استاندارد و اصولی، تناسب با موضوع و محتوا، زیبایی، تنوع فونت‌ها، انتخاب اندازه مناسب می‌شود. پس این موارد را به دقت مطالعه کنید و یاد بگیرید تا نتیجه ایده‌آلی را بدست آورید. با ما همراه باشید تا در ادامه هر یک از این موارد را بررسی کنیم.

خوانایی فونت

اولین و مهم‌ترین نکته و اصل در انتخاب فونت مناسب، خوانایی آن فونت است. در هر حالتی فونت باید از خوانایی کامل برخوردار باشد تا خواننده یا همان مخاطب‌ما به راحتی و بدون خستگی چشم و مواجه شدن با چالش، بتواند متن را مطالعه کند. برای رسیدن به این نتیجه، کافیست از فونت‌هایی استفاده کنید که از حروف واضح و خوانا، و همچنین از فاصله‌گذاری مناسب بین حروف و کلمات برخوردار باشند. مثلا برای متن‌های طولانی از فونت‌هایی که در حروف آن‌ها زوایای تند و تیز یا ضخامت‌ها و کنتراست زیاد در بدنه حروف دارند استفاده نکنید.

ساختار استاندارد فونت

همیشه سعی کنید از فونت‌هایی استفاده کنید که بِروز باشند و استانداردهای لازم برای جذابیت و زیبایی را در خود داشته باشند. مخصوصا در فونت‌های فارسی که دارای پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص مربوط به خود را دارند. به عنوان مثال در فونت‌هایی که در گذشته استفاده می‌شد، فاصله بین حرف «ر» و حرف بعدی خیلی زیاد بود و جلوه‌ی بدی را ایجاد می‌کرد که در فونت‌های جدید این مشکل رفع شده است.

تناسب فونت با موضوع و محتوای کتاب یا نشریات

انتخاب فونت باید با محتوای کتاب یا مجله یا کاتالوگ و … که قصد دارید صفحه‌آرایی کنید، تناسب داشته باشد. به عنوان مثال، برای کتاب‌ یا نشریات علمی و آموزشی، که رسمی هستند باید از استفاده از فونت‌های ساده و تقریباً هندسی که ساختار رسمی‌تری دارند استفاده کنید و برای کتاب‌های داستان و رمان، می‌توانید از فونت‌های دارای ساختار و زوایای نرم‌تری هستند بهره ببرید.

زیبایی بصری فونت

شما به عنوان طراح گرافیک یا صفحه‌آرا باید به سطحی از دانش و تجربه دست پیدا کنید که به راحتی بتوانید فونت زیبا و مناسب را در بین هزاران فونت موجود پیدا و انتخاب کنید که هم با کارتان متناسب باشد و هم جذابیت بصری ایجاد کند. این کار با بررسی فونت‌های مختلف و نمونه‌هایی که از آن‌ها استفاده شده است، برای شما قابل دست‌یابی است.

تنوع فونت‌ها

استفاده از یک فونت با یک یا دو ضخامت مشخص در صفحه‌آرایی، کار شما را کسل کننده و غیرجذاب می‌کند، پس شما باید بر اساس تیترها و بدنه‌ی متن کتاب یا نشریاتتان از فونت‌های متنوع با وزن‌های مختلف استفاده کنید. البته توجه داشته باشید این کار را نباید بیش از حد انجام دهید، بنابراین باید تفکر شده و محدود باشد.

انتخاب اندازه مناسب برای فونت در صفحه‌آرایی

اندازه فونت هم یکی از دیگر نکات خیلی مهم در طراحی و صفحه‌آرایی است، اندازه فونت در کتاب با اندازه فونت در مجله یا اندازه فونت در کاتالوگ و بروشور می‌تواند متفاوت باشد. همچنین اندازه فونت بر اساس نوع محتوا یا نوع مخاطب انتخاب می‌شود. به عنوان مثال، برای کتاب‌های کودکان، استفاده از فونت‌های بزرگ، نرم و خوانا ضروری است.

اصول انتخاب فونت مناسب صفحه آرایی

اصول استفاده از فونت مناسب برای طراحی و صفحه‌آرایی

قبل از پرداختن به اصول استفاده از فونت این نکته را همیشه به خاطر بسپارید:
اگر می‌خواهید به عنوان یک طراح حرفه‌ای قلم مناسب را برای طراحی خود انتخاب کنید، لازم است که برای انتخاب فونت مناسب در صفحه‌آرایی با تمامی فونت‌ها آشنایی داشته باشید. در انتخاب شیوه‌های مربوط به استفاده از فونت همیشه بروز باشید و جدیدترین مقالات مربوط به فونت و تایپوگرافی را مطالعه کنید و همچنین نمونه‌های خوب و بد را تحلیل کنید.

اصول استفاده از فونت مناسب برای طراحی و صفحه‌آرایی:

  • تضاد در عین سازگاری را حفظ کنید؛ برای تیترها و پاراگراف‌های متنی فونت‌های متفاوت در نظر بگیرید.
  • از استفاده بیش از حد از فونت‌های فانتزی و خلاقانه خودداری کنید.
  • هدف خود را برای استفاده از یک فونت در بخش مورد نظرتان تعیین کنید.
  • از فونت‌های نامناسب و ناخوانا مانند فونت های دست‌نویس برای متن‌های طولانی استفاده نکنید.
  • قبل از انتخاب نهایی فونت، حتماً آن را در صفحات مختلف کتاب یا مجله تست کنید.
  • در صورت نیاز، از طراحان گرافیک و متخصصان تایپوگرافی برای انتخاب فونت مناسب کمک بگیرید.
  • استفاده از دو فونت متفاوت و در عین حال متناسب بهترین شیوه در طراحی صفحه است.
  • اگر می‌خواهید مثل حرفه‌ای‌ها کار کنید از فونت‌های لایسنس‌دار که غالباً کیفیت خوبی دارند، استفاده کنید.

انواع فونت‌های فارسی برای صفحه‌آرایی

در حال حاضر هزاران نوع فونت که می‌توان برای طراحی و صفحه‌آرایی انواع پروژه‌ها از آن‌ها بهره برد. اما هر فونتی برای هر کاری مناسب نیست، پس شما به عنوان طراح یا صفحه‌آرا تنها کافی است که با خلاقیت و دانش خود، نوع مناسبی از این فونت‌ها را برای انجام پروژه‌هایتان انتخاب کنید. ما با توجه به رشد صنعت فونت‌های فارسی، این فونت‌ها را به دو دسته‌ی «فونت‌های رایگان» و «فونت‌های لایسنس‌دار» که با پرداخت هزینه قابل تهیه هستند، تقسیم می‌کنیم. بر همین مبنا، به بررسی فونت‌های موجود در این دو دسته می‌پردازیم.

هر قلم دارای طراحی و ساختاری مختص به خود است که ویژگی‌ها و شخصیت خود را دارند. قلم‌های سنتی و مدرن تفاوت‌های زیادی از نظر کیفیت و کاربرد دارند که می‌توان گفت فونت‌های جدید عموماً بسیار تمیز و بی‌عیب هستند.

فونت‌های رایگان

این سری فونت‌ها، که در ادامه به جزئیات و ارائه لینک دانلود آنها خواهیم پرداخت؛ فونت‌هایی هستند که از گذشته به صورت رایگان در اختیار عموم افراد قرار گرفته‌اند و تا همین چند سال پیش تقریبا همه افراد در کارهایشان از آنها استفاده می‌کردند. اما این فونت‌ها نکاتی منفیِ فنی و بصریِ متعددی دارند که استفاده از آنها برای صفحه‌آرایی حرفه‌ای توصیه نمی‌شود. این فونت‌های رایگان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فونت‌های سری B
  • فونت‌های سری IR
  • فونت‌های سری MJ
  • فونت‌های سری W (یونیکد مریم سافت)
  • فونت نستعلیق
  • فونت‌های قرآنی

خانواده‌های دیگری از فونت‌های فارسی نیز وجود دارند، اما معمولا مشکلات متعدد فنی و ساختاری دارند که اصلا پیشنهاد نمی‌شود برای صفحه‌آرایی از آنها استفاده کنید، مگر آنکه بخواهید به برای کارهایی مثل تایپوگرافی روی آنها دخل و تصرف کنید.

فونت‌های حرفه‌ای (لایسنس‌دار)

در سال‌های اخیر به لطف طراحان تایپ خوش ذوق و حرفه‌ای، فونت‌های متنوعی ارائه شده‌اند که عموماً بی‌عیب و نقص هستند و نیازهای مختلف طراحی گرافیک و صفحه‌آرایی را پوشش می‌دهند. این فونت‌ها در عین حالی که سطح کیفی کار شما را افزایش می‌دهند، باعث جلوه بیشتر و جذابیت کار شما می‌شود. این فونت‌ها غالباً لایسنس‌دار هستند، یعنی برای تهیه و استفاده از آنها باید هزینه پرداخت کنید، اما مطمئناً این هزینه به سود شما خواهد بود.

این نوع فونت‌ها در چند مجموعه که به صورت تخصصی در حوزه فونت و تایپ فعالیت می‌کنند طراحی و ارائه می‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از فونت‌های مناسب صفحه‌ارایی کتاب و نشریات که در این مجموعه‌ها ارائه شده است می‌پردازیم. فونت‌های حرفه‌ای و لایسنس‌دار را می‌توانید از مجموعه‌های زیر تهیه نمایید.

  • فونت ایران: در این سایت فونت‌ها متنوع بصورت جداگانه در پلن‌های مختلف ارائه می‌شوند.
  • قلم‌برتر (مریم سافت): برای استفاده از فونت‌های این مجموعه، ابتدا می‌بایست نرم‌افزار قلم‌برتر را تهیه کنید سپس به خرید پک فونت پایه و فونت‌های دیگر مد نظرتان بپردازید.

بررسی و دانلود فونت‌های فارسی

در این قسمت به بررسی و ارائه فایل‌های دانلود فونت‌های مختلف طراحی گرافیک و صفحه‌آرایی می‌پردازیم، اما این نکته را مد نظر داشته باشید: اگر بخواهید کار حرفه‌ای‌تری داشته باشید باید از فونت‌های حرفه‌ای استفاده کنید، کاری که ما همیشه در مجموعه نشرآنلاین انجام می‌دهیم.

فونت‌های سایت فونت ایران (حرفه‌ای-لایسنس‌دار)

اگر دنبال تنوع و کیفیت هستید فونت ایران می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. فونت ایران وب سایت و فروشگاه فونت است که در ابتدا با رویکرد ارائه فونت‌های وب و اپلیکیشن فعالیت خود را آغاز کرد که کم کم با ارائه و توسعه فونت‌های جدید، طراحان مختلف با هر سلیقه‌ای را به خود جلب کرد. بر همین مبنا از فونت‌های این مجموعه می‌توانید، در کامپیوتر برای کارهای طراحی و هم برای فونت‌های وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

در حوزه صفحه‌آرایی، فونت‌های موجود در این وب سایت می‌تواند برای هر موضوع و محتوایی کاربرد داشته باشد، از کتاب و نشریات گرفته تا کاتالوگ و پروپوزال و یا هر نوع کار طراحی گرافیک. برخی از فونت‌های ارائه شده در این وب سایت که مناسب صفحه‌آرایی هستند شامل موارد زیر می‌شوند.

فونت دیباج

شامل 9 وزن – مناسب تیتر و بدنه متن
مناسب برای صفحه‌آرایی کتاب و نشریات با موضوعات مختلف

فونت انجمن

شامل 14 وزن – مناسب تیتر و بدنه متن
مناسب برای صفحه‌آرایی کتاب و نشریات با موضوعات مختلف

فونت راوی

شامل 6 وزن – مناسب تیتر و بدنه متن
مناسب برای صفحه‌آرایی کتاب و نشریات با موضوعات مختلف

فونت کهربا

شامل 9 وزن – مناسب تیتر و بدنه متن
مناسب برای صفحه‌آرایی کتاب و نشریات با موضوعات مختلف

فونت‌های نرم افزار قلم برتر (حرفه‌ای-لایسنس‌دار)

نرم افزار قلم‌برتر یک از بهترین گزینه‌هایی هست که می‌توانید از فونت‌های فارسی آن برای صفحه‌آرایی کتاب و نشریات، کاتالوگ و بروشور و هر چیزه دیگری استفاده کنید. کیفیت و تنوع فونت‌های این مجموعه بسیار خوب است و برای صفحه‌آرایی هر چیزی پیشنهاد می‌شود. این مجموعه با رفع مشکلات و ایراد فونت‌های رایج همچون بهم‌ریختگی حروف، تنظیم استاندارد فاصله بین حروف و کلمات، اصلاح ساختاری فونت‌ها و همچنین ارائه فونت‌های جدید توانسته تفاوت زیادی با سایر فونت‌های رایج ایجاد کند و گزینه مناسبی برای طراحی‌ حرفه‌ای صفحات کتاب و نشریات باشد.

همانطور که قبل‌تر گفته شد برای استفاده از فونت‌های این مجموعه باید ابتدا نرم‌افزار را خریداری کنید و سپس فونت‌های مورد نظرتان را تهیه کنید. این نرم‌افزار فقط امکان استفاده بر روی کامپیوتر را دارد و برای فعال شدن فونت‌های خریداری شده باید نرم‌افزار در حال اجرا باشد. برخی از فونت‌های این مجموعه شامل موارد زیر می‌شود:

  • مجموعه فونت‌های کلاسیک (شامل فونت‌های عزیز، بدر، کریم، لوتوس، نازنین، زر، تیتر و غیره)
  • فونت‌های نستعلیق و شکسته نستعلیق
  • فونت‌های نسخ و ثلث
  • فونت نیان، تلسک، آرامش، اختیار، ریحان، لیلا و غیره

فونت‌های سری IR (بررسی و دانلود رایگان)

اگر دنبال مجموعه فونت رایگان برای صفحه‌آرایی هستید، مجموعه فونت‌های IR می‌تواند گزینه تقریبا خوبی برای صفحه‌آرایی باشد، اما برای کارهای حرفه‌ای پیشنهاد نمی‌شود. فونت‌های IR با رویکرد رفع نواقص و کاستی‌های فونت‌های سری B، طراحی و تولید شده‌اند.

در این فونت‌ها مواردی مثل نمایش صحیح اعداد «456» بصورت فارسی به جای عربی، بکار بردن کاراکترهایی همچون «ۀ» بجای «ة» و نمایش حروف فارسی «ی،ک» فارسی بجای «ي،ک» عربی اصلاح شده‌اند و به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. از دیگر مزایای فونت‌های سری IR نسبت به سری B می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح درهم رفتگی و بهم ریختگی حروف
  • تصحیح محل اعراب برای کلیه حروف فارسی
  • آخرین استانداردهای یونیکد
  • استاندارد ملی 6219
  • استاندارد Adobe Glyph Naming
  • وجود کلیه نویسه‌ها و گلیف‌های موجود در این استانداردها
  • پشتیبانی از تمام زبان‌های هم خانواده همچون فارسی، عربی، پشتو، اردو و کردی
  • کاهش 10 درصد از طول متن در برخی فونت‌ها

فونت‌های Mj (بررسی و دانلود رایگان)

فونت‌های سری Mj با حدود 400 فونت فارسی متنوع، توسط جناب آقای مجتبی کیا گردآوری شده است. ایشان همچنین 5 فونت طراحی خود را نیز به این مجموعه افزوده‌اند. فونت‌های Mj ازجمله جذاب‌ترین فونت‌های فارسی است که شامل فونت‌های مختلفی همچون فونت‌های مذهبی، امروزی، فونت پاکستانی سبک فارسی، فونت سمبولیک فارسی و… می‌شود.

فونت‌های سری B (بررسی و دانلود رایگان)

فونت‌های سری B از جمله فونت‌های هستند که با رشد و توسعه سیستم‌های کامپیوتری و سیر تکامل انواع فونت‌ها برای استفاده کاربران عرضه شدند. مجموعه فونت‌های سری B شامل فونت‌های استاندارد و شناخته شده‌ای هستند که در بین کاربران شناخته شده است اما ایرادات فنی و ظاهری مربوط به خود را دارند که برای صفحه آرایی حرفه‌ای پیشنهاد نمی‌شود.

فونت ایران نستعلیق (بررسی و دانلود رایگان)

فونت نستعلیق، فونتی هست که تقریبا برای همه افراد شناخته شده است و بعد از گذشته سال‌ها هنوز هم کاربرد و کارایی لازم دارد. از این فونت می‌توانید برای متن‌های کوتاه یا شعرها و تایپوگرافی استفاده کنید. در اینجا فایل فونت رایگان ایران نستعلیق برای دانلود در اختیار شما قرار داده شده است. اما پیشنهاد می‌کنیم از فونت‌های نستعلیق و شکسته نستعلیق نرم‌افزار قلم برتر که هم اصلاح شده است و هم ویژگی‌های زیادی در اختیارتان قرار می‌دهد و پنل ویرایش نیز دارد استفاده کنید.

فونت قرآنی (بررسی و دانلود رایگان)

اگر بخواهید قرآن یا کتابی که آیه‌های قرآن و احادیث دارد را صفحه آرایی کنید، می‌توانید از فونت‌های رایگان و مناسبی که در این پک قرار داده شده‌اند استفاده کنید.

چند نکته مهم برای کار با فونت‌ها در صفحه‌آرایی

  • نکته اول: اندازه Tracking در متن کتاب به طور معمول نباید بیشتر از 25- باشد.
  • نکته دوم: اندازه فونت کلمات لاتین داخل متن فارسی معمولا 2 شماره کوچک‌تر از اندازه فونت فارسی در نظر گرفته می‌شود، زیرا معمولاً فونت‌های لاتین نسبت به فونت‌های فارسی کمی درشت‌تر هستند. همچنین لازم به تاکید هست برای متن‌های لاتین حتما از فونت‌های استانداردی استفاده کنید که همه حروف لاتین را شامل می‌شوند، مثل فونت Arial.
  • نکته سوم: معمولاً در کتاب‌های مرجع که حجم متن زیادی دارند و اینکه به طور پیوسته مطالعه نمی‌شوند از فونت ریزتر (به طور مثال لوتوس) می‌توان استفاده کرد.
  • نکته چهارم: برای افزایش کیفیت کارتان از فونت‌های جدید و حرفه‌ای استفاده کنید.
نتیجه‌گیری مقاله انتخاب فونت در صفحه آرایی

نکات و مواردی که در مورد انتخاب فونت صفحه‌آرایی در این مقاله مطالعه کردید، اطلاعاتی هستند که در هر جایی نمی‌توانید به دست بیاورید، پس سعی کنید از نکات و راهنمایی‌هایی ارائه شده بیشترین بهره را ببرید. اگر علاقه‌مندید اطلاعات تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تری را یاد بگیرید می‌توانید در دوره آموزش صفحه‌آرایی در آکادمی نشرآنلاین شرکت کنید.

امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را ببرید
همراه شما هستیم در نشرآنلاین ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
    1. سلام دوست عزیز؛
      بهترین فونت ها رو می تونید از مجموعه قلم برتر و فونت ایران تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید