صفحه آرایی کتاب های مصور

آخرین بروزرسانی: 24 دی 1398
2767
0
کتاب مصور
چرا خدمات نشرآنلاین

صفحه آرایی کتاب های مصور کتاب و داستان های مصور، در واقع مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار می باشد که داستانی را روایت می‌کند. داستان های مصور اغلب به وسیله یک تیم دونفره که یک شخص داستان را می‌نویسد و شخص دیگر مشغول جوهرزنی و تصویرگری است، روایت می شوند.

کتاب مصور

صفحه آرایی کتاب های مصور

در کتاب های مصور، به غیر از طراحی یک ساختار کلی برای صفحه آرایی کتاب تعیین شکل سرفصل ها، صفحه حقوق، صفحه عنوان و غیره ضروری است که صفحه آرا در خصوص تلفیق و ترکیب کمپوزسیون یا هنری و در کل مبانی هنرهای تجسمی آشنایی لازم را داشته باشد تا بتواند در صفحه، درمورد عناصر بصری، تصمیم های مطلوب و مناسبی بگیرد.

تصویرسازی

کتابهای مصور درواقع کتابهایی نیستند که دارای تصویر باشند. کتاب مصور به آن دسته از کتابهایی گفته می‌شود که محتوا و داستان بدون هیچ متن توضیحی و یا با اندک توضیحی به مخاطب منتقل می‌شود.

تصاویر دو بعدی در کتابهای مصور

معمولاً طراحان و تصویرگرانی که در بازار کار فعالیت می‌کنند از ابزار و تکنیک‌های خاصی استفاده می‌کنند. اتودهای مقدماتی با اصول و تکنیکهای طراحی آماده شده، پس از بررسی و تأیید به مرحله اجرای نهایی می‌رسد. شما به عنوان طراح با استفاده از ابزاری ساده همچون کاغذ و مداد می‌توانید تصاویر مرتبط با داستان را خلق کنید. برای نزدیک شدن تصاویر به داستان و ایجاد خلاقیت بصری بیشتر می‌توانید از چاشنی تخیل نیز استفاده کنید. همچنین برای تصویرسازی استفاده از مواد گوناگون از قبیل پلاستیک، کاغذ، فنر، سرامیک و … که به صورت لایه لایه روی هم قرار می‌گیرند. همچنین تصویرگر باید از مبانی رنگ‌شناسی و روانشناسی رنگ‌ها نیز اطلاع کافی داشته باشد.

ترسیم تصاویر واقعی همچون آب، چوب، جنگل، فلز و… خلق می‌شود که باعث تأثیرگذاری و جذابیت بیشتر داستان می‌شود.

روش دیگر برای ایجاد تصاویر دوبعدی استفاده از لایه‌های متعدد کاغذهایی که برروی هم قرار گرفته‌اند. بطور کلی هر طراحی برای تصویرسازی از سبک خاص خود استفاده می‌کند. برخی طراحان از اشکال مسطح و یکنواخ و شفاف استفاده می‌کنند وبرخی دیگر اشکال برجسته و یا استفاده از بافتهای گوناگون را می‌پسندند.

توجه به فرهنگ و قومیت در تصویرسازی ممکن است باعث شود که تصاویر برای سایر ملتها عجیب و ناآشنا به نظر برسند. امروزه توجه به ابعاد فرهنگی، سنتها و آداب  و رسوم بومی در تصویرسازی و احیای فرهنگ بومی و ملی میهنی در کشور رواج زیادی یافته است.

گرید کتاب های مصور لازم است به شکل دو صفحه مجاور هم طراحی شود چرا که هر دو صفحه مجاور یکدیگر میدان عمل صفحه آرا می باشند و چنانچه صفحه را به یک بوم نقاشی تشبیه نماییم، دو صفحه مقابل هم یک بوم را برای ارائه ابداع هنری تشکیل می دهند. در کتاب های مصور، گرید دو صفحه ای لازم است دارای تعدادی خط عمودی باشد که می بایست برای گذاشتن تصاویر استفاده شوند.

تعداد تقسیم بندی عمودی، توسط طراح، بستگی به تعداد و نوع تصاویر دارد. در کتاب های درسی و آموزشی که اغلب دارای تصاویر نیز می باشند، تعیین نوع و مکان تصاویر می بایست بسیار منطقی و کاربردی باشد و تصاویر، با نوشته مرتبط به آن نزدیک باشند. لازم است برای اندازه و نحوه استقرار تصاویر در نوشته، تصمیمی درست اتخاذ نمود.

تنظیم کادر در کتابهای مصور

یکی از انواع پایه کارهای کتاب که طراحی آن به نوآوری و تجربه تجسمی نیاز دارد، طراحی پایه کار آلبوم های عکس می باشد. یک روش قدیمی که برای نیل به این مقصود می توان به آن اشاره کرد، شیوه گرید یا واحد بندی مدوله است. در این شیوه، سطح موثر هر صفحه، یعنی سطحی را که بعد از کسر حاشیه ها باقی مانده است، به چندین واحد مربع مستطیل یا مربع تقسیم بندی می نماییم.

کتاب مصور

یکی از روش هایی که در کتاب های مصور می توانیم برای مشخص نمودن کادر تصاویر از آن بهره بریم، رعایت نسبت ثابت طول به عرض در چند تصویر می باشد که در نزدیکی هم در صفحه قرار دارند. این روش ایجاد نوعی تعادل می نماید. در صفحه بندی، به کارگیری از شکل هندسی مربع که یکی از سه شکل اصلی می باشد شیوه مطلوبی است که صفحه بند بتواند سریع و به آسانی به ساختار بصری زیبایی برسد.

به این مفهوم که کادر برخی از تصاویر یا برخی از ستون های حروف، می تواند به شکل مربع باشد تا صفحه بند را برای نیل به ساختار بصری مطلوب کمک کند. کادر تصاویری هم که عرض و طول آنها کمی اختلاف دارد؛ در صفحه بندی کتاب های درسی مصور، نقش بسزایی ایفا می نماید و لازم است عوامل مربوط به آن، مثل گروه سنی مخاطب کتاب و توانایی و دانسته های او و همچنین، جنبه های روان شناسانه و فرهنگی خواننده کتاب در نظر گرفته شود.

تصویرسازی

صفحه آرایی این نوع از کتاب ها از اهمیت فراوانی برخوردار است و اثرات بسیاری در امر آموزش دارد. اخذ تصمیم نهایی در خصوص ایده کلی و خطوط مولفان کتاب، بهتر است با کمک متخصصان یا متخصص روان شناسی کودک و نوجوان و یک یا چندین طرح زبده و یک یا چندین معلم باتجربه و آگاه صورت پذیرد.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید