آشنایی با چاپ دیجیتال

آخرین بروزرسانی: 17 آذر 1398
2274
3
چاپ دیجیتال
چرا خدمات نشرآنلاین

یکی از روشهای تبدیل تصاویر دیجیتال استفاده از چاپ دیجیتال است. آشنایی با چاپ دیجیتال ، معمولاً شامل چاپ حرفه‌ای و با تیراژ پایین می‌شود. چاپ دیجیتال می‌تواند توسط پرینترهای رومیزی و یا چاپگرهای حرفه‌ای لیزری و جوهرافشان انجام شود. هزینه چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست نسبتاً بالاتر است به همین دلیل در تیراژهای پایین از این نوع چاپ استفاده می‌شود و به دلیل سرعت چاپ تعداد محدود می‌تواند قیمت بالای چاپ را نیز جبران کند.

اما لازم به ذکر است که چاپ دیجیتال با روش جوهر افشان تنهای شیوه‌ای است که چاپ در ابعاد بسیار عریض و کیفیت بالا را پشتیبانی می کند. همچنین امکان چاپ انواع کاغذ از نظر جنس، گرماژ، انواع فلکسی، بنر، پارچه و… را برای چاپ در شیوه های مختلف فراهم می‌آورد. در ادامه مطالبی در جهت آشنایی با چاپ دیجیتال ارائه خواهیم داد.

انواع روشهای چاپ دیجیتال

چاپ جوهرافشان

میان انواع چاپ دیجیتال روش جوهر افشان از بهترین کیفیت برخوردار است. پرینترهای رومیزی و بصورت محدود و یا با دستگاه‌های بزرگ و حرفه‌ای قابلیت چاپ را دارند. در این شیوه از چاپ اطلاعات توسط مرکب‌های مایع به طور مستقیم برروی کاغذ منتقل می شود. نازل رنگ پاش این دستگاه بصورت دیجیتالی با دو فرمان بپاش و نپاش برروی کاغذ می نشیند. کیفیت چاپ بسته به برخی عوامل نظیر جنس کاغذ و شرایط آب و هوایی متغیر است. اما بطور کلی کنترل کیفیت چاپ در نوع جوهرافشان بیش از انواع دیگر چاپ دیجیتال قابل کنترل است. یکی از معایب موجود در چاپ جوهرافشان سرعت پایین در چاپ است که باعث می شود در شمارگان بیشتر صرفه زمانی و اقتصادی نداشته باشد.

چاپ الکتروفتوگرافی

این چاپ شامل دو روش است:

روش تونری: در این شیوه از طریق درام‌های چرخان توسط شعاع نور لیزر بار مغناطیسی یافته و تونرها توسط نیروی مغناطیس و حرارت برروی کاغذ می نشینند و تصویر موردنظر را شکل می‌دهند. بطورکلی این فرایند طی 5 مرحله طی می شود. مرحله نخست تصویرنگاری پس از آن مرحله مرکب زنی، انتقال تونر، تثبیت تور و پاکسازی درام آخرین مرحله محسوب می‌گردد. این دستگاه به دلیل سرعت بالا برای مصارف صنعتی مناسب شناخته شده است. معمولاً این شیوه به عنوان دستگاه کپی و چاپ در بین عموم مردم شناخته شده است.

روش دیجیتال مرکبی: در این شیوه بجای تونر از مرکب‌های رنگی استفاده می‌شود. این شیوه معمولاً در کارهای پرتیراژ استفاده می شود. پیچیدگی دستگاه، قیمت بالا و همچنین ابعاد بزرگ دستگاههای دیجیتال مرکبی در عین حال کیفیت بالای آن باعث قیمت بالای این دستگاه شده و موارد استفاده محدودتری را ایجاد نموده است.

روش دیجیتال نوری یا پرتوی

در چاپ نوری تصویر از طریق تابش شعاع‌های نوری روی کاغذهای حساس به نور منتقل شده و پس از آن مشابه ظهور کاغذ عکاسی تصویر تثبیت می شود. نام این دستگاهها Photo Lab می باشد و در لابراتورهای عکاسی کاربرد دارد. کیفیت در این نوع چاپ بسیار بالا است. هزینه خرید دستگاههای چاپ نوری بسیار زیاد است اما با این وجود هزینه چاپ به نسبت کیفیت بالای چاپ مقرون به صرفه است. ازجمله مشکلات موجود در زمینه چاپ با این دستگاه‌ها لزوم طی نمودن دو مرحله برای چاپ و ظهور است که هردو مرحله در درون دستگاه و بصورت اتوماتیک انجام میشود و تنها نیاز است داروی مخصوص ظهور تهیه و هر از چندگاهی تعویض شود.

روش چاپ (DI)

چاپ DI واژه اختصاری Direct Imaging ماشین‌های چاپی هستند که درواقع مشابه چاپ افست بوده و درون سیستم پلیت‌هایی جاسازی شده است. با اتصال کامپیوتر به پلیت این روش ترکیبی از روش افست و دیجیتال است. کلیه مراحل چاپ در این نوع دستگاه‌ها بصورت اتوماتیک انجام می‌شود و تنها اطلاعات ورودی از طریق فایل کامپیوتری به چاپگر منتقل می‌شود. این نوع چاپ در تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست. اطلاعات وارده در این شیوه برخلاف روش دیجیتال قابل تغییر نیست.

روش حرارتی

در این شیوه کاغذها حساس به حرارت هستند. فعل و انفعالات شیمایی برروی کاغذ توسط لیزر و یا ماتریسهای حرارتی باعث ایجاد رنگ و تصویر می شوند. این شیوه اغلب در دستگاه‌های کوچک و تک رنگ استفاده می شود که شناخته شده ترین آنها دستگاه فکس است. این شیوه باتوجه به گسترش روشهای جدید متداول نیست.

روش تصعید رنگ

این روش نیز برگرفته از روش حرارتی است. سرعت و کیفیت چاپ در این شیوه از شرایط خوبی برخوردار است. در این روش مواد رنگی برروی سلفونهایی قرار دارد و پرتوهایی از لیزر و یا ماتریس های حرارتی باعث بخار رنگ از روی سلفون شده و برروی کاغذ می‌نشانند. از این شیوه در لابراتوارهای عکاسی و برای چاپ عکس استفاده می‌شود. هزینه بالای این شیوه به دلیل استفاده از سلفونهای رنگی گران قیمت بالا است اما امکان چاپ برروی انواع کاغذ باعث شده است که این شیوه برای چاپ پوسترهای تبلیغاتی فضای باز مورد استقبال قرار گیرد.

مارکرهای لیزری

این شیوه در صنایع تولیدی محصولات مختلف مورد استقبال قرار گرفته است. دستگاههای مارکر بصورت لیزری بوده و به دلیل استفاده کاربردی برای درج اطلاعات روی خط تولید محصولات، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. شیوه کار در این نوع چاپ به گونه‌ای است که لیزر اشعه ایکس با ایجاد حرارت تصویر موردنظر را برروی سطح ایجاد کرده. سرعت بالا و هزینه گزاف تهیه جزء دو ویژگی بارز این دستگاه می باشد.

مزایای چاپ دیجیتال

  • سرعت بالا در چاپ بطوری که میتوان در کمتر از یک ساعت سفارش را تحویل گرفت؛
  • هزینه ثابت چاپ بدون ایجاد تفاوت در افزایش تعداد؛
  • مقرون به صرفه بودن این نوع چاپ در تیراژ پایین؛
  • امکان تغییر اطلاعات در حین چاپ و در نسخه های مختلف درنتیجه برای اطلاعات متغیر بهترین گزینه است؛
  • امکان بررسی رنگ نهایی پس از چاپ اولین نسخه؛
  • چاپ بدون نیاز به استفاده از زینک.

معایب چاپ دیجیتال

  •  استفاده از رنگهای استاندارد، چاپ دیجیتال تنها قادر است در رنگهای سیاه و سفید و CMYK چاپ شود و قادر به چاپ رنگهای واقعی همچون پنتون و یا HKS نیست؛
  • توان چاپ کمتر بر متریال‌های مختلف؛
  • کیفیت پایینتر چاپ دیجیتال در مقایسه با چاپ افست؛
  • هزینه بالا برای چاپ تعداد زیاد و یا ابعاد بزرگتر؛
  • حذف پلیت در این نوع چاپ و امکان کالیبراسیون دستگاه در چاپ با تعداد زیاد.

چاپ افست یا چاپ دیجیتال

افست و دیجیتال هردو روش چاپ هستند که بسته به نیاز و پروژه شما می‌توانند مزایای خاص خود را داشته باشند. هنگامی که پروژه چاپ بصورت عمده است و در شمارگان بسیار زیاد باشد و یا تمایل داشته باشید در چاپ از رنگ خاصی استفاده کنید چاپ افست می‌تواند گزینه مناسبتری باشد. همچنین در چاپ افست می‌توانید از انواع بسیار متنوعی از کاغذها و جوهرهای خاص مانند جوهرهای فلزی یا فلورسنت استفاده کنید.

تفاوت چاپ دیجیتال با سایر چاپ‌ها همچون چاپ افست و لیتوگرافی در عدم استفاده از پلیتهای چاپ است. به این ترتیب در روش دیجیتال مراحل پیش از چاپ حذف شده و طی این مراحل و رسیدن به مرحله چاپ راحتتر و کوتاهتر است. در چاپ دیجیتال هزینه بسته به هر برگ چاپی است و تعداد نسخه‌ها تأثیری بر تفاوت قیمت نخواهند داشت در عین حال در چاپ دیجیتال امکان هدر رفت کاغذ و مواد شیمیایی کمتر بوده چون نیازی به تنظیمات پیش از چاپ و درحین چاپ نیست. در چاپ دیجیتال به دلیل عدم استفاده از پلیت می‌توان در هر سری از چاپ اطلاعات مختلفی را چاپ نمود.

تفاوت دیگر میان چاپ دیجیتال و چاپ افست در اندازه ورق است. چاپ دیجیتالی به طور معمول دارای اندازه ورق‌های کوچکتر است. چاپ افست امکان چاپ برروی کاغذ و ابعاد بسیار بزرگتر همچون پوستر، کتابهای با ابعاد بزرگ، انواع بروشورها را برای شما فراهم می‌کند اما در این زمینه یک نکته وجود دارد و آن شمارگان چاپ است، استفاده از چاپ افست در چاپ بروشور و پوستر با شمارگان پایین به صرفه نیست.

بطور کلی چاپ افست به عنوان کیفیت بالاتر شناخته شده است. اما امروزه باتوجه به پیشتر دستگاه‌های چاپ دیجیتال گامهای بلندی در کیفیت چاپ برداشته‌اند. در مقایسه دو نسخه طرح یکسان از چاپ افست و دیجیتال ممکن است با چشم غیرمستقیم یکسان باشند.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
  1. سلام
    باتوجه به اینکه گفتید در چاپ دیجیتال امکان ویرایش متن وجود داره. تفاوت کیفیت و قیمت چاپ دیجیتال و افست اونقدر چشمگیر هست که چاپ افست رو ترجیح بدیم؟

    1. سلام دوست عزیز
      در مواردی که تیراژ چاپ بالا باشه و یا نیازی به ویرایش و چاپ مجدد نداشته باشید چاپ افست پیشنهاد میشه. اما تفاوت قیمت چاپ دیجیتال باتوجه به کیفیت دستگاههای دیجیتال و سهولت و سرعتی که در چاپ داره بسته به نوع کار و تعداد نسخه‌های چاپی قابل چشم پوشیه.

  2. چاپ دیجیتال جا پای خوبی رو واسه خودش محکم کرده ولی تو همه مثال های دوست عزیزی که مقاله زیبایی هم نوشتن جای چاپ دیجیتال سی دی خالی هستش مطلب ساده که چاپ دیجیتال سی دی هم به نوبه خودش رشد خوبی داشته و خدماتی که در این حرفه داره ارائه میشه مثل قبل لیبل و برچسب نیست و با ورود دستگاه های چاپ ۸ رنگ دیجیتال تونسته پا به پای چاپ افست سی دی یا همون تولید استمپری و اورجینال بیاد که تو این سال ها سهم عمده و سود حاصل از این نوع چاپ در انحصار کارخونه ها و مراکز چاپ افست سی دی مثل پارسا سی دی ،سی دی نقش و امثالهم بوده که با ورود این سیستم چاپ تونسته چاپ دیجیتال سهم خودش رو بگیره
    ممنون از مجموعه بزرگ نشر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید