نکات مهم در طراحی بروشور

آخرین بروزرسانی: 12 تیر 1401
3382
0
بروشور
چرا خدمات نشرآنلاین

برای طراحی بروشور (Brochure Design) باید هدفمند کار کنید، یعنی همه خواسته‌های خود را درنظر داشته‌ و امکاناتتان را مدنظر قرار دهید و در زمان شروع طراحی بروشور تا حد زیادی، خروجی نهایی کار برای شما ملموس باشد. برای این‌کار شما باید با توجه به محتوا و پلن کاریتان، شکل ظاهری متریال مورد استفاده، تصاویر و طرح‌ها و ایده‌های خود برای طراحی را مدنظر داشته باشید، بعد از بررسی و تفکر به این موارد نه تنها طراحی بروشور برای شما آسان می‌شود بلکه نتیجه بسیار مطلوبی را به دست خواهید آورد.
برای طراحی بروشور نکاتی وجود دارد که می‌تواند شما را برای رسیدن به یک طرح زیبا و موفق راهنمایی کند؛ در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم تا با فکری باز به طراحی بروشور بپردازید.

نکات مهم در طراحی بروشور

نکاتی برای طراحی بروشور موفق و پربازده

قبل از اینکه به روش‌ها و نکات طراحی بروشور بپردازیم، بهتر است این موارد کلی را مطالعه کنید و در نظر داشته باشید تا نتیجه بهتری را بدست آورید.

  • پیام نمادین بروشور باید سریع و جذب کننده باشد؛ رنگ یا احتمالا تصاویری که در بروشور انتخاب می‌کنید باید بتواند مخاطب را سریع و در کوتاه ترین زمان جذب کند و پیام خود را منتقل کند.
  • تا آنجا که امکان دارد از متون کمتر و کاملا به جا استفاده کنید. هرچه جملات کوتاه و مختصرتر باشد، کار شما کیفیت بهتر خواهد یافت.
  • در طراحی برخی بروشورها با موضوعاتی که تصویر از متن اهمیت زیادتری دارد، از تصاویر بیشتر و یا بزرگتر در طرح استفاده کنید؛ این‌کار موفقیت دیداری بروشور را در جلب مخاطب، افزایش می‌دهد.
  • حتما و یا تا جایی که امکان دارد از عکس‌ها، تصاویر و ترکیب‌های تکراری که سابق بر این در دیگر آثار کارفرما یا سفارش دهنده منتشر شده و وجود داشته است، استفاده نکنید.
  • استفاده از تصاویر با کیفیت بالا در طراحی بروشور، از ویژگی‌های مهم یک بروشور موفق است. این عکس‌ها می‌تواند، عکس‌های محصولات و خدمات شرکت یا کمپانی صاحب بروشور باشد، یا میتواند تصاویر در ظاهر بی ربطی باشند که در توصیف و تحلیل ربط آن با خدمات مرتبط با شرکت، مشخص گردد.
  • در بروشورهای تجاری مجموعه‌ای از اطلاعات درج می‌‌شود که برای مصرف کننده و انتخاب محصول توسط مخاطب مفید است. ازجمله خصوصیات یک بروشور پربازده تجاری اطلاعات جزئی و خاص مانند خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی (درصورت داشتن) و… به مصرف کننده می‌دهد. در طراحی بروشور می‌توانید این موارد را مد نظر داشته باشید که صورت عدم وجود این موارد، با کارفرما یا سفارش دهنده این موارد را مطرح کنید تا بروشور پر بازده و نتیجه بخشی را داشته باشید.
  • بروشورها معمولا در اندازه‌های مختلف و با سلیقه مختلف چاپ می‌شوند. تیراژ آنها بالاست، زیرا قرار است که در میان مصرف کنندگان بیشماری توزیع گردد. گرم کاغذ آنها می تواند به دلخواه انتخاب شود، اما معمولا با گرم پایین چاپ می‌شوند تا هم ارزانتر تمام شوند هم خواندن آن‌ها برای مصرف کننده ساده‌تر باشد.
  • ارزیابی فعالیت و نوع مخاطبان سفارش دهنده بروشور یکی دیگر از موارد مهمی است که قبل از شروع طراحی باید به آن بپردازید. معمولا بررسی و ارزیابی نوع مخاطبان و فرآیند رسیدن بروشور به دست آن‌ها، شما را در چگونگی طراحی و استفاده از المان ها و رنگ‌ها در بروشور یاری می‌کند.
  • هر چه بروشور حرفه‌ای‌تر طراحی و مواردی که معرف مشتری‌مداری و کیفیت در آن لحاظ شود، حس خوبی در مخاطب ایجاد می‌کند و باعث ایجاد حس احترام به مخاطب و جذب بیشتر آن‌ها می‌شود و مخاطبان را در گرفتن خدمات یا خرید محصول ترغیب تر می کند.
طراحی بروشور

روش‌ها و نکات طراحی بروشور

قبل از شروع طراحی بروشور هدف را مشخص کنید

قبل از هرچیزی با کارفرما یا مشتری خود این موضوع را بررسی کنید که هدف از طراحی بروشور چیست و یا چرا به این بروشور نیاز دارند و این بروشور قرار است چه چیزی را برای سفارش‌دهنده به ارمغان بیاورد. سپس به بررسی و ارزیابی نوع فعالیت و خدمات سفارش دهنده بپردازید و آن‌ها در طراحی مدنظر داشته باشید. همچنین حتما در طراحی سلایق، خواسته‌ها و نوع مخاطبان بروشور را ارزیابی کنید و مدنظر قرار دهید.

در طراحی بروشور خلاقانه عمل کنید

اگر در طراحی بروشور محدودیتی ندارید و در اصطلاح دست شما باز است، حتما شکل ساختارهای خلاقانه و اختصاصی را بررسی کنید. برای مثال می‌توانید برای یک شرکت ساختمانی از برش‌های خاص برای نمایش نوع فعالیت شرکت استفاده کنید.

در طراحی بروشور ریتم داشته باشید

همیشه در طراحی‌های خود ریتم را حفظ کنید و سعی کنید در طراحی بروشور همه عناصر یکپارچه و مرتبط با هم باشند تا مخاطب را فقط بر روی موضوع اصلی متمرکز کند.

بروشور سه لت

نام برند و لوگو را در جایگاه درست قرار دهید

لوگو و نام برند از موارد مهمی است که در بروشور درج می‌شود، اما نوع قرارگیری لوگو در بروشورها می‌تواند متفاوت باشد. اما در این مورد نکات پایه‌ای وجود دارد که بهتر است رعایت شود.
در طراحی بروشور حتما جایگاه مشخص و مناسبی را برای قرار دادن لوگو در نظر بگیرید، در عین حال از تکرار بی مورد لوگو در طرح اجتناب کنید. بعنوان مثال در بروشورهای تک برگی 3 لت قراردادن لوگو تنها در لت رو و پشتی بروشور کافی است، اما در نظر داشته باشید با توجه به هدف بروشور این مورد می تواند متفاوت باشد.

از تصاویر مناسب در طراحی بروشور استفاده کنید

استفاده از تصاویر مناسب در طراحی بروشور بسیار اهمیت دارد و بعنوان یکی از مهمترین عوامل جذب کننده، باید به آن توجه ویژه‌ای شود. برای طراحی بروشور می‌توانید از تصاویر مستقیم یا غیرمستقیم استفاده کنید اما توجه داشته باشید باید از تصاویر با کیفیت بالا و ترجیحا اختصاصی استفاده کنید. همانطور که گفته شد عکس‌ها به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند:

  1. دسته‌ی اول (تصاویر مستقیم) عکس‌های اصلی خدمات یا محصولات که تمرکز اصلی روی این تصاویر است.
  2. دسته دوم (تصاویر غیر مستقیم) تصاویر کمکی هستند که در کنار تصاویر اصلی استفاده می‌شوند. این تصاویر می توانند تصاویر مرتبط یا غیر مرتبطی باشند که برای توصیف تصاویر اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متن‌ها را سازماندهی کنید

  • تا آنجا که امکان دارد از جملات کوتاه و مختصر و البته ضروری استفاده کنید و در صورت امکان جملات خیلی بلند و کسل‌کننده را با هماهنگی سفارش‌دهنده کوتاه کنید.
  • از چند فونت محدود برای طراحی بروشور خود استفاده کنید، این تعداد می تواند به حداکثر 2 یا 3 فونت محدود شود.
  • از ضخامت‌ و ابعاد یکسان برای تیترها استفاده کنید و فقط برای یک یا دو مورد تیتر مهم از ضخامت و ابعاد بزرگ استفاده کنید. این تیتر می تواند تیتر روی جلد یا تیتر جمله ای هم در بخش داخلی بروشور باشد.

از آیکن‌ها و ریزنقش‌ها در طراحی بروشور استفاده کنید

اگر استفاده از آیکن‌ها و عناصر ریزنقش گرافیکی در برنامه‌ریزی طراحی شما جایگاهی دارد حتما از آنها بهره بگیرید. این عناصر می‌توانند به کار شما شخصیت و پویایی ویژه‌ای ببخشند.

بروشور

از تکنیک‌های چاپی بهره بگیرید

اگر با تکنیک‌ها و روش‌های چاپی آشنا باشید می‌توانید با آنها جذابیت کار خود را چندین برابر کنید. برای مثال می‌توانید از تکنیک‌های طلاکوب و نقره کوب؛ چاپ رنگ‌های اسپات؛ انواع روکش‌های برجسته،براق و… ؛ کاغذهای خاص و موارد دیگر بهره ببرید.

نکات بیان شده، مواردی هستند که با توجه به آنها مطمئنا می‌توانید به نتیجه‌های خوبی در طراحی بروشور دست یابید. پس آنها را به یاد داشته باشید و با ما در نشرآنلاین همراه باشید ♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید