تفاوت کتاب الکترونیک Epub و PDF

آخرین بروزرسانی: 09 آبان 1400
5249
2
تفاوت Epub vs Pdf
چرا خدمات نشرآنلاین

Epub و Pdf دو فرمت خروجی کتاب های الکترونیک (E-book) هستند که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند و کارایی خود را دارند. انتخاب نوع خروجی کتاب و نشریه الکترونیک بر اساس نوع محتوا و نوع ارائه آنها انجام می‌شود که Epub ها به طور معمول برای کتاب های الکترونیک با ساختار متنی و ساده (کتاب نوشتاری) استفاده می‌شوند و کتاب های الکترونیکی Pdf معمولا برای کتاب‌ها و نشریاتی که با جذابیت بصری و گرافیکی همراهند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

البته این موضوع یک مورد از تفاوت های کتاب های الکترونیک Epub و Pdf است و تفاوت‌های ساختاری دیگری نیز وجود دارد که در ادامه این مقاله ما سعی می کنیم به بررسی هر یک این نوع خروجی ها و تفاوت های میان آنها بپردازیم. بهتر است قبل از هر چیز با هر یک از آنها آشنا شویم.

Epub چیست؟

کلمه Epub مختصر شده كلمه های Electronic Publication  است. ای پاپ یک فرمت استاندارد جهانی برای کتاب های الکترونیکی است که توسط انجمن بین‌المللی انتشارات دیجیتال IDPF بوجود آمده است.

Epub با توجه به خوانندگان امروزی تلفن همراه طراحی شده است. ایپاب این یک فرمت XML انعطاف پذیر و بسیار تعاملی برای انتشار کتاب و اسناد دیجیتال دیگر است که صرف نظر از اندازه دستگاه یا صفحه نمایش، خواننده می‌تواند تجربه‌ای متناسب داشته باشد که برای عاشقان مطالعه، از خواندن متن بدون زرق و برق لذت ببرند و با امکانات این فرمت راحت‌تر مطالعه کنند.

PDF چیست؟

کلمه PDF کوتاه شده کلمه های Portable Document Format می‌باشد که یک فرمت خروجی استاندارد با امکان حفظ ساختار اسناد بصورت ثابت است، بر همین مبنا پی دی اف فرمتی است که در انتشار الکترونیکی و همچنین چاپ کتاب و اسناد مختلف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در هر حال باید توجه داشت اگرچه فایلهای PDF به راحتی در صفحه نمایش لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی خوانده می‌شوند ، اما با دستگاه های دیگر مانند تلفن های همراه یا سایر دستگاه های الکترونیکی خواندن که دارای صفحه نمایش‌های کوچکتر هستند سازگار نیستند و اگر برای انتشار الکترونیک طراحی نشده باشند برای خواندن نیاز به بزرگ‌نمایی در قسمت های مختلف صفحه دارند.

تفاوت های Epub و PDF

وقتی صحبت از ePub و PDF می شود، تفاوت اصلی تجربه خواندن کابر است. اجماع عمومی این است که کتابهای منتشر شده الکترونیکی ، قابلیت خوانایی را دارند.

  1. PDF ها اساساً اسناد چاپ شده دیجیتال هستند، به این معنا که مانند این هست شما یک تکه کاغذ را در دست خود داشته باشید یا آن را روی صفحه نمایش مشاهده کنید. (این البته مزایای بسیاری دارد!). پس PDF ها را می توان دقیقاً مشابه ساختار اصلی آن اسناد مشاهده کرد. البته این نکته مهم است که Pdf ها می‌توانند برای خوانندگان دستگاه‌های کوچک یک چالش باشد اگر برای انتشار الکترونیک طراحی نشده باشند.
  2. ePub برای خوانندگان در دستگاه تلفن همراه یا تبلت ها امروزی مناسب تر است، این موضوع به دلیل ساختار تعاملی اسناد ایپاب می باشد.
  3. تجربه کاربری: یک سند قابل بازگرداندن یک سند دیجیتالی است که می تواند ارائه آن را با دستگاه تنظیم کند. این امر به ویژه در مورد خواندن کتاب در صفحه های کوچک بسیار مهم است.
    به عنوان مثال ، اگر در حال خواندن PDF بهینه نشده برای انتشار الکترونیک در رایانه هستید، مجبور خواهید بود صفحه را به صورت افقی بگیرید، زوم کنید و یا جابجایی مکرر داشته باشید. در مقابل یک سند ePub به طور خودکار متن را به تناسب صفحه تغییر اندازه می دهد.
  4. معمولا استفاده از عناصر بصری و گرافیکی در Epub ها صورت نمی‌گیرد و بهتر است بگوییم ساختار Epub برای این منظور طراحی نشده است، در مقابل Pdf می‌توانند کاملا تصویری و گرافیکی باشند و از تمام ظرفیت‌های بصری کتاب و نشریات الکترونیکی در این زمینه استفاده کرد.

محبوبیت کدام یک بیشتر است؟

اندازه گیری این کار واقعا دشوار است،‌ اما از اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد، تعداد PDF ها و خدمات که با PDF ارائه می شود به مراتب بیشتر از ePub است. احتمالا مهمترین دلیل این موضوع استفاده آسان از Pdf ها برای عموم افراد است، در حالی که برای مطالعه کتاب‌ الکترونیک Epub نیاز به نرم‌افزارهای کتاب‌‌خوان است و نکته‌ی دیگر جنبه‌ی گرافیکی کتاب های الکترونیک Pdf است که در محبوبیت آن‌ها قطعا تاثیر گذار است.

برای انتشار کتاب الکترونیکی کدام نوع فرمت مناسب تر است؟

بعد از مطالعه این مقاله، اکنون این سوال مطرح است که کدام فرمت برای نشر دیجیتال مناسب تر است؟ جواب این سوال 4 کلمه است: به شما بستگی دارد.

انتخاب نوع خروجی شما کاملاً به آنچه نیازهای شخصی یا شغلی شماست بستگی دارد. معمولا Epub برای کتابها و سایراسناد دیجیتالی با ساختار بصری ساده و طولانی که قرار است در رایانه های لوحی و سایر دستگاه های تلفن همراه خوانده شوند، برتر است، در عین حال PDF ها برای کتاب ها و اسناد دیجیتال مختلف که نیاز به جذابیت بصری بیشتری دارند و محل های مختلف ارائه می شود مناسب تر است. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که معمولا PDF ها نیاز به نرم افزار خاصی ندارند ولی برای مشاهده Epub ها نیاز است از نرم افزار و اپلیکیشن های نمایش دهنده ایپاب استفاده شود.

امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید.
همراه ما باشید در نشرآنلاین♥

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
  1. خیلی مچکرم از اطلاعاتتون من فک میکردم یکی هستند و وقتی میگن کتاب الکترونیکی منظور همون pdf هست ولی با خوندن این مقاله تفاوتشون رو فهمیدم:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید