حاشیه و برش اطلاعات در صفحه آرایی

آخرین بروزرسانی: 03 دی 1398
2555
1
برش تصاویر حاشه گذاری در صفحه آرایی
چرا خدمات نشرآنلاین

حاشیه و برش اطلاعات در صفحه آرایی زمانی است که بخواهیم بخشی از اطلاعات صفحه‌آرایی (مثلاً یک عکس)، تا لبه‌ی صفحه ادامه پیدا کند، باید تا بعد از جایی که برش می‌شود را پُر کند. یعنی امتداد عکس یا تصویر باید علاوه بر فضای حاشیه، در تمام عرض محدوده‌ی برش نیز اداه پیدا کند، تا حتماً در وقت برش، با حدِ نهایی صفحه، لب به لب شود. در این حالت قسمتی از تصویر در برش حذف خواهد شد. باید دقت شود که این بخش اهمیت بصری خاصی نداشته باشد.

حاشیه صفحه و لکه‌های بصری

گاهی از فضای حاشیه‌ها، برای گذاشتن لکه‌های بصری استفاده می‌شود، که می‌تواند تأثیر مثبتی بر صفحه بگذارد. از این رو با قراردادن حروف، تصاویر یا هر عامل بصری دیگری در حاشیه‌ی صفحه، می‌توان فضای بهتری ساخت.

حاشیه‌ی عطف

حاشیه‌ها را معمولاً حاشیه‌ی بالا، پایین، چپ و راست می‌نامند. اگر دو صفحه کنار هم باشند، به فضای بین آنها «حاشیه‌ی عطف» می‌گویند، که در هنگام صحافی، محل اتصال صفحات به جلد است. در این وضعیت، حاشیه‌ی دو طرف و حاشیه‌های بالا و پایین، حاشیه‌هایی هستند که برش می‌شوند.

اندازه‌ی «حاشیه‌ی عطف» برحسب ایده‌ی طراح و نوع کار تعیین می‌شود. برای نمونه، در یک کتاب با تعداد صفحات زیاد (مثلاً چند صد صفحه) که در صفحات میانی، حجمی از اوراق کتاب روی هم قررا گرفته و صفحات در محل عطف انحنا پیدا می‌کنند، لازم است که حاشیه‌ی درنظر گرفته شده از سوی طراح،‌ متناسب با این اتفاق باشد. برای مجموعه‌ای از صفحات که کمتر باشد (مثلاً روزنامه) مقدار این حاشیه را می‌توان کمتر گرفت.

حاشیه، اطلاعات تکرار شونده و پیوستگی صفحات با لکه‌ی بصری

حاشیه‌ها فضای مناسبی هستند تا اطلاعات تکرار شونده‌ی صفحه‌آرایی، مانند شماره صفحه و سرصفحه را در آن جای داد. همچنین می‌توان با تکرار یک عنصر بصری در حاشیه‌ی چند صفحه‌ی پشت سرهم، بین صفحات پیوند بصری ایجاد کرد و حتی با گسترش یا کاهش این عنصر بصری در صفحات بعدی، به فضای ویژه‌ای دست یافت. چنین کاری در برخی از موارد می‌تواند القای حرکت، رشد و… نیز بکند یا مانند یک انیمیشن به چشم بیاید.

اگر از حاشیه‌ی بین دو صفحه‌ی کنار هم (عطف)،‌ به گونه‌ای استفاده کنیم که فضای بصری بین دو صفحه مشترک شود،‌پیوستگی دو صفحه بیشتر شده و درنتیجه بیننده آن را یک صفحه خواهد دید. اما در این وضعیت باید به اتفاقاتی که در چاپ و صحافی پدید می‌آید نیز توجه کرد، چرا که اگر خطایی در این مراحل رخ دهد، ممکن است طرحی که در حاشیه‌ی بین دو صفحه‌ی مقابل هم، کار شده، بالا و پایین شود. در این صورت آن تأثیری که مورد نظر طراح بوده حاصل نخواهد شد و حتی ممکن است تبدیل به یک نقص شود.

با تغییراتی که طراح در عنصر بصری تکرارشونده‌ی هر صفحه، نسبت به صفحه قبل ایجاد می‌کند، می‌تواند به بیننده احساس حرکت،‌زمان،‌رشد، تکامل، نابودی و… را منتق کند. طبیعی است که وجود چنین صفحاتی در بین یک مجموعه صفحه (مثلاً در یک نشریه)، این صفحات را در آن مجموعه برجسته خواهد کرد. این لکه‌ها می‌توانند به مرور یک شکل را بسازند، با جابجا شدن در صفحات حرکت را القا کنند یا حتی همچون فریم‌های یک انیمیشن باشند.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه‌ها
  1. من تو حاشیه بندی خیلی مشکل داشتم الان یکم اطلاعاتم بیشتر شد.
    لطفا اطلاعات کامل تری بذارید تا یکم بتونم حرفه ای تر کار کنم. ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید