ساماندهی عناصر مختلف صفحه

آخرین بروزرسانی: 25 دی 1398
3153
0
چرا خدمات نشرآنلاین

صفحه آرایی و ساماندهی عناصر مختلف صفحه به طور کلی شامل اصول سازمانی ترکیب برای دستیابی به اهداف ارتباطی خاص است. در صورتی که عناصر به قدر کافی از طریق هم ردیفی، تداوم، مجاورت و یا تشابه واجد تناسب باشند، شخصی آنها را به عنوان فرم کامل یا کلیتی منسجم و یکپارچه مشاهده می‌کند. همچنین مشارکت بیننده در تکمیل شکل کلی درصورتی که طراح اطلاعات ناکامل را فراهم سازد و به بیننده امکان دهد تا در رمزگشایی پیام مشارکت جوید، می‌تواند به عنوان عاملی در فرآیند ارتباطی عمل کند.

تأثیر بصری  یک عنصر حداقلی‌ (خط نازک)

هر اطلاعات متنی و تصویری که در صفحه قرار می‌گیرد،‌ توان اثرگذاری بر هویت بصری صفحه را دارد. از این رو، در ساماندهی عناصر مختلف صفحه اندیشیدن درباره‌ی جایگذاری هرکدام از عوامل و انجام فکر شده‌ی آن، می‌تواند شخصیت صفحه را کاملاً دگرگون کند.

تأثیرگذاری حتی می‌تواند از سوی عنصری حداقلی، مثلاً یک خط نازک اتفاق بیافتد. تغییر محل قرارگیری همین خط نازک، جایگاه بصری، اهمیت و سلسله مراتب هرکدام از اطلاعات متنی و تصویری صفحه را، در چشم بیننده تغییر می‌دهد.

صفحه‌ی شروع مقاله

معمولاً مهمترین صفحه‌ی لی‌آوت یک مجموعه (مثلاً یک مجله) صفحه‌ی شروع آن است. یک صفحه‌ی شروع موفق می‌تواند نظر بیننده را به خود جلب کند، تا مطلب ارائه شده در آن خوانده شود. همچنین صفحه‌ی شروع، مطلب را از مطلب قبلی جدا می‌کند و توان آن را دارد که حتی در یک «عبور سَرسری» مخاطب، باعث جلب توجه و توقف نگاه او بر آن صفحه شود.

تأثیر برش‌های مختلف یک تصویر (دیتیل)

برش‌های مختلف تصویر می‌تواند یک اثر معمولی را به یک کار خاص تبدیل کند. برش‌هایی که از یک تصویر به دست می‌آید، این امکان را فراهم می‌کند تا ماهیت صفحه، متناسب با موضوع آن شود و حتی بر تحرک لی‌آوت افزوده گردد.

تأثیر بصری زمینه بر تصویر و صفحه

با تغییر زمینه‌ی تصویر،‌ ماهیت و نوع اثرگذاری آن بر مخاطب نیز تغییر می‌کند.

تغییر زمینه‌ی یک تصویر می‌تواند به صفحه‌ آرایی مفهومی متفاوت بدهد و آن را تبدیل به اثری مهربان، شاد،‌ خشمگین، ترسناک، بی‌تفاوت یا… بسازد.

سایر عوامل مؤثر در صفحه آرایی

  • ردیف بودن متن و تصویر و آراستگی ظاهری صفحه؛
  • تداوم به این معنی که کلیه مطالب و تصاویر باید در راستای یکدیگر باشند و دچار بریدگی یا قطع شدگی نباشند.
  • مجاورت یا هم‌سو بودن تصاویر، متن و تصاویر هم‌ راستا با یکدیگر باشند.
  • تشابه به این معنی که تصویر و مطالب در شکل، اندازه، رنگ و… مشابه یکدیگر باشند.
  • رعایت اصل تکامل در اجزای تشکیل دهنده یک صفحه که باید در جهت تکمیل یکدیگر چینش شوند.
  • تقارن نیز برای توازن صفحات اهمیت دارد
  • عدم تقارن هم اگر بر اساس اصول و قواعد صفحه آرایی نیز می‌تواند سبکی از چیدمان صفحات باشد.

تقارن و عدم تقارن در معنی کلی به بخشهای متناسب و متعادل گفته می‌شود و حاصلی زیبا از انتظام بخشی‌ها که یک کلیت را شکل می‌دهد. در مفهوم خاص‌تر، به معنی شباهت فرم یا آرایش در هردو سوی یک خط یا سطح جدا کننده است. تقارن یکی از اصولی است که طبیعت نیز از آن پیروی می‌کند و این خود محرکی قوی برای رعایت تقارن در هنر و طراحی است. تقارن دوسویه، به معنی قراردهی فرم و وزن یکسان در دوسوی یک خط جداکننده است. اندازه، شکل و موقعیت عناصر مشابه است.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید