بایدها و نبایدها در طراحی پوستر

آخرین بروزرسانی: 24 دی 1398
2683
1
طراحی پوستر
چرا خدمات نشرآنلاین

پوسترها اکنون یکی از وسایل مقرون به صرفه در زمینه معرفی مشاغل و یا انتقال اطلاعات هستند. بسیاری از بازاریابان برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدماتشان اقدام به طراحی پوسترهای تبلیغاتی می‌کنند. اما یکسری بایدها و نبایدها در طراحی پوستر وجود دارد که لازم است هر طراحی به آنها توجه کند.

پوسترها تجلی تلفیق هنر گرافیک و هنر تبلیغاتی است. ایجاد ارتباط بصری برای انتقال مفاهیم، پیام و اطلاعات خاص به مخاطب، عناصر استفاده شده در طراحی پوستر با استفاده از المان‌های خاص، محتوا و تصایر مرتبط است که همگی توسط تخیل طراح در کنار هم چیده می‌شوند.

پوستر تبلیغاتی

پوسترها متنوع هستند و روشی آسان برای انتقال پیام شما و جلب توجه مخاطبینتان خواهد بود. در دنیای تجاری پوسترها نقش مهمی در جذب مخاطب و تبلیغات ایفا می‌کنند. برای طراحی پوستر در ابتدا لازم است کاربرد و فضای قرارگیری آن را بشناسیم. پوسترها معمولاً در معابر و خیابانها نصب می‌شوند بنابراین انتخاب جنس پوستر، طرح‌ و محل نصب پوستر اهمیت دارد.

تقریبا بیشترین المان استفاده شده در طراحی پوستر را تصاویر تشکیل می‌دهند. این تصاویر می‌تواند بنا بر هدف به دو دسته عکسهای صنعتی و عکسهای تبلیغاتی تقسیم شوند. تصاویر صنعتی برای معرفی کالا یا خدمات قابل عرضه استفاده می‌شوند. این تصاویر به صورت مستقیم به بیننده نمایش داده می‌شوند.

به لحاظ تبلیغاتی پوستری موفق‌تر خواهد بود که با متنی کوتاه‌تر بدون نیاز به صرف زمان طولانی پیام اصلی را به مخاطبین که اغلب رهگذران هستند منتقل کند.

اما در تصاویر تبلیغاتی از عکسها و المان‌هایی استفاده می‌شود که بصورت مستقیم ذهن بیننده را به سمت هدف هدایت می‌کند. به این نوع از تصاویر، تصاویر غیرمستقیم می‌گویند.

بطور کلی طرح‌های گرافیکی از سه نوع المان ثابت تشکیل می‌شوند. رنگ، فونت و فرم. برای طراحی پوستر نیز از همین عناصر استفاده می‌شود.

انواع پوستر

پوسترها باعث جلب توجه، ایجاد علاقه و هیجان در مخاطبین می‌شوند. ممکن است یک پوستر حاوی پیامی خاص باشد و یا صرفاً اطلاعات خاصی را به شما بدهد. هدف از طراحی پوستر می‌تواند ارائه اطلاعات و یا صرفاً جهت ارجاع دادن و معرفی یک مکان یا سازمان خاص باشد.

طراحی پوستر پیشینه زیادی دارد. از گذشته‌های دور که برروی چوب کنده کاری کرده و پیام را منتقل می‌کنند و تا به امروز که از طرح‌های پیشرفته گرافیکی جهت رساندن پیام و اطلاعات به مخاطبان استفاده می‌کنند. به این ترتیب طراحان به این نتیجه رسیدند که برای انتقال پیام به مخاطب به اصول زیباشناسی پرداختند، این امر رفته رفته تبدیل به اصول و قواعد طراحی پوستر تبدیل شد.

پوسترها از نظر محتوا و هدف به چند دسته تقسیم می‌شوند:

پوسترهای خبری: این نوع پوسترها حاوی خبرهایی هستند که بصورت متن و تصویر در مقابل دید عموم مردم قرار می‌گیرد. رسالت این نوع پوسترها انتقال اخبار و یا رویداد به مخاطبین است.

به طور مثال پوستر جشنواره سینمایی درباره زمان، مکان وسایر اطلاعات مربوط به جشنواره را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

پوستر راهنمایی: جهت هدایت افراد به انجام کاری، ترغیب به شرکت در واقعه‌ای و یا نهی از آن، مانند اطلاع رسانی از مضرات استفاده از مواد مخدر و یا فواید شرکت در برنامه‌های واکسیناسیون.

پوسترهای تزئینی: این نوع پوسترها با طراحی‌های گرافیکی پیشرفته تر در پی ایجاد زیبایی بصری برای مخاطبین و درعین حال معرفی و ارائه اطلاعات به آنها است. به طور مثال معرفی مکان دیدنی و یا پیام فرهنگی به مخاطبین.

پوسترهای تجاری: پوسترهای تجاری با هدف معرفی محصولات تصویر یک کالا یا محصول بازرگانی مربوط به شرکت‌ها و سازمانها، تولیدی‌ها، مؤسسات و خدمات آنها اقدام به طراحی می‌کنند.

ویژگی‌های یک پوستر موفق

1- از راه دور قابل خواندن باشند.

درطراحی پوستر توجه به ابعاد و اندازه متن ضروری است. بخصوص انتخاب سایز و فونت مناسب برای تیتر اصلی، بصورتی که مخاطب بتواند از فاصله معقولی متن و پیام پوستر را مطالعه کند. اغلب مردم بدون اینکه موضوع پوستری را بدانند به آن نزدیک نمی‌شوند بنابراین ابعاد پوستر باید به گونه ای باشد که بدون نیاز به مکث و نزدیک شدن به آن بتوانند محتوای پوستر و پیام مورد نظر را دریافت کنند.

پس از آن است که مخاطب تصمیم می‌گیرد برای دریافت اطلاعات بیشتر به پوستر نزدیک شده و جزئیات آن را نیز مطالعه کند.

2- کنتراست ایجاد کنید

کنتراست

دنیای پرمشغله امروز باعث شده است که از کنار بسیاری مسائل اطرافمان بی‌توجه عبور کنیم. مردم این روزها وقت ندارند که برای یک پوستر مکث کنند و یا مشتاق باشند که آن را از نزدیک ببینند. مگر اینکه طراحی آن آنقدر جذاب باشد که آنها را وادار به ایستادن کند. ایجاد کنتراست و تضاد در تصویر باعث جلب توجه مخاطب می‌شود.

کنتراست باعث می‌شود چیزهایی را فوراً ببینیم زیرا تفاوت بزرگی بین این دو عنصر وجود دارد که چشم را به خود جلب می‌کنند. استفاده از رنگ‌های تیره و روشن، در رنگ زمینه، تیتر اصلی، متن پوستر، تصاویر مختلف و… باعث می‌شود پوستر از فاصله زیاد هم به راحتی قابل مشاهده باشد.

3- مکان پوستر را درنظر بگیرید

یکی از مهمترین عواملی که باید در طراحی پوستر به آن توجه شود مکان قرارگیری آن است که برروی عواملی همچون اندازه پوستر، ترکیبات بصری اثر می‌گذارد. مکان قرارگیری یک پوستر می‌تواند در خیابان اصلی شهر، کوچه های پرعبور و یا حتی یک سایت اینترنتی باشد. به عنوان یک طراح باید از مکان دقیق استفاده از پوستر اطلاع داشته باشید.

4- رقابت کنید

در کوچه‌ها برروی بیلبرد و یا برروی تابلو بجز پوستر طراحی شده شما پوسترهای دیگری نیز وجود دارد. این طراحی شما است که مخاطب را وادار به انتخاب طرح شما می‌کند. در رقابت برای جلب توجه مخاطبان، باید یک تصویر دیدنی و جذاب طراحی شود. بطوری که وقتی افراد از کنار پوستر می‌گذرند، دید عمیق‌تری برای خواندن مطالب داشته باشند.

5- مقیاس پذیری پوستر

بسیاری از طرح‌ها در چند موقعیت مختلف استفاده می‌شوند که تمامی آنها به پوسترهایی با ابعاد و مقیاس‌های متفاوت نیاز است. اگر بتوانید پوستر طراحی شده را در نسخه‌های متفاوت طراحی و ایجاد کنید به گونه‌ای که حتی در نسخه مینی هم طرح استاندارد و قابل عرضه باشد. چراکه وقتی پوستری در ابعاد کوچکتر قرار بگیرد ممکن است تصاویر به اندازه قبل با کیفیت و متناسب به نظر نرسند.

6- از یک تصویر بزرگ استفاده کنید.

استفاده از تصویر بزرگ یکی از ترفندهای اساسی طراحان برای جلب توجه مخاطبین است. در این حالت مخاطبین می‌توانند در فاصله نسبتاً دور هم تصویر بکاربرد شده در پوستر را تشخیص دهند. استفاده از عناصر طراحی، تصاویر، صحنه‌ها و حتی تایپوگرافی جدید مدت طولانی‌تری در حافظه بینندگان می‌ماند.

7- استفاده مناسب از فضای پوستر

استفاده از فضای پوستر

فضا اساسی‌ترین عنصر در طراحی‌های گرافیکی است. در پوسترها نیز استفاده مفید از فضا اهمیت بیشتری دارد. فاصله زیاد مخاطب با تصویر طراحی شده باعث می‌شود که تشخیص عناصر به کار رفته در پوستر مشکل شود. فاصله بیشتر بین عناصر می‌تواند راهگشای این مشکل باشد. فاصله بیشتر تأثیر بصری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد و همچنین باعث می‌شود که پوستر شما به راحتی قابل خواندن باشد.

8- تایپوگرافی

تایپوگرافی پوستر

تایپوگرافی نیز یکی دیگر از عناصری کلیدی است که می‌تواند پوستر شما را برجسته کند. ویژگی‌ انتخاب فونت و یا تایپوگرافی شخصیتی است که به طرح می‌بخشد. ممکن است جالب باشد که بدانید برخی از موفق‌ترین پوسترها بجای استفاده از عناصر مختلف همچون تصاویر و المانهای مختلف تنها با استفاده از تایپوگرافی جذاب و مناسب توانستند موفق شوند. بنابراین رعایت اصول تایپوگرافی، خلاقیت و جسارت در انتخاب انواع مختلف خطوط برای انتقال پیام می‌تواند حال و هوای پوستر را به درستی به بیننده منتقل کند.

9- توجه به تکنیک‌های چاپ

انواع مختلف روشهای چاپ باعث می‌شود که طراحی در حین طراحی پوستر بتواند بهترین نوع چاپ را نیز انتخاب کرده و طراحی را به متناسب با نوع چاپ شروع کند. علاوه بر این انتخاب نوع چاپ بسته به عوامل مختلفی همچون اندازه، محل قرارگیری، مورد استفاده، مخاطبین و همچنین بودجه درنظر گرفته شده دارد.

10- از طراحی لذت ببرید

طراحی پوستر نیز مانند سایر طراحی‌ها فضایی را در اختیار طراح قرار می‌دهد که برای ارائه بهترین طرح خود از عناصر و المان‌های مختلف استفاده کند و مهارت خود را به نمایش بگذارد. از طریق این طرح می‌توانید بینندگان را با انواع تصاویر، رنگ‌ها، تایپوگرافی و سایر عناصر سرگرم کنید. امتحان کنید و لذت ببرید تا برای همه به یادماندنی شوید. از تخیل خود استفاده کنید و طرح خود را از سایر طراحان متمایز کنید.آزآ

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید