ستون بندی تزئینی در صفحه آرایی مجله

آخرین بروزرسانی: 01 دی 1398
2407
1
ستون بندی تزئینی در صفحه آرایی
چرا خدمات نشرآنلاین

در صفحه آرایی مجله و کتاب می‌توان ستون‌بندی را در صفحات به گونه‌ای اعمال کرد که پیش از هرچیز، جلوه بصری‌ای که ستون‌ها ایجاد می‌کنند به چشم آید. در ستون بندی تزئینی در صفحه آرایی مجله ، ایجاد یک فرم چشم‌نواز، برای اطلاعات متنی درون صفحه، اهمیت اصلی را دارد. این چشم نوازی می‌تواند حتی فقط یک تغییر زاویه‌ی ساده باشد.

ساماندهی صفحه با لکه‌های بصری

در این نوع از ساماندهی، لکه‌های بصری، شکلِ قرارگیری اطلاعات متنی درون صفحه را مشخص می‌کنند. این لکه‌ها می‌توانند، درون و یا بیرون متن بشینند، ولی هردو حالت، ساختار بصری متن را از خود متأثر می‌کنند.

ساماندهی صفحه با تصویر

در این نوع موقعیت و جایگاه اطلاعات متنی (نوشته‌های درون صفحه) براساس شخصیت بصری تصویر تعریف می‌شود و تصویر، جایگاه متن را تعریف می‌کند. برای همین ممکن است، موقعیت ستون متن (از نظر عرض و طول)، برای سازگاری با تصویر، در صفحات مختلف تغییر کند.

تأثیرپذیری مستقیم متن از تصویر

در تأثیرپذیری مستقیم، فرم قرارگیری متن، یک شکل را تداعی می‌کند، چنانکه گویی متنِ درون صفحه، تحت تأثیر تصویر، طرح، حرف، کلمه و…، تبدیل به یک شکل شده است. در این وضعیت، اطلاعات متنی درون صفحه، غیر از خوانده شدن، به عنوان یک هویت بصری نیز تبدیل به ویژگی صفحه آرایی می‌شوند. تأثیرپذیری مستقیم، عموماً در سه نوع مثبت (پزتیو)، منفی (نگاتیو) و جانشینی (متن به جای بخشی از تصویر) کار می‌شود.

اتصال فیزیکی اطلاعات صفحه

گاهی طراح برای ایجاد فضای بصری مناسب‌تر، بین اطلاعات صفحه اتصال فیزیکی برقرار می‌کند. این اتصال چنین است:

1- اتصال فیزیکی متن و تصویر

در این وضعیت متن روی تصویر قرار می‌گیرد. ممکن است در این شرایط تصویر کمرنگ شود (ترامه شود)، متن درون یک کادر قرار بگیرد و یا نوشته در محلی از تصویر بنشیند که کنتراست مناسبی برای دیده شدن داشته باشد.

2- اتصال فیزیکی متن و متن

ایجاد اتصال فیزیکی بین متن و متن می‌تواند حداقلی یا حداکثری نوعی از ستون بندی تزئینی در صفحه آرایی مجله باشد، ولی در هر صورت باید به شکلی انجام شود که بیننده توان خواندن را از دست ندهد.

این اتصال ممکن است با تغییر اندازه‌ی یک بخش از متن یا تغییر نوع قلم صورت بگیرد. همچنین ممکن است قسمتی یا تمام متنِ زیری را کمرنگ (ترامه) کرد، که در این صورت طراح گرافیک، متنِ زیری را نه برای خوانده شدن که به سبب در اختیار داشتن یک جلوه‌ی بصری در لی‌آوت، به کار می‌برد. در چنین حالتی، (متن بیشتر عنصر بصری است تا نوشتاری).

شروع با یک اتفاق بصری

ممکن است برای تأکید، در شروع متن از اشکال هندسی، لکه‌ی بصری، عدد، حرف و یا ترکیبی از آنها استفاده شود. می‌توان برای شروع یک متن یا یک پاراگراف، ابتدای آن را برای تأکید، سیاه یا بزرگتر کرد. می‌توان این کار را با بزرگتر کردن حرف اول آن متن انجام داد. می‌توان این حرف بزرگ را تبدیل به یک عامل بصری مهم کرد و حتی می‌توان این نوع از تأکید بصری را به عامل اصلی صفحه‌آرایی تبدیل کرد.

این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه‌ها
  1. متشکر مطالبتون جالب بود
    اما استفاده از این سبک طراحی های گسترده امکان استفاده از فضای کافی برای گنجوندن متن رو میگیره برای این مورد هم فکری دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید