address: IRAN, Tehran Province, Tehran, Vesal Shirazi St

نوشتن پایان نامه یا پروپوزال را از کجا و چگونه آغاز کنیم؟

آخرین بروزرسانی: 26 بهمن 1399
2490
0
پایان نامه
چرا خدمات نشرآنلاین

یکی از دغدغه های مهم دانشجویان، نحوه نگارش پروپوزال یا همان پایان نامه است و اینکه نوشتن پایان نامه یا پروپوزال را از کجا و چگونه آغاز کنیم؟

آشنایی دانشجو با اصول اولیه پژوهش و کار علمی، از مهمترین اهداف نگارش پایان نامه می‌باشد. اینگونه دانشجو می‌تواند منابع و مراجع را به‌طور صحیح و منظم جمع آوری نموده و از آنها استفاده کند؛ همچنین با تاریخچه پژوهشی رشته خود آشنا شده و به تحقیق در حیطه آن بپردازد.

پروپوزال نویسی را از کجا شروع کنیم؟

این پرسشی است که در ابتدای کار ذهن بسیاری از دانشجویان را به‌خود مشغول می‌کند. در اینجا مراحل نگارش پایان نامه را بطور اختصار و به ترتیب برای شما شرح می‌دهیم.

انتخاب موضوع

شما باید تسلط کافی به رشته‌ای که میخوانید، داشته باشید. بنابراین موضوع انتخابی پایان نامه شما باید خیلی جدید باشد تا بدانید نوشتن پایان نامه یا پروپوزال را از کجا و چگونه آغاز کنیم؟ دلیل این موضوع این است که موضوعات جدید اکثر موضوعات قبلی را در بر می‌گیرند. برای انجام اینکار می‌توانید از استاد راهنمای خود کمک بگیرید. پس از اینکه کلیت موضوعتان مشخص شد؛ باید سراغ مقالات معتبر انگلیسی و فارسی رفته و از عدم کار در مورد موضوع خود اطمینان حاصل کنید. بعبارت دیگر باید مطمئن شوید که دانشجوی دیگری در مورد موضوع انتخابی شما کار نکرده و موضوع شما تک و منحصر به فرد باشد.  برای اینکار عنوان موضوع خود را بصورت جزئی و ریز انتخاب کنید و از کلیت گویی در بیان عنوان بپرهیزید.
از بین مقالاتی که جستجو و مطالعه نمودید؛ روی یکی از موضوعات که براتون جالب بود؛ متمرکز شده و از آن ایده بگیرید. پس از آن از این مقالات استفاده کرده و پروپوزال را طبق فرمت دانشگاه خود پر کنید.

نوشتن پروپوزال

بعد از انتخاب موضوع پایان نامه و تصویب پروپوزال، کار انجام پایان نامه شروع می‌شود. باید کتب و مقالات بسیاری را درمورد موضوع انتخابی خود مطالعه نمایید. شما با خواندن بخش چکیده مقاله خواهید فهمید که آیا این مقاله به درد شما خواهد خورد یا نه. باید مطالعات کافی در زمینه موضوع انتخابی خود داشته باشید تا بتوانید پروپوزال خود را بنویسید.

نوشتن مقدمه مقاله

اگر مطالعات خوبی در خصوص موضوع خود داشته باشید، براحتی می‌توانید در حین مطالعه، تعاریف اصلی مقاله را گردآوری کرده و نکات مهم را در یک دفترچه یا ورد کامپیوتر خود با ذکر منبع یاداشت کنید.

نوشتن روش کار

پس از تایید پروپوزال از طرف دانشگاهتان، ابتدا یک روش کار کلی برای مراحل پایان نامه خود داشته باشید و آنها را بنویسید. اینکه شما قصد دارید در هر فصل چه کلیتی را طرح کنید یا اینکه هر فصل چه سیری از مباحث را دنبال می‌کند.

نتیجه‌گیری

این بخش به موازات انجام پژوهش قابل پیگیری است و قسمت‌های مهمی از آن را می‌توان در حین نوشتن متن پایان نامه آماده نمود.

چکیده مقاله

در چکیده پایان نامه باید به‌طور خلاصه توضیح دهیم که: چه مساله‌ای را بررسی کرده‌ایم؟ چرا این موضوع اهمیت دارد؟ پژوهش ما چه معنایی دارد و مهم‌ترین نتایجی که به دست آورده‌ایم چه هستند؟

 مرتب کردن منابع

تنظیم منابع یکی از مراحل مهم و طولانی انجام پایان نامه است. برای تنظیم این قسمت باید نظم قابل قبولی را برای آنها در نظر بگیرید.

  • در همه منابع اطلاعات کامل منبع را ذکر کنید. 
  • در همه فیش‌هانقل قول مستقیم و غیر مستقیم را مشخص کنید
  • در ذکر منابع، شماره صفحه را به صورت دقیق ذکر کنید.
  • ابتدا منابع فارسی و سپس منابع انگلیسی را بر اساس حروف الفبا تنظیم کنید.
  • شماره و ردیف، نام خانوادگی نویسنده، نام نویسنده(سال انتشار)، عنوان کتاب، مقاله، گزارش یا پایان نامه تحصیلی، نام ناشر، مجله، سمینار یا موسسه علمی که مقاله در آن چاپ شده و یا نام دانشگاهی که پایان نامه در آنجا ارایه گردیده است. شماره مجله یا شماره جلد کتاب. شماره صفحه هایی که مطلب مورد نظر از آنها استخراج شده است.
  • در صورتی که منبع بیش از یک نفر نویسنده داشت، پس از نوشتن نام هر نویسنده(ابتدا نام خانوادگی بعدکاما و بعد نام) از علامت (؛) برای جداکردن نام ها استفاده می کنیم.
  • در زمینه کتاب‌ها یا مقالاتی که به یک نویسنده تعلق دارند، رعایت ترتیب زمانی انتشار آنها ضرورت دارد. دراین حالت ابتدا مورد جدیدتر مطرح می‌شود.
  • اگر کتاب ترجمه شده است، نام مترجم پس از نام کتاب بیان شود.
این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید