نگارش چکیده مقاله

آخرین بروزرسانی: 07 مرداد 1400
2729
0
چکیده مقاله
چرا خدمات نشرآنلاین

روش نگارش چکیده مقاله

چکيده‌ هم‌ معنی‌ خلاصه‌ است، چکیده مقاله قسمتی‌ است‌ که‌ توصیفی خلاصه از کل مطلب که خواننده بعد از جذب‌ شدن‌ توسط‌ عنوان‌ مقاله‌، به‌ آن‌ نگاه‌ می‌کند و آن را مطالعه می‌کند. این چکیده مقاله است که وظیفه ایجاد درک مفاهیم مهم و کاربردی مطلب را بر عهده دارد.

در نگارش چکيده‌ مقاله علاوه‌ بر کوتاه‌ بودن‌ متن، متن بايد بطور معنی‌ داری‌ خلاصه‌ شده‌ و حاوی‌ مطالب‌ اصلی‌ و مهم ترين‌ يافته‌های مسلم‌ مقاله‌ باشد. چکيده‌ مقاله‌ بايد حاوی‌ مطالب‌ و حقايق‌ يافت‌ شده‌ در کار تحقيقی‌، و مهم ترين‌ نتايج‌ و ميزان‌ اهميت‌ کار انجام شده بوده‌ و معنی‌ هر يک‌ از يافته‌‌ها را بيان‌ نمايد. نبايد در چکيده‌ مطالبی‌ رابيان‌ نمود که‌ در مقاله‌ نيامده‌ است.‌ بلکه‌ بايد يافته‌ های‌ مرتبط با مقاله‌ را در برداشته‌ و دقيق‌ باشد.

چهار جزء اصلی‌ هر چکيده‌ عبارتند از

  1. يافته‌‌هايتان‌، يا چيزی‌ که‌ قصد يافتن‌ آن را داشته‌ايد. اين‌ موضوع‌ ممکن‌ است‌ قبلا در قسمت‌ عنوان‌مقاله‌ ذکر شده‌ باشد.
  2. اگر روش‌های‌ بکار برده‌ شده‌ در کار تحقيقی‌ جالب‌ هستند توضيحی‌ راجع‌ به‌ آنها ذکر کنيد در غير اينصورت لزومی‌ به‌ اينکار نيست‌.
  3. نتايج‌ اصلی‌ کار را همراه‌ با تعابير اصلی آنها بصورت شفاف و واضح ذکرکنيد.هرگز نبايد از توصيفات‌ مبهم‌ استفاده‌ نمائيد. تعبير و تفسير‌ از نتايج‌ را براساس‌ اهميت‌، کاربرد و استنباط‌ از آنها ذکر نمائيد .
  4. حجم يک چکيده نبايد بيش از 150 کلمه باشد.

چهارچوب مقاله و قواعد مقاله نويسی

تحقيق و پژوهش از اهميت ويژه ای برخوردار است و به جرات ميتوان گفت که همه‌ی پیشرفت‌های علمی صنعتی پژوهشی تکنولوژی و جامعه شناسی بر پايه تحقيق و پژوهش استوار است. اصلی ترين و مهمترين شيوه ارائه نتايج يک مطالعه و تحقيق، تهيه مقاله پژوهشی است و محققی در صحنه توليد، چاپ و انتشار علمی موفق است که بتواند نتايج پژوهش خود را در مجلات معتبر پژوهشی به چاپ برساند. از آنجا که نوشتن صحيح و مناسب يک مقاله يک رکن اساسی برای چاپ مقالات علمی مي‌باشد، در اينجا سعی شده است که به بررسی روش های صحيح نگارش مقالات پژوهشی پرداخته شود. به طور کلی هر مقاله پژ وهشی شامل اجزای اصلی زير است:

عنوان

عنوان مقاله باید در برگیرنده موضوع تحقیق بوده و با قلم تیتر شماره 16 به صورت پررنگ (Bold)نوشته شود.

نام نويسنده يا نويسندگان

نام نویسنده و یا نویسندگان و آخرین درجه علمی آنان پس از عنوان مقاله ذکر شود.

اطلاعات تماس

نشانی نویسنده و نویسندگانی که شامل گروه، دانشکده، دانشگاه و یا سایر مؤسسه‌های پژوهشی مربوط به آن است باید به طور کامل همراه با ذکر کدپستی، شماره تلفن، نمابر، آدرس و پست الکترونیکی قید شود.

چکيده

چکیده باید حداکثر حاوی 250 کلمه باشد و شامل مقدمه و اهداف، روش کار، نتایج، نتیجه‌گیری و واژگان کلیدی باشد.

واژگان کليدی

در پایین چکیده باید 6-3 واژه کلیدی(Key words) که بیان کننده‌ی نکات اصلی در مقاله است؛ معرفی شود.

مقدمه

مقدمه باید ضمن بیان هدف پژوهش، دارای خلاصه‌ای از اهمیت موضوع، نتایج مطالعه‌ها و مشاهده‌های مرتبط با پژوهش مورد نظر که در گذشته انجام شده است، با ذکر منابع و ماخذهای لازم آن‌ها باشد.

روش تحقيق

چگونگی و روش نمونه‌گیری با دقت بیان شود.

يافته های تحقيق

یافته‌ها باید در قالب متن، جداول و نمودارها به خوبی نمایش داده شود.

بحث و نتيجه گيری

یافته‌های پژوهش باید با یافته‌های مرتبط مقایسه شده باشد و مورد بحث قرار گیرد. مقاله باید در پایان به صورت بندهای مشخص که دارای نتیجه گیری و پیشنهادها باشد جمع‌بندی شود.

فهرست منابع

سبک منبع‌نویسی مورد استفاده در مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران مطابق با الگوی ونکوور (Vancouver style) است. فهرست منابع و ماخذ صرفاً به صورت انگلیسی (Roman script) در صفحه‌ای جدا تایپ گردد و ترتیب ذکر آن‌ها در فهرست بر اساس شماره‌گذاری موجود در متن مقاله باشد. به طوری که شماره مورد نظر بلافاصله پس از ذکر مطلب در داخل پرانتز آورده شود.

چند نکته اساسی در ارسال مقالات به نشريات علمی

به ياد داشته باشيد که قبل از ارسال چکيده مقاله خود به يک مجله، ابتدا فرم نحوه نگارش چکیده مقاله را از آن مجله دريافت نموده و چکيده خود را در قالب آن فرم تهيه و تايپ نماييد (به عنوان مثال تعداد کلمات، فونت، تعداد خطوط، فاصله خطوط از کناره های صفحه و…)

دلايل عدم پذيرش نگارش چکیده مقاله در نشريات علمی

  •  ابهام در موضوع مقاله و وجود تعداد زياد مقالات مشابه پيشين
  •  عدم تبيين زمينه اصلی تحقيق
  •  نمونه گيری نامناسب
  •  عدم رعايت اصول مقاله نويسی مورد نظر نشريه
  •  عدم ذکر صحيح ارقام آماری
  •  فقدان بحث و پرداختن به نتايج
  •  چکيده های خيلی کوتاه و خيلی زياد
  •  بی دقتی در تهيه متن (غلط تايپی، اشتباهات متن)
  •  عدم ارتباط موضوع مقاله با رويکرد نشريه.

ترتیب تدوین مقاله:

مرحله 1

  • بیان موضوع و مروری بر ادبیات آن
  • بیان تئوری موضوع
  • حل مدل و ارائه مثال، تجزیه و تحلیل نتایج
  • نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

مرحله 2

  • نوشتن مقدمه
  • نوشتن خلاصه، کلمات کلیدی
  • نوشتن عنوان، نام و آدرس نویسندگان
  • درج مراجع
این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید