چاپ افست چیست؟

آخرین بروزرسانی: 05 مرداد 1399
2282
2
چاپ افست
چرا خدمات نشرآنلاین

ممکن است تجربه سفارش طراحی و چاپ کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور و یا تراکت تبلیغاتی را برای کسب و کار خود داشته باشید. ابتدا باید بدانیم که چاپ افست چیست؟ پس از آن مراحل لازم جهت تهیه هریک از این محصولات را می‌توان در دو بخش خلاصه کرد.

مرحله نخست طراحی و مرحله دوم چاپ است. سفارش طراحی و صفحه آرایی انواع کارت ویزیت، کاتالوگ و… توسط طراحان گرافیک انجام شده و درنهایت به مرحله چاپ منتقل می‌گردد. حال این سؤال وجود دارد که چه نوع چاپی مناسب است؟

کسانی که حتی برای یک بار تجربه طراحی و چاپ داشته‌اند نام چاپ افست را شنیده‌اند. در ادامه دررابطه با چاپ افست، مراحل، مزایا و معایب آن توضیح خواهیم داد.

اگر به تاریخچه چاپ نگاهی اندازیم چاپ با سنگهایی از جنس آهک به نام سنگهای زولن هوفن انجام می‌شد. به مرور زمان و با یافتن راه‌های جدید در سال 1815 دستگاه چاپ نیکول ساخته شد. دستگاه مذکور به عنوان دستگاه چاپ غیرمستقیم یا لترست سرآغاز بوجود آمدن چاپ افست بود. سرانجام چاپ افست توسط دو آمریکایی با نامهای روبل و گاسیارها در سال 1904 ابداع گردید. دستگاه‌های چاپ لیتوگرافی نیاز به سه اپراتور داشت، شخصی برای گرداندن چرخ اصلی دستگاه، نفر دوم برای تأمین کاغذ و نفر سوم برای گرفتن کاغذ چاپ شده. چاپ افست زمانی اختراع شد که مسئول تغذیه کاغذ در هر چند دور فراموش می‌کرد کاغذ را درون دستگاه قرار دهد و به این ترتیب مرکب نخست به روی لاستیک مخصوص چاپ منتقل شده و سپس برروی پشت کاغذ بعدی بنشیند و نکته جالب این بود که روبل متوجه شد چاپ پشت برگه کیفیت بهتری دارد.

و امروزه چاپ افست با رونق و گسترش به نوعی از چاپ گفته می‌شود که در آن متن و عکس بر روی سطح لاستیکی یک استوانه گردان برگردانده شده و با فشار بر استوانه دیگر برروی کاغذ چاپ می شود. بطور معمول ماشین افست دارای سه استوانه است. استوانه یا سیلندر لاستیک میان سیلندر پلیت و سیلندر چاپ قرار گرفته است. در چاپ افست ابتدا متن قابل چاپ برروی زینک (صفحه فلزی) منتقل شده و سپس این صفحه فلزی با مواد شیمیایی بصورتی حساس می‌شود که فقط نوشته و تصاویر صفحه مرکب چاپ را به خود جذب کند. زینک به دور نخستین استوانه پیچیده و طرح بر اثر فشار حاصل روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برمی‌گردد. پس از گذشتن کاغذ از استوانه سوم مطالب از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم برروی کاغذ منتقل می‌شود. در برخی مواردی زینک چهارم جهت ترکیب رنگ‌ها و بوجود آوردن رنگی خاص تهیه می‌شود.

در چاپ افست از مدل رنگ CMYK استفاده می شود و هررنگ بصورت جداگانه برروی کاغذ چاپ می شود و عمل ترکیب رنگ برروی کاغذ صورت میگیرد. برخی دستگاه‌ها دارای یک ستون رنگ هستند و در هر بار مکش کاغذ فقط یک رنگ را روی کاغذ چاپ می کنند. برخی از دستگاههای افست دو رنگ و برخی هم چهاررنگ داشته که چاپ هر چهاررنگ با یک بار مکش کاغذ انجام میش ود. برخی از دستگاه‌ها نیز 5 رنگ دارند و علاوه بر چاپ همزمان رنگهای CMYK رنگ پنجم همچون رنگهای نقره‌ای، طلایی و یا رنگ ساختگی را هم انجام می‌دهند.

مزایای چاپ افست:

  • ماشین‌های چاپ افست نسبت به چاپ مسطح سرعت بالاتری دارند.
  • امکان استفاده از انواع کاغذ برای چاپ.
  • امکان چاپ در تیراژ بالا و با هزینه پایین.
  • کیفیت بالای چاپ
  • امکان استفاده از رنگهای ساختگی علاوه بر 4 رنگ (CMYK)

معایب چاپ افست

  • هزینه بالای چاپ در تیراژ پایین
  • زمانبر بودن عملیات چاپ به دلیل نیاز به تهیه زینک و پلیت.
  • عدم امکان تغییر و تصحیح اطلاعات وارده پس از شروع دستگاه به کار
این مقاله رو دوست داشتید؟

میانگین امتیاز: / 5. تعداد امتیازها

نمایش دیدگاه‌ها و ثبت نظر
دیدگاه خودتون رو بنویسید
  1. سلام
    سپاس از مطالب مفید و کاربردیتون
    من در تیراژ پایین نیاز به چاپی با کیفیت افست دارم. اما هزینه زیادی داره. به نظر شما چاپ دیجیتال کیفیت لازم رو داره؟

  2. سلام
    بله البته در تعداد پایین استفاده از چاپ دیجیتال مقرون به صرفه است و از نظر کیفیت هم مشکلی نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط؛ حتما مطالعه کنید